Köpa häst ?

robban81

Trådstartare
Har ridit på ridskola i 20 år och står nu i begrepp att köpa min första häst. Har hittat en i mitt tycke perfekt häst. Sto, 13 år, lugn, välutbildad fd ridskolehäst. Problemet är att hon haft inflammation i hovleden två gånger med ett års mellanrum. Är det något som gör att man ska dra öronen åt sig. Påverkan på priset? Om man köper, hur bör man lämpligen försäkra. Det finns möjlighet att fortsätta med den försäkring hon redan har men ev även att få henne utdömd. Vad är bäst?
 
Sv: Köpa häst ?

Jag hade letat efter en annan häst om jag vore du då skadehistoriken inte är så bra, du skriver själv att hästen kan bli utdömd pga detta.
Varför köpa sig problem, de kan man få ändå med tiden även om hästen är frisk med en godtagbar skadehistorik ( vilket jag inte tycker detta är).

Nu förutsätter jag att du vill träna med hästen, ska du bara skritta i skogen kanske hästen håller för det, och då hade jag tagit över nuvarande försäkring.
 
Sv: Köpa häst ?

Jag vill förstås förbättra min ridning men någon tävlingsmänniska är jag inte så hon skulle inta hamna i hårdträning. Dock har jag tänkt fortsätta rida för instruktör en gång i veckan och i ridhus en gång. Övrig tid skogsridning men även där träna lite. Vill så gärna ha henne och är rädd att jag därför blir lite "blind". Därför tacksam för alla råd.
 
Sv: Köpa häst ?

Om hästen är så dålig att den är inom gränsen för att bli utdömd ska den givetvis inte säljas för ridning.
 
Sv: Köpa häst ?

En häst blir inte utdömd för småpotatis, så står hästen inför ett utdömande så ska du dra öronen åt dig om du inte har väldigt mkt tid, ork, kunskap att tillgå och framförallt MKT pengar för att stå med en häst på rehabilitering för att KANSKE få en ridbar häst igen.
13 år är ingen ålder för en frisk häst i kondition men för en med skadehistorik och dessutom i skick att kunna dömmas ut så är det kanske inget jag satsat på. Framförallt inte som förstahäst. Då behöver man en frisk och lättsam individ som kan inviga en i hästägandet på ett trevligt och lustfyllt sätt. Problem får man ändå, men de är lättare att handskas med när man varit med om det "roliga" och vet vad man kämpar för...
 
Sv: Köpa häst ?

Att bli utdömd innebär mer eller mindre att veterinären rekommenderar att man avlivar hästen. Så om läget är så illa hade jag aldrig köpt hästen. Man ska inte köpa på sig problem.
 
Sv: Köpa häst ?

Ibland verkar folk tro att obehandlad är lika med alltid varit frisk. Det kan också vara så att det har varit en uppmärksam ägare. Hovled är kanske inte så kul, känns som det kan komma tillbaka. Kotleder som är vanligast hänger ofta ihop med dålig ridning, sämre exteriör och dåligt/ovarierat underlag. Så är i alla fall min erfarenhet.

Största frågan är vad det är för veterinär. Vet flera hästar som varit utdömda hos en vet och och inte alls hos nästa. Det finns även de som är bra på rörelser och de som är bra på annat som tex sto/föl eller sjukdomar. Hör med flera i din närhet om vad de har för erfarenhet av de veterinärer som finns i din närhet och välj sedan så kan de ge dig bäst råd när den tittar på hästen så kan ni resonera ihop. Var bor du?

Hoppas hästen är frisk och lycka till!
 
Sv: Köpa häst ?

Hon har som sagt gått på ridskola tidigare och jag har ridit henne där. Hon är så lugn och cool, även ute, och det är en sådan häst jag vill ha. Läst inläggen här på bukefalos om hur svårt det är att hitta en häst som passar då uppgifterna man får om hästen inte behöver vara sanna. Nuvarande ägare vill börja med hoppning istället men tror inte hästen håller för det. Hältan hade hon då hon var ridskolehäst men jag förstår att risken finns att denna typ av problem kan komma igen.
 
Sv: Köpa häst ?

Det kanske låter lite hårt nu men.. Det finns fler hästar som är trygga, lugna, bombsäkra you name it.
Jag köpte mig en 'sjuk' häst, och det gör jag aldrig om, vetrinär behandlingarna kostade mer än hästen. :o
Och då var ändå skadorna på henne utläkta... Jo vars.
 
Sv: Köpa häst ?

*kl*

Jag har hjälpt en kompis att leta häst i 100 000 kr klassen med ungefär samma kriterier men med trevliga gångarter, inget wow men ok. Det är hur svårt som helst! Vi har hållit på i många år, vi har hittat en. Tyvärr fick hon ta bort en häst så nu är vi "på det igen".

Men jag tycker inte heller att man ska köpa sig problem, med hästar händer det ändå alltid något. :crazy:
 
Sv: Köpa häst ?

Bäst är att titta åt ett annat håll. Leta efter en frisk häst. Om du får hästen gratis så får du kanske lägga pengarna på att hålla den någorlunda frisk, pengar som du kan köpa en frisk häst för och rida för fullt utan att sitta och känna efter hur hästen går.
 
Sv: Köpa häst ?

Tänk på att hästar kan förändra sig väldigt mycket när de byter miljö. Jag köpte själv en ridskolehäst för tio år sen, ett 13-årigt sto. Hon är långt ifrån samma häst som hon var på ridskolan vilket i hennes fall är positivt.
 
Sv: Köpa häst ?

Ibland verkar folk tro att obehandlad är lika med alltid varit frisk. Det kan också vara så att det har varit en uppmärksam ägare. Hovled är kanske inte så kul, känns som det kan komma tillbaka. Kotleder som är vanligast hänger ofta ihop med dålig ridning, sämre exteriör och dåligt/ovarierat underlag. Så är i alla fall min erfarenhet.

Största frågan är vad det är för veterinär. Vet flera hästar som varit utdömda hos en vet och och inte alls hos nästa. Det finns även de som är bra på rörelser och de som är bra på annat som tex sto/föl eller sjukdomar. Hör med flera i din närhet om vad de har för erfarenhet av de veterinärer som finns i din närhet och välj sedan så kan de ge dig bäst råd när den tittar på hästen så kan ni resonera ihop. Var bor du?

Hoppas hästen är frisk och lycka till!

Håller med ovan.. att ridskolehästar överhuvudtaget håller, timme efter timme runt fyrkantsspåret med folk som inte kan rida ovanpå..tala om slitage..ridskolehästar är riktiga hjältar!

Även lugn ridning kan vara "dålig" för en sån häst. Men det kan också vara så att skogsmulle är precis vad som funkar..jag hade tagit råd av en riktigt bra och "krass" veterinär. Säger som AW, var bor du?

Och det är inte så svårt att döma ut en häst som folk verkar tro. Skrämmande lätt snarare...
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst ?

Tack för alla svar. Jag ska låta få ett utlåtande från en annan veterinär (bor i Stockholm) och sedan försöka tänka klokt. (hur lätt det nu är). Ska öppna en annat "tråd" också tror jag ang detta med hovleden för att höra om någon som haft/har en häst med denna problematik kan ge information om hur det är att äga en sådan häst. Behandling, kostnad, avbrott i ridningen osv.
Tack än en gång alla som lämnat svar på denna tråd.
 
Sv: Köpa häst ?

kl

Ni som säger att man inte sak köpa en häst för att den har blivit behandlad två ggr, då är jag lite nyfikna på hur ni gjorde när ni köpte era hästar, måste ju nästan vara så att ni köpte föl, "oförstörda" sas.
Med risk för att låta obrydd men hur många hästar är eg obehandlade, eller aldrig någonsin varit ofräsch?
Då borde ju nästan ETbesök räknas som behandlning och det är många som gör det med jämna mellanrum.

just saying ^^
 
Sv: Köpa häst ?

Nu är det ju en visentlig skillnad på en häst som är beh för olika skador och sjukdomar, och en som är beh för samma åkomma som återkommer.
 
Sv: Köpa häst ?

Det är klart det inte är bra om samma problem återkommer, men om de enda skador en 13-årig häst haft är hovledsinflammation två gånger skulle jag snarare se det som "normalt slitage". Speciellt om hästen gått på ridskola.

Tror det är svårare att hitta en 13-åring som aldrig haft några problem öht- och jag undrar hur de som "aldrig skulle köpa en häst som varit behandlad/skadad" resonerar för det blir ju inte så många kvar att välja på om man inte ska köpa föl/unghäst. Och hur tänker de när de själva ska sälja sin häst om den varit behandlad/skadad?

Fast jag skulle tveka om hästen varit skadad nyligen.
 
Sv: Köpa häst ?

kl

Ni som säger att man inte sak köpa en häst för att den har blivit behandlad två ggr, då är jag lite nyfikna på hur ni gjorde när ni köpte era hästar, måste ju nästan vara så att ni köpte föl, "oförstörda" sas.
Med risk för att låta obrydd men hur många hästar är eg obehandlade, eller aldrig någonsin varit ofräsch?
Då borde ju nästan ETbesök räknas som behandlning och det är många som gör det med jämna mellanrum.

just saying ^^

Det stod även att hästen ev. kunde bli utdömd, och då är det allvarligt, inte något som en veterinär tror är övergående, utan tvärtom återkommande.
 
Sv: Köpa häst ?

Jag skulle kanske inte tveka om hästen i fråga varit behandlad långt tidigare, typ 5 år sedan, och efter det varit fräsch. Men att en häst blir behandlad för samma sak med så kort intervall tyder enligt mig på att risken är överhängande att det kommer tillbaka igen. Och av min erfarenhet blir oddsen sämre att hästen blir bra för varje gång den behandlas.

När jag köpte min nuvarande häst efter att fått ta bort två tidigare hästar pga. pålagringar och inflammationer så ville jag ha en obehandlad häst, helst svensk. Slutade med att vi köpte en 2½-åring direkt från uppfödare. Visst, det är ingen garanti för att det blir bra heller, men än så länge har benen hållit i alla fall (hon är 8 nu).

Till TS skulle jag aldrig köpa den hästen om jag var du. Det finns många hästar och det är bättre att vänta på en annan som känns "lika rätt". Lycka till : )
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 155
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 790
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
830
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 424
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp