Köpa häst ?

Sv: Köpa häst ?

Om du köper så skall det vara som sällskapshäst i första hand med pris därefter.
Du kan inte räkna med att den håller för ens lättare ridning med den bakgrunden.
Men vem vet, om du ställer av den i 2 år på lösdrift så kanske det funkar att rida sen.
Bättre garantier än så går nog inte att ge.
 
Sv: Köpa häst ?

Min undran är på vilka grunder hästen skulle bli utdömd? Utdömd är ju lika med att hästen inte ens går att använda i de flesta fall. Om någon veterinär vill döma ut hästen efter två hovledsinflamationer så verkar det ju finnas något mer problem än "bara" det?
Min gamla häst hade flera kotledsinflamationer under många år och fick senare även ryggproblem, men inte ens då tyckte någon klinik att det var läge att få henne utdömd. Som jag upplever det så är "utdömd" något mycket allvarligare..
 
Sv: Köpa häst ?

Hur länge sen var det hästen hade senaste hältan? En häst kan få ledinflammationer av felaktig ridning och problem på andra ställen i kroppen. Om det var länge sen hästen fick problem behöver det inte alls återkomma. Ffa inte om den rids av en privatryttare som kan arbeta den på ett korrekt sätt och kanske även ta ut en kiropraktor eller annan som kan se igenom hästen regelbundet efter problem som kan leda till felbelastning.

Ledinflammationer är ju ett symptom på felbelastning som kan uppkomma av många olika anleningar. Om du känner att hästen är rätt för dig och priset inte är orimligt för vad hästen bedöms kunna leva upp till så skulle jag inte avråda från köp. Däremot måste man kanske tänka på att ta ut folk regelbundet som kan se igenom hästen, vara extra noga med att rida hästen på ett sätt som är fördelaktigt för dess exteriör osv. Visst tar man en risk men det gör man alltid när man köper häst. Det är ju inte ofta man får möjlighet att köpa en häst man känner och som man vet har de kvaliteer man önskar.

Däremot ska du vara noga med att ta reda på om hon går att fullförsäkra. En kompis häst som haft mycket hältor (tror han var nära att dömmas ut) kunde inte längre försäkras för benskador av något slag. Dvs inte ens om han gick och bröt benet i hagen gällde försäkringen, trots att detta inte har något med hans tidigare hältor att göra. Den hästen är helt ohalt idag, har inga som helst problem med sina ben, jag tror han är närmre 20 år nu.
 
Sv: Köpa häst ?

Jag förundras över att så många förbiser att ts skriver att hästen står inför att bli utdömd. Om det inte är en feltolkning vi gjort.

Ledinflammationerna i sig är en sak, men att hästen i så fall skulle stå inför en så allvarlig åkomma att den kan bli utdömd för det (att veterinären anser den icke-rehabiliteringsbar) är väl nog för att bara tvärvända i dörren och söka annan häst?
 
Sv: Köpa häst ?

Fast jag tolkar inte som att hästen är utdömd. Utan som att TS undrar om ifall den har en befintlig försäkring och man kan ta över den det i värsta fall skulle gå att få den utdömd.
 
Sv: Köpa häst ?

Jag vet av erfarenhet hur lätt det är att dömma ut en häst för vissa kliniker. Så det är inget jag ser som ett kvitto på att det är ngt fel på hästen. Jag blev rekomenderad att dömma ut min häst efter ett fall av kot- och knäledsinflammationer som de inte fann orsaken till. Han var då 6 år om jag inte minns fel. Vi bad dem att undersöka om problemet kunde sitta i hovarna och två veterinärer och en hovslagare undersökte med svaret att han hade exemplariska vinklar. Av en slump tog vi ut en annan hovslagare den sista sommareen och han ansåg att hästens verkats åt skogen fel. Det visade sig att detta var orsaken till felbelastningen och han blev bra med korrekt verkning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 155
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 790
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
830
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 424
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp