Köpa ny häst - vad ska jag tänka på?

lejnun

Trådstartare
I morgon åker jag till en hästhandlare, med gott rykte ;) som importerar tyska och holländska hästar. Min högsta prioritet är att hitta en frisk hållbar häst. Jag har som målsättning att kunna rida dressyr på MSV nivå, men detta är på sikt då plånboken räcker till en yngre outbildad häst. Min fråga till er är: Vad måste jag komma ihåg att kolla upp, titta efter, känna och klämma på, om jag hittar en pålle av intresse?
 
Sv: Köpa ny häst - vad ska jag tänka på?

Ta med dig en duktig tränare eller liknande som du har förtroende för!
 
Sv: Köpa ny häst - vad ska jag tänka på?

För en frisk och hållbar häst skulle jag personligen undvika holländska/tyska importer...Men jag har dåliga erfarenheter.
Se till att göra ordentlig klinikbesiktning och ta plåtar på hästen.
 
Sv: Köpa ny häst - vad ska jag tänka på?

Och enligt de två mest populära trådarna på forumet just nu - be att få plåtarna och be att din egen veterinär tittar på dem och säger vad han eller hon ser.
 
Sv: Köpa ny häst - vad ska jag tänka på?

Utgå från att alla skanvanker du hittar kommer att ge problem längre fram, och be om fördjupad undersökning om du kommer så långt som till veterinären.

Tycker du att den rör sig ojämt, be att få se nästa. Försök inte förklara bort rörelsestörningar och underliga beteenden och gå inte på säljaren snack för att bortförklara ("han nickar alltid till i hörnorna, det är så med skimmlar").

Ta på den kritiska blicken, och ödsla inte energi på de som inte känns 110 % bra.
 
Sv: Köpa ny häst - vad ska jag tänka på?

Godtag aldrig säljarens besiktning och inte heller röntgenplåtar utan om du vill ha en häst från ett sådant ställe ska du besiktiga själv och röntga själv innan köp.
När det gäller plåtarna så tar man olika plåtar i olika länder, man ser olika allvarligt på vissa saker. Sedan vet du aldrig hur gamla de plåtar som finns är. Ska man köpa häst så är både besiktning och plåtar färskvara, allt kan ju hända efter att det är gjort.

Nästa bit som är ett stort no no. Köp inte häst om du får bytesrätt inom X månader. För det är lika med att avsäger dig rätten att häva köpet om det är något fel på hästen. Du kommer med andra ord aldrig bli fri från en sådan här affär om det skulle visa sig att det finns fel på hästen. Funkar bra för ridskolor och andra som har verksamhet, där man snabbt behöver ersätta en häst som inte fungerar. Men det är ingen bra deal för en privatperson.
 
Sv: Köpa ny häst - vad ska jag tänka på?

Köp en svenskfödd häst! Det finns en anledning till att det är dyrare att försäkra importer...

Du kanske får titta på fler ställen(än en hästhandlare) för att hitta den rätta men det är det värt.
 
Sv: Köpa ny häst - vad ska jag tänka på?

Jag skulle gärna köpa en svenskfödd men nu är jag "fast" hos den här försäljaren efter en retur av annan häst.
 
Sv: Köpa ny häst - vad ska jag tänka på?

Om du redan har köpt en häst därifrån och nu returnerar den så hamnar saken i ett annat läge tycker jag.

Då skulle jag nog tänka så här:

- Vad var det som gjorde att första hästen returnerades? Uteslut direkt alla hästar som har samma eller liknande "problem".
- Ta med en tränare, stallkompis eller liknande som kan se lite mer neutralt på hästarna - man köper så lätt med hjärtat och kanske slätar över småfel som ställer till det senare. Be den du har med dig provrida och filma både när du och den andra personen rider (försäljaren kan mycket väl vara duktig på att rida hästen så det är ofta nytigt att själv få se hästen under en obekant ryttare)
- Begär röntgen vid besiktning och kräv att själv få se plåtarna samt eventuellt lämna dem till en annan veterinär för ett andra utlåtande.
- Kika gärna i passet för att se att stämplar etc finns för vaccinationer, om den är behandlad med andra mediciner osv.
- Prova flera hästar och filma och fota alla. Bestämt dig inte där på plats. Glöm inte ta exteriörbilder från sidan och bilder på hovarna. Var en besvärlig köpare!! Bättre det än att behöva returnera ännu en häst sen.

Till sist ett tips som jag brukar ge alla som ska kika på häst och som jag själv gör om jag kikar på häst:
Be att få hantera hästen själv från första början. Om möjligt hämta in från hagen, borsta, sadla osv.
 
Sv: Köpa ny häst - vad ska jag tänka på?

När du köper från en företagare är det konsumentköplagen som gäller, den är i stora delar en tvingande lag vilket innebär att en säljare inte kan frånsäga sig exempelvis rätten att reklamera och få pengarna tillbaks om det visar sig vara fel på varan (gäller inte om du bara råkat få fel häst). En företagare har inte rätt att ge dig sämre villkor än lagen säger. Det kan givetvis vara svårt att få rätt, men stå på dig om du inte hittar den rätta hästen så acceptera inte vad som helt utan kolla upp din rätt.
 
Sv: Köpa ny häst - vad ska jag tänka på?

Står det att man har rätt att få pengarna tillbaka? Jag har inte läst lagen på länge men hade för mig att det är upp till säljaren att åtgärda felet. Vilket ju då är helt OK att lämna ut en ny hel vara istället pengar om det finns.
 
Sv: Köpa ny häst - vad ska jag tänka på?

Det är okej att lämna ut en ny likvärdig vara, det är lätt när det gäller en dator/cykel/kontorsstol eller anna pryl, men knappast när det gäller en häst, de är unika och i synnerhet som de flesta hästhandlare har beränsat med hästar. Vill man ha en häst för att just den har rätt storlek, temperament ålder kön så kan bara det vara svårt att matcha och på det har du variabler som pris, stam kapacitet. Kan man inte lämna en likvärdig häst som köparen betraktar som likvärdig eller bättre så är det pengar som gäller ( om det finns grund för reklamationen) och det är inget man kan avtala bort. Visst ska säljaren få chansen men man ska inte tvingas acceptera bara för att det inte finns alternativ. Sedan är det en annan fråga att det kan vara krångligt att driva igenom. Jag tror säljaren har 3 gånger på sig, därefter är praxis pengarna tillbaks.

Och att åtgärda felet, på en vara kan man göra den som ny genom att lacka om, byta ut en trasig del mm, det är färre "reparationer" som fungerar lika bra på en häst och många tar lång tid.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa ny häst - vad ska jag tänka på?

Nästa bit som är ett stort no no. Köp inte häst om du får bytesrätt inom X månader. För det är lika med att avsäger dig rätten att häva köpet om det är något fel på hästen.

Det där stämmer inte alls. Ett företag kan aldrig frånta konsumenten reklamationsrätten.
Bytesrätt har ingenting att göra med att det behöver vara fel på hästen (dvs reklamerabart fel), bytesrätt är en form av garanti som säljaren frivilligt lämnar. Är köparen inte nöjd med hästen så får denne byta hästen mot en annan.
 
Sv: Köpa ny häst - vad ska jag tänka på?

Det där stämmer inte alls. Ett företag kan aldrig frånta konsumenten reklamationsrätten.
Bytesrätt har ingenting att göra med att det behöver vara fel på hästen (dvs reklamerabart fel), bytesrätt är en form av garanti som säljaren frivilligt lämnar. Är köparen inte nöjd med hästen så får denne byta hästen mot en annan.
När du kommer dit och säger att den här hästen inte fungerar, kommer hästhandlaren med en gång att visa dig nya hästar och "hävda" att du använder bytesrätten enligt avtal.
Så även om det i teorin är på ett sätt kommer det att bli helt annorlunda i praktiken den dag som köparen inte vill ha hästen, oavsett anledning. Vill då hävda sin rätt kommer man garanterat att få strida en del för det, vilket inte alla kan.
 
Sv: Köpa ny häst - vad ska jag tänka på?

Jag förstår inte hur du menar med att det blir helt annorlunda i praktiken? Förklara gärna hur du tänker.
Att erbjuda en ny häst i utbyte är ju faktiskt en säljares fulla rätt att göra vid en reklamation. Sedan är det upp till köparen att acceptera bytet, om inte får man strida vidare för att ex. häva köpet istället.
Bytesrätt eller ej, uppenbarligen får man garanterat strida för att hävda sin rätt som köpare..
 
Sv: Köpa ny häst - vad ska jag tänka på?

Du köper en häst som privatperson av en hästhandlare. Hästen går "sönder" och du vänder dig till hästhandlaren som direkt kommer att säga att det är inga problem det finns ju bytesrätt. Köparen åker dit med hästen och får titta på andra hästar som finns på plats eller som kommer. Precis som TS så är sedan köparen "bunden" till den här säljaren. Så även om lagen säger att du i princip ska kunna få pengar tillbaka kommer inte säljaren att erbjuda det med en gång utan istället gå på bytesrätten.
Vill man verkligen häva köpet och få sina pengar tillbaka, kommer man nog i de flesta fall få gå vidare och strida för den rätten. Kanske ända till rättegång och med ett bytesrätt inskrivet, som faktiskt enligt lagstiftningen då är att anse som extra förmån. Kan utgången vid en rättegång kanske inte alltid bli den man har tänkt sig.
 
Sv: Köpa ny häst - vad ska jag tänka på?

Tittade på två hästar som inte var vad jag ville ha. Ska åka dit igen efter påsk.
 
Sv: Köpa ny häst - vad ska jag tänka på?

Nej du har inte rätt att lämna tillbaks varan för att den är deffekt, säljaren har rätt att försöka åtgärda problemen. Det är först då detta misslyckats man har rätt till en likvärdig vara, och då blir det knepigt med hästar. De är sällan likvärdiga i köparens ögon.

Är säljaren ovillig att tillmötesgå kunden så blir det alltid någon form av tvist och det alldeles oavsett vad som står i kotraktet, det hänger inte samman med bytesrätt. Då har man som kund antingen att gilla läget eller att strida för sin sak.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 640
Senast: Vitavi
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 618
Senast: Trissa
·
Hästmänniskan Hej. Vet inte om det är rätt tråd, men jag testar. Jag har blivit erbjuden av min gamla ridskola att köpa en häst utav dem. Han 10 år...
Svar
16
· Visningar
3 274
Senast: bjmaria
·
F
Dressyr Nu har jag börjat ta upp hästköparplanerna igen då kontraktet för foderhästen går ut till sommaren. jag har funderat en del över vad...
Svar
18
· Visningar
1 562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp