Köpa häst utan tilltalande yttre?

Blandrastik

Trådstartare
En tämligen irrelevant tråd, men jag har lite tråkigt.

Var och kollade på en saluhäst häromdagen och det var verkligen inget fel på den. God grundutbildad, vänlig, och lätthanterlig. Min tränare som var med tände på alla 18 och tyckte det var kul att "jag äntligen hittat en bra häst".
Den bara såg så himla "beige" ut. Den var brun på ett tråkigt brunt sätt, den till och med uppträdde lite "brunt" om ni förstår vad jag menar.

Så min fråga, är det bara jag som tycker utstrålning och utseende är relvant?
 
Så min fråga, är det bara jag som tycker utstrålning och utseende är relvant?

Nej, du är inte ensam om att tycka att det är viktigt. Det är väldigt trevligt att ha en häst som är fin att titta på. Om hela hästen kändes "beige", då var det ju inte den rätta hästen för dig.
 
Hej!

Min förra häst var kärlek vid första ögonkastet. Riktigt sådär WOW!!! *svimmar*. Nuvarande häst var extremt söt.

Jo, jag går nog rätt mycket på utseende, även om jag vet att hästar jag tyckt varit ful från början har jag ibland blivit galet kär i när jag lärt känna dom.

Om du tyckte hästen var tråkig rakt igenom är det nog inte din häst...

/Lavinia
 
http://www.tv4play.se/program/sport...&utm_source=permalink&utm_campaign=tv4play.se

:angel::angel::angel:

Nej, men för mig hade utseende inte varit viktigt. Har tyckt att alla mina hästar har varit finast i stallet, medan andras hästar kan vara riktigt fula :angel:. Hittar jag hästen som passar mig som handen i handsken är utseendet (så länge den är frisk och hel) det sista som påverkar köpet. Men det är nog för att när jag blir förtjust i någon inte ser skavanker eller ytliga fel. Tyckte min hund var jätteful när jag fick henne, men när jag fick se hennes personlighet blev hon i mina ögon det sötaste (utseendemässigt alltså) som vandrat denna jord på fyra korta ben.
 
Säger som @SkorpSmulan om hästens kändes beige så var det inte din häst. För om hästen är wow och som handen i handsken tror jag att man upplever den som fin också. :) men visst kan utseendet vara viktigt. Jag tycker hästar kan vara både fulare och finare men jag tror att hittar man rätt så kommer hästen bli finast i världen bara för att den har rätt egenskaper. Så det var nog inte rätt, det var min slutsats alltså!
 
Näh, för mig spelar inte utseende någon roll däremot tycker jag utstrålning är viktigt! Men som flera sagt, om du tycker hästens känns "beige" är det troligen inte din häst, känns det inte rätt är det oftast inte rätt.
 
Så min fråga, är det bara jag som tycker utstrålning och utseende är relvant?
Nä, jag håller med. Jag skulle inte kunna köpa en ful eller "tråkig" häst. Har arbetat med helt fantastiskt trevliga hästar, snälla, ambitiösa och talangfulla, men när man sedan såg eller träffade dem utanför arbetet var det bara "meh". Och då klickade det inte.
 
För mig spelar det ingen roll hur hästen ser ut. Men alla är ju olika, man ska väl ändå gå på magkänslan när man köper häst så det låter ju som att det kanske inte är rätt häst för dig ändå. .
 
En tämligen irrelevant tråd, men jag har lite tråkigt.

Var och kollade på en saluhäst häromdagen och det var verkligen inget fel på den. God grundutbildad, vänlig, och lätthanterlig. Min tränare som var med tände på alla 18 och tyckte det var kul att "jag äntligen hittat en bra häst".
Den bara såg så himla "beige" ut. Den var brun på ett tråkigt brunt sätt, den till och med uppträdde lite "brunt" om ni förstår vad jag menar.

Så min fråga, är det bara jag som tycker utstrålning och utseende är relvant?
Det beror lite grand på vad du vill med din ridning - passar han dina mål och de är viktiga för dig, kanske du ska se om du kan få tillbringa lite tid med honom och se om du kan få möta honom privat - min erfarenhet är att många "bruna hästar" har integritet och skiljer på privatliv och jobb. Men passar han inte dina mål perfekt eller om de är underställd känslan av pirr: Leta vidare!

(Jag red en gång en brunhäst. Så brun att jag grät när jag fick hen tilldelad :o När hen insåg att jag var ett stående inslag i vardagen började hen släppa mig in på livet och då var hen en helt annan :love:. Dag Ett skulle jag inte ha tagit emot hen gratis - efter ett par veckor grät jag över att inte få köpa hästen)
 
Vad man menar med beige är väl som flera sagt ganska diffust och variabelt ?
Beige för mig är noll utstrålning och noll känsla för hästen i kombo .

Utöver det så är ridkänslan och hur hästen är i sak i övrigt , mer vägande än att den är så strålande utstrålningsnässigt i övrigt från backen eller allmänt ?Massor ang utstrålning handlar ju dessutom om hur man sen lyckas utveckla sig som ekipage mkt händer då så känns det rätt häst som sagt utom att den känns beige utöver det får du ju utvärdera dig själv och vad du vill och egentligen letar efter i grunden osv ?
 
@Blandrastik
För mig är utstrålning och "känsla" för hästen när jag tittar på den ganska irrelevant.
Så länge hästen uppfyller de krav jag har, dvs har den kapacitet jag efterfrågar och verkar vettig i ridningen så är jag trygg i att den förr eller senare kommer vara den vackraste hästen i världen i mina ögon.

Jag har efter ett antal hästar släppt "småflicksdrömmen" och letar efter kvalitet och inte min nya bästis. Det blir den förhoppningsvis ändå men för varje ny häst är jag mera svårflirtad. Du är väl inte heller den som faller head over heels? :angel:

Med det sagt så är det ju viss skillnad på vad du och jag har för mål - jag rider ju hoppning och där är utstrålning och skönhet i andras ögon ganska oväsentligt så länge den hoppar felfritt.
För dig som rider dressyr så är det en inte oviktig del av framträdandet.
Däremot backar jag inte på exteriör korrekthet men det var inte vad du syftade på antar jag?
 
En "ful" häst skulle jag absolut kunna köpa men inte en "tråkig" häst utan utstrålning. Min nuvarande häst rör sig inte exceptionellt på något sätt men har en snygg sida och utstrålning, vilket jag garanterat tjänat en hel del på när vi tävlat. Visst skulle en häst utan utstrålning men som rör sig fantastiskt och har lätt för sig antagligen få mer gratis och man kanske skulle kunna rida på en högre nivå med mindre arbete men samtidigt skulle en sådan häst som dessutom har utstrålning prestera ännu bättre.
 
En tämligen irrelevant tråd, men jag har lite tråkigt.

Var och kollade på en saluhäst häromdagen och det var verkligen inget fel på den. God grundutbildad, vänlig, och lätthanterlig. Min tränare som var med tände på alla 18 och tyckte det var kul att "jag äntligen hittat en bra häst".
Den bara såg så himla "beige" ut. Den var brun på ett tråkigt brunt sätt, den till och med uppträdde lite "brunt" om ni förstår vad jag menar.

Så min fråga, är det bara jag som tycker utstrålning och utseende är relvant?
De hästar som lever längst i stallen är de "snälla" hästarna.
 
Jag skulle absolut kunna köpa en ful häst. Det viktiga är att det säger klick, den hästen vill jag ha!
Händer inte det kollar jag vidare.
 
@Blandrastik
För dig som rider dressyr så är det en inte oviktig del av framträdandet.
Däremot backar jag inte på exteriör korrekthet men det var inte vad du syftade på antar jag?

Visst är det så, den ska både vara korrekt och tilltala. Tror jag lägger den här hästen åt sidan och kollar vidare.
 
Jag tyckte min ena häst var ful när jag tittade på den som fyraåring. En stoooor hemsk bläs, nästan lykta, tilltalade mig inte alls. Efter att ha provridit visste jag att jag skulle ha den hästen, trots att den var ful. Nu tycker jag han är skitsnygg, kan ju ha en del och göra med att han vuxit i sin kropp också.
Summa summarum; kändes allt med hösten biege så är det nog som sagt inte din häst. Lycka till i letandet!
 
Jag har massa "attribut" jag inte alls gillar. På min häst är det hans hemska, hemska man (som han är född med, shit alltså). En häst med flera sådana grejer hade kanske blivit knepigt, vad vet jag.

Hur hästen är i kontakten tycker jag dock är supermycket viktigare (är det här du menar att hästen uppträdde lite "brunt"?). En häst som på backen är bufflig, brötig, okänslig eller ointresserad hade jag ALDRIG klarat av, hur fin den än var att rida. Fy fan vad tråkigt att hantera den varenda dag.
 

Liknande trådar

Gnägg Mea Culpa! Jag är tydligen full med fördomar som jag själv knappt tänkt på. Igår red jag i ridhuset och in kommer en tjej som jag inte...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 583
Senast: Emor
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev faktiskt ganska påverkad efter helgens noclearround, märkte jag på veckans tre ridlektioner. En tanke som INTE min inre...
Svar
0
· Visningar
450
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp