Köpa häst utan tilltalande yttre?

Visst spelar utseende roll. Fast har utseendet inte tilltalat mig så har oftast inte det andra varit intressant heller. Nu hade jag ju "turen" att hitta min egna lilla "fuling" (han är så ful-söt men hans utseende och utstrålning tillsammans är verkligen ur-charmigt). Det är liksom helhets känslan som är viktigt, och jag tycker att man känner den ganska snabbt. Testa åka dit igen och ge den en till chans om det bara var utseendet som var ointressant. Kanske faller du för den då. :)
 
För mig beror det lite på vad du menar med beige?
Jag skulle absolut kunna köpa en häst som inte är så himla fin till utseendet, men jag skulle aldrig köpa en häst som är för mig tillintetsägande i personligheten och ridningen, då blir det ju inte kul i längden.

Det är väl en bästa vän för en lång relation man letar efter? Herregeud, jag skulle aldrig vilja bli sambo med en person utan humor och som jag förmodligen inte kommer ha något utbyte av.
 
En tämligen irrelevant tråd, men jag har lite tråkigt.

Var och kollade på en saluhäst häromdagen och det var verkligen inget fel på den. God grundutbildad, vänlig, och lätthanterlig. Min tränare som var med tände på alla 18 och tyckte det var kul att "jag äntligen hittat en bra häst".
Den bara såg så himla "beige" ut. Den var brun på ett tråkigt brunt sätt, den till och med uppträdde lite "brunt" om ni förstår vad jag menar.

Så min fråga, är det bara jag som tycker utstrålning och utseende är relvant?


Så här tänkte jag innan jag hittade min drömhäst. Jag hade hängt upp mig på hästens FÄRG! (fånigt så här efteråt kan jag tycka) ALDRIG att den häst som jag väl köper som är en "riktig ridhäst" och att den då ska vara "tråktravarbrun" ALDRIG! Nej, helst fux med två vita strumpor bak, möjligen svart! ;-)

MEN så fanns hon bara där. Det blev viktigare för mig att hon rörde sig bra och hade en bra/harmonisk kroppsbyggnad ....ja, det spelar ingen roll. Det hänger inte på färgen. ;-)

Att köpa en "ful" häst. Tänker inte så mkt på det klart att hästen inte behöver vara supersnygg MEN hästen jag köper måste för mig ha "det" i alla fall.
 
Senast ändrad:
En tämligen irrelevant tråd, men jag har lite tråkigt.

Var och kollade på en saluhäst häromdagen och det var verkligen inget fel på den. God grundutbildad, vänlig, och lätthanterlig. Min tränare som var med tände på alla 18 och tyckte det var kul att "jag äntligen hittat en bra häst".
Den bara såg så himla "beige" ut. Den var brun på ett tråkigt brunt sätt, den till och med uppträdde lite "brunt" om ni förstår vad jag menar.

Så min fråga, är det bara jag som tycker utstrålning och utseende är relvant?

Den ska se rätt ut i ögonen för att jag ska ta hem den. Ja, om det övriga stämmer alltså. Men om ögonen inte är rätt så blir det inget köp.
 
För mig är utstrålning och utseende inte nödvändigtvis samma sak. Jag kan absolut tänka mig att köpa en häst som jag inte tycker är vacker att se på, så länge den inte har exteriören rakt emot sig för det som jag vill använda hästen till - jag vill ha en hållbar och ridbar häst. Jag har stött på en del hästar som jag nog inte skulle ha tyckt om om jag bara såg en bild på hästen uppställd, t.ex. - inte nödvändigtvis dåliga hästar sett till exteriör men inte heller bildsköna, men som gett ett helt annat intryck under ryttare. Däremot skulle jag inte köpa en häst med fel/avvikelser i exteriören som riskerar att ge skador/problem i sig, eller som försvårar avsevärt för hästen i det jag tänkt använda den till. Färg, tecken, man, svans etc är annat som kan göra att jag inte uppfattar hästen som snygg eller vacker, men är det en bra häst skulle det inte hindra i slutändan.
Däremot vill jag trivas med hästen och det ska kännas roligt att rida. För mig är det viktigt att jag och hästen fungerar ihop och "matchar" - hästar är en dyr hobby och ska jag lägga ner en så stor del av min inkomst och planera, prioritera och slita för att kunna hålla på, då ska det fasen kännas bra också. En häst som jag upplever som "tråkig" skulle jag med största sannolikhet inte köpa.
 
En tämligen irrelevant tråd, men jag har lite tråkigt.

Var och kollade på en saluhäst häromdagen och det var verkligen inget fel på den. God grundutbildad, vänlig, och lätthanterlig. Min tränare som var med tände på alla 18 och tyckte det var kul att "jag äntligen hittat en bra häst".
Den bara såg så himla "beige" ut. Den var brun på ett tråkigt brunt sätt, den till och med uppträdde lite "brunt" om ni förstår vad jag menar.

Så min fråga, är det bara jag som tycker utstrålning och utseende är relvant?
Jag har verkligen världens märkligaste utseende på min häst. Ingen man, ingen pannlugg och dålig svans. Dessutom är hon gul i pälsen.
Nästa häst kommer verkligen vara ett perfekt häst. Vacker kropp, vacker behåring och vackert uttryck. Den saken är säker.

Men nu kommer dåliga samvetet fram och jag måste ändå skriva att jag älskar henne högt. Vi är en perfect match.
 
För mig beror det lite på vad du menar med beige?
Jag skulle absolut kunna köpa en häst som inte är så himla fin till utseendet, men jag skulle aldrig köpa en häst som är för mig tillintetsägande i personligheten och ridningen, då blir det ju inte kul i längden.

Tillintetsägande var ett bra ord. Lägger den här hästen på hyllan så länge. Men jag vill nog ha lite mer "här har ni mig! Och förresten vem är du?"
 
Eller vad säger du @Liten som har sett henne, visst ser hon lite knäpp ut...

Haha ;) Nu var jag tvungen att dubbelkolla bild innan jag skrev något. Men jag kan väl säga så mycket som att om din fröken hade mer tagel skulle det göra mycket för hennes utseende. Jag gillar ju gula hästar - tycker om gula färger och tycker att det är fint, men just lite mer man/svans skulle inte skada rent estetiskt. Men hon har ett fint uttryck!

//Liten, vars gula pålle för närvarande är lite tjock och rufsig och allmänt ovårdad till det yttre, och långt ifrån välmusklad och maffig att vila ögonen på :angel:
 
Går inte alls på utseende bortom ifall hästen har en ändamålsenlig exteriör för det jag vill göra. Har hellre än bra ful häst än en snygg sämre häst :) Om jag vore du skulle jag gå på hur det kändes när du provred. Är det inte en häst du vill rida mer, massor med gånger så kanske det inte är rätt individ.

Att ge den en andra chans är också en bra idé eftersom man kan missa så mycket om man bara tittar vid ett tillfälle.
 
"Döm inte hästen efter håren" minns jag en serie i Min häst som hette, och det stämmer! Jag har köpt två stycken hästar som jag tyckt varit fula, men båda två har blivit de hästar som betytt mest för mig i mitt liv.

Första gången var det min ponny. Importerad från Holland, stort huvud, stor mage, inga muskler därimellan. Brunskimmel, vilket jag inte tyckte var så snyggt. Men på ryggen sa det "klick" och jag visste direkt att jag hittat rätt. Provred en till ponny på samma ställe efter honom, men försäljaren frågade efter typ två varv "du tyckte bättre om den andra va?" och ungefär då var det bestämt :). Med muskler och mindre mage så blev han en helt annan häst, och riktigt riktigt snygg. Fick mycket beröm ute på tävlingsbanorna :).

Den andra är min nuvarande (hästen på visningsbilden). En stor 2,5-åring med på tok för mycket vitt i ansiktet och lång i kroppen. Men henne har jag lärt mig tycka om utseendet på och nu tycker jag att hon är så charmig med sin breda bläs, och kroppen har hon växt i, även om hon är väldigt stor fortfarande :)
 
En tämligen irrelevant tråd, men jag har lite tråkigt.

Var och kollade på en saluhäst häromdagen och det var verkligen inget fel på den. God grundutbildad, vänlig, och lätthanterlig. Min tränare som var med tände på alla 18 och tyckte det var kul att "jag äntligen hittat en bra häst".
Den bara såg så himla "beige" ut. Den var brun på ett tråkigt brunt sätt, den till och med uppträdde lite "brunt" om ni förstår vad jag menar.

Så min fråga, är det bara jag som tycker utstrålning och utseende är relvant?

Det beror på vad jag letar efter. Vill jag ha en snäll och menlös så är det ju det viktigaste.

Men det är inte sådana som står i hagen :angel:

Valacken är exteriört knepig men allt annat än menlös.
 
Om det är för att hästen känns beige för mig så nej-då köper jag inte den hästen är det för att hästen rent utseendemässigt är ful så-ja då köper jag (travhästar kan verkligen se ut hur som helst)-jag vet att om jag trivs med hästen i övrigt så kommer även en "ful" häst att bli vacker i mina ögon pga att vi trivs ihop.
 
Jag har massa "attribut" jag inte alls gillar. På min häst är det hans hemska, hemska man (som han är född med, shit alltså). En häst med flera sådana grejer hade kanske blivit knepigt, vad vet jag.

Hur hästen är i kontakten tycker jag dock är supermycket viktigare (är det här du menar att hästen uppträdde lite "brunt"?). En häst som på backen är bufflig, brötig, okänslig eller ointresserad hade jag ALDRIG klarat av, hur fin den än var att rida. Fy fan vad tråkigt att hantera den varenda dag.

Jag hakar på här för jag köpte en välutbildad häst som verkligen var långt ifrån vad jag haft för hästar tidigare. Han var dessutom en ganska butter herre som brötade sig fram och inte riktigt bjöd framåt.

Men se det ändrade sig! Numera är han positiv, trygg, glad och bjuder fint.

Så ett lite halvljummet intryck kan sannerligen ändra sig, så även brötig- och bufflighet. Numera har jag en jättetrevlig välutbuldad häst som passar mig utmärkt.
 
En tämligen irrelevant tråd, men jag har lite tråkigt.

Var och kollade på en saluhäst häromdagen och det var verkligen inget fel på den. God grundutbildad, vänlig, och lätthanterlig. Min tränare som var med tände på alla 18 och tyckte det var kul att "jag äntligen hittat en bra häst".
Den bara såg så himla "beige" ut. Den var brun på ett tråkigt brunt sätt, den till och med uppträdde lite "brunt" om ni förstår vad jag menar.

Så min fråga, är det bara jag som tycker utstrålning och utseende är relvant?

Jag köpte i september en häst som är tråkig att titta på, brun och ganska dålig exteriör också .. men WOW vad den hästen kan röra sig!! När hon står i hagen får hon inte många blickar till sig, men börjar hon röra sig så ser man att hon verkligen har det där extra trots allt. Är väldigt mild och enkel i hanteringen också, :) kanske lite "beige" till vardags men är en riktigt bra häst som jag kommer komma långt på om jag vill. Så nej, jag tycker inte allmän utstrålning/utseende är viktig. Det viktigaste är att man trivs med sin häst och att den kan gå på den nivån man förväntar sig/vill rida.
 
Tillintetsägande var ett bra ord. Lägger den här hästen på hyllan så länge. Men jag vill nog ha lite mer "här har ni mig! Och förresten vem är du?"

Tycker jag låter bra!
Men som någon skrev här innan så "döm inte hästen efter håren" Har en riktigt ful häst här hemma, men fytusan vilken stjärna att rida och för att inte tala om personligheten!

Men som sagt, en häst måste ha något för att tilltala mig, om det så är ridkänslan, personligheten eller utseendet
 
Jag tycker att utseénde är rätt viktigt... Jag har nog köpt flera av mina hästar delvis pga att jag tycker de är söta. Nuvarnade damen anser jag dock inte är så vidare snygg på något vis. Hon är överlag lite ful till och med... Såg någon annan som beskrev det som att det finns delar som faller under kategorier personen inte tyckte är snygga, jag har typ tvärtom, jag listar nog delarna jag tycker är tilltalande. Men hon är skittrevlig och super kul att rida (när hon nu skulle vara lite frisk för det). Såååå trevlig som individ :)
 

Liknande trådar

Gnägg Mea Culpa! Jag är tydligen full med fördomar som jag själv knappt tänkt på. Igår red jag i ridhuset och in kommer en tjej som jag inte...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 583
Senast: Emor
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev faktiskt ganska påverkad efter helgens noclearround, märkte jag på veckans tre ridlektioner. En tanke som INTE min inre...
Svar
0
· Visningar
450
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aggressiv/rädd hund
  • Bästa foder för fin päls
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp