Köpa häst som precis blivit underhuds-blistrad?

spinxx

Trådstartare
- Ännu en tråd om mitt eviga hästletande! :banghead:

Har hittat en till som jag gillar!
Men ägaren säger att hon valt att blistra hästens bakknän vid de senaste klinikbesöket då hästen verkat lite trött i bakbenens rörelser. Hästen har nollat klinikbesiktningen, men vet tyckte det kunde behövas som en liten hjälp. Hästen är sex år gammal, ganska grön, och enbart riden "på riktigt" (med samling och bakbensaktivitet) de senaste månaderna. Ägaren påstår att knäna kan ha tagit lite stryk av detta då hästen fortfarande är lite svag.

Vad säger ni om detta? Har det betydelse över huvud taget eller är det "big no no"?
Får höra så himla olika! allt ifrån att "man inte skall köpa sig problem" till "det är ju inget man gör i leden, så det räknas knappt som behandling"
 
Alltså, gjorde en veterinär blistringen? Trodde inte man sysslande med det längre. Sen är väl i och för sig blistring nåt sorts slaskuttryck för att tillsätta värme, oftast på en led. Finns olika djup/styrka på blistring. Så det beror ju lite på exakt hur det har gått till.

Men, what ever, hästen har ju enligt ägaren varit i behov av nån sorts behandling, det gör man ju knappast utan att det har varit nåt knas först och främst. Så, njaee, jag skulle i så fall verkligen ta reda på vad som gjorts.
 
@Blandrastik jo man blistrar hästar veterinärt bakknän det är relativt vanligt . Inte att förväxla med allmän egen knåpare blistring dock .

TS : problem i bakknän är inte sällan en rätt bemärkansvärd grej . Seriös säljare som gör helt rätt och ärligt att tala om detta .
Jag hade aldrig köpt en häst som har problem med bak knäna , än mindre att den är så ung och har dessa problem men hade inte köpt öht oavsett ålder . Öht problem bak, och ffa knäled är inget man vill köpa på sig är min egen åsikt .
 
Alltså, gjorde en veterinär blistringen? Trodde inte man sysslande med det längre. Sen är väl i och för sig blistring nåt sorts slaskuttryck för att tillsätta värme, oftast på en led. Finns olika djup/styrka på blistring. Så det beror ju lite på exakt hur det har gått till.

Men, what ever, hästen har ju enligt ägaren varit i behov av nån sorts behandling, det gör man ju knappast utan att det har varit nåt knas först och främst. Så, njaee, jag skulle i så fall verkligen ta reda på vad som gjorts.

Exakt, det är veterinären som rekommenderat blistring, för att hjälpa knäna att återhämta sig så att hästen kan bli starkare i bakkärran på ett snabbare och mer skonsamt sätt.
Vad jag förstår är det bara vet. som får blod-blistra? Vanlig blistring har jag inte ens koll på, det är väl gjort av gemene man på hemmaplan, oavsett vad man tycker om det.
 
Jag funderar bara på vad valet att blistra "för att kunna stärka bakkärran snabbare" säger om säljarens hästhållning och inställning jämfört med en hästägare som bygger upp hästen långsamt och låter hästen få återhämta sig genom vila och/eller lättare arbete...
 
  • Gilla
Reactions: via
Hästhållningen och förhållningssättet står så långt ifrån vad jag tror på att det redan där hade blivit problem. Jag hade personligen avstått eftersom jag tycker det är en quick-fix utan dess like.

Att behandla en häst i förebyggande syfte känns mer än tveksamt i min värld (denna typen av behandling) och jag hade absolut funderat över hur hästen såg ut innan bristningen - håller den egentligen för träning?
 
Jag har varit med om att veterinär blistrat med c-vitamin, finns ingen dokumenterad effekt och f-bolagen ersätter inte den behandlingen. Vissa veterinärer tycker att det kan ge en positiv effekt vad jag har förstått.
Den häst som jag hade visade sig dock ha helt andra problem när vi kommit lite längre i samling/träning och fick tas bort, den var också ung och fick återkommande problem med låsningar i ryggen vilket den veterinären trodde kom ifrån bakknäna men det visade sig senare komma från pålagringar i halskotpelaren.
En vän till mig har en häst som regelbundet blistras och den är bara fräsch kortare perioder, i den hästens fall säger väl veterinären att hästen inte bär sig och har dåliga förutsättningar för ridning helt enkelt, men vet inte vart det egentligen kommer från.
Jag skulle ha dragit öronen åt mig. Jag tror inte att det är rätt väg att gå med en så ung häst.
 
- Ännu en tråd om mitt eviga hästletande! :banghead:

Har hittat en till som jag gillar!
Men ägaren säger att hon valt att blistra hästens bakknän vid de senaste klinikbesöket då hästen verkat lite trött i bakbenens rörelser. Hästen har nollat klinikbesiktningen, men vet tyckte det kunde behövas som en liten hjälp. Hästen är sex år gammal, ganska grön, och enbart riden "på riktigt" (med samling och bakbensaktivitet) de senaste månaderna. Ägaren påstår att knäna kan ha tagit lite stryk av detta då hästen fortfarande är lite svag.

Vad säger ni om detta? Har det betydelse över huvud taget eller är det "big no no"?
Får höra så himla olika! allt ifrån att "man inte skall köpa sig problem" till "det är ju inget man gör i leden, så det räknas knappt som behandling"

Jag hade ju i första hand funderat på VARFÖR hästen har blistrats?
Vad menas med "lite trött i bakbenens rörelser"? Är det utefter en satt diagnos man behandlar eller gör man det i förebyggande - isf förebyggande mot VAD?
Det är en ung häst, jag hade velat ha en solklar motivering helt enkelt..generellt behandlar man inte utan orsak...

Tycker det luktar lite konstigt att den går igenom nollad (ua eller??) men man anser ändå att sådan behandling är nödvändig.
Jag hade nog lite slagit på mina varningsklockor på så lösa grunder..velat veta mer/varför och sedan fattat beslut. Är det risk att hästen inte håller iom att den är ung hade jag letat vidare direkt - många hästar är stundvis lite "trött" i kroppen men i många fall ändrar man träning, låter den vila och sen är det bra då det ofta i det läget handlar om att man har nåt i träningsupplägg som inte funkar ..och återigen här en ung häst, man bör tänka sig för en eller tre gånger här kanske
 
Det är inte kul med bakknäproblem. Om ägaren säger att den är hårt riden några månader och sedan fick "problem" med bakknäna, då skulle jag passa mig väldigt noga. Det kan gå fort att få dessa problem, men kan ta en evighet att bli av med om man har otur (om man blir av med dem öht).

Men om du gillar hästen; har du pratat direkt med veterinären? Hon/han kanske kan ge en bättre beskrivning av problemet och behandlingen än vad ägaren har gjort.
 
Exakt, det är veterinären som rekommenderat blistring, för att hjälpa knäna att återhämta sig så att hästen kan bli starkare i bakkärran på ett snabbare och mer skonsamt sätt.
Vad jag förstår är det bara vet. som får blod-blistra? Vanlig blistring har jag inte ens koll på, det är väl gjort av gemene man på hemmaplan, oavsett vad man tycker om det.
Står hästen i Södermanland så finns det en specifik veterinär som underhudsblistrar just bakknä för "allt möjligt". Behöver inte vara direkt fel på hästen, utan är man där i annat ärende och veterinären under longeringen tycker att hästen inte lyfter bakbenen exakt som han tycker så är den svag i knämuskulaturen och ska blistras.
Jag hade en 10-åring där för en MÄNGD olika saker och hon skulle blistras "för det var knäna" som var roten till allt. (Vilket det på inget sätt skulle visa sig vara)
Jag hade min 6-åring där för diffust rörelsemönster hb, och hon skulle blistras "för det var knäna", trots att hon hade konstaterad lös benbit i ligamentet i kotan... Det var inte knäna...

Jättebra veterinär i övrigt, om man kan "-Ja, men om vi låtsas som att det inte är knäna, vad kan det vara då?"
 
Jag hade ju i första hand funderat på VARFÖR hästen har blistrats?
Vad menas med "lite trött i bakbenens rörelser"? Är det utefter en satt diagnos man behandlar eller gör man det i förebyggande - isf förebyggande mot VAD?
Det är en ung häst, jag hade velat ha en solklar motivering helt enkelt..generellt behandlar man inte utan orsak...

Tycker det luktar lite konstigt att den går igenom nollad (ua eller??) men man anser ändå att sådan behandling är nödvändig.
Jag hade nog lite slagit på mina varningsklockor på så lösa grunder..velat veta mer/varför och sedan fattat beslut. Är det risk att hästen inte håller iom att den är ung hade jag letat vidare direkt - många hästar är stundvis lite "trött" i kroppen men i många fall ändrar man träning, låter den vila och sen är det bra då det ofta i det läget handlar om att man har nåt i träningsupplägg som inte funkar ..och återigen här en ung häst, man bör tänka sig för en eller tre gånger här kanske

Precis så gör "min" veterinär. I muskelbyggande/underlättande syfte. Blistra så muskulaturen stärks.
Hans tes är att roten till mycket ont är svag knämuskulatur/ instabila knän.
Varför man inte kan träna dit resultatet har jag inte fått något bra svar på.

Det jag tycker är mest konstigt är att han VERKLIGEN bara menar väl och VERKLIGEN bryr sig om hästarna och deras väl och ve. Så det är inte slentrianmässigt "jag orkar inte bry mig så vi blistrar".
 
Precis så gör "min" veterinär. I muskelbyggande/underlättande syfte. Blistra så muskulaturen stärks.
Hans tes är att roten till mycket ont är svag knämuskulatur/ instabila knän.
Varför man inte kan träna dit resultatet har jag inte fått något bra svar på.

Det jag tycker är mest konstigt är att han VERKLIGEN bara menar väl och VERKLIGEN bryr sig om hästarna och deras väl och ve. Så det är inte slentrianmässigt "jag orkar inte bry mig så vi blistrar".

Men det är väl inget likhetstecken mellan att bry sig om och för den skull göra allt rätt ? Veterinärer är människor precis som alla andra, har du träffat ngn human medicinsk läkare du anser aldrig någonsin gör ngt inte optimalt även om den bryr sig ? Som exempel ....

Det blir ju problematiskt om man själv (hästägare/patient/whatever) tillskriver ngn annan som helt felfri alternativt inte själv har tillräcklig kunskap att ställa rätt frågor osv, bara för att de är empatiska och engagerade och sympatiska .

Argumentet svag knämuskulatur generellt som grund till problem blir ju ytterst märkligt som generellt argument . Snarare bör man väl i första hand titta på hur hästen belastas och vem som belastar dvs är det ergonomiskt öht .
 
Sen undrar jag hur man "bygger muskler" genom blistring och vad det blir för kvalitet på dessa. Kan man verkligen bygga muskler genom en sån retning, eller ökar man bara blodgenomströmningen.

Jag är ingen kung på hästfysiologi, men jag har alltid trott att bra muskler byggs genom väl avvägd belastning varvat med vila. Och att långsam men kontrollerad uppbyggnad är extra viktigt för ligament runt svaga leder.
 
Precis så gör "min" veterinär. I muskelbyggande/underlättande syfte. Blistra så muskulaturen stärks.
Hans tes är att roten till mycket ont är svag knämuskulatur/ instabila knän.
Varför man inte kan träna dit resultatet har jag inte fått något bra svar på.

Det jag tycker är mest konstigt är att han VERKLIGEN bara menar väl och VERKLIGEN bryr sig om hästarna och deras väl och ve. Så det är inte slentrianmässigt "jag orkar inte bry mig så vi blistrar".

Jag tycker fortfarande att man måste ta reda på grundorsaken snarare än att bara veta betydelsen av att behandla "in case".
Vet man inte det så är risken stor att man köper på sig problem då hästen kanske kort därefter går sönder.
Som i detta fallet en ung häst, i mina ögon rimmar det illa. MEN det kan också varit så att nv ryttare helt enkelt tränar den fel och då är ju saken kanske lätt åtgärdad med ett bättre anpassat träningsupplägg tex. Såna saker får man gräva lite i..hur hästen tränas/tränats och hur den belastar sin kropp.

Man behandlar inte bara för att...Har man muskelproblem och som du beskriver svag muskulatur måste man rehabba och kanske därefter förändra sättet musklerna arbetar på och det kanske även är tal om över eller felbelastningar? Dvs man måste ta hänsyn till flera punkter och ta reda på varför isf muskulaturen är svag, eller varför man har ett problem.

Har man problem och man inte ändrar något resulterar det alltid i skador, kanske med tiden tråkiga och permanenta skador.
 
Senast ändrad:
Men det är väl inget likhetstecken mellan att bry sig om och för den skull göra allt rätt ? Veterinärer är människor precis som alla andra, har du träffat ngn human medicinsk läkare du anser aldrig någonsin gör ngt inte optimalt även om den bryr sig ? Som exempel ....

Det blir ju problematiskt om man själv (hästägare/patient/whatever) tillskriver ngn annan som helt felfri alternativt inte själv har tillräcklig kunskap att ställa rätt frågor osv, bara för att de är empatiska och engagerade och sympatiska .

Argumentet svag knämuskulatur generellt som grund till problem blir ju ytterst märkligt som generellt argument . Snarare bör man väl i första hand titta på hur hästen belastas och vem som belastar dvs är det ergonomiskt öht .

Jag blev nog lite halvt missförstådd. Det jag menade med verkligen bry sig var kontrapunkt till mången veterinär som inte kan/vill/orkar ta sig till grundproblemet och har en "one-fix" till typ all problematik.
Vilket ?oftast? verkar bero på ointresse.
Denna veterinär VILL lösa grundproblemet, och stannar sällan vid symptombehandling.
 
Jag har inte koll på blistring (som görs medvetet i behandlingssyfte). Däremot hade jag dragit öronen åt mig inför en sexårig häst som har problem med bakknäna (eller ja, vid den åldern hade det nog kunnat vara vilken led som helst för min del, ärligt talat.). Hästen har, om jag inte missat något, inte gjort särskilt mycket ännu och det har redan börjat dyka upp problem.
 
Jag tycker fortfarande att man måste ta reda på grundorsaken snarare än att bara veta betydelsen av att behandla "in case".
Vet man inte det så är risken stor att man köper på sig problem då hästen kanske kort därefter går sönder.
Som i detta fallet en ung häst, i mina ögon rimmar det illa. MEN det kan också varit så att nv ryttare helt enkelt tränar den fel och då är ju saken kanske lätt åtgärdad med ett bättre anpassat träningsupplägg tex. Såna saker får man gräva lite i..hur hästen tränas/tränats och hur den belastar sin kropp.

Man behandlar inte bara för att...Har man muskelproblem och som du beskriver svag muskulatur måste man rehabba och kanske därefter förändra sättet musklerna arbetar på och det kanske även är tal om över eller felbelastningar? Dvs man måste ta hänsyn till flera punkter och ta reda på varför isf muskulaturen är svag, eller varför man har ett problem.

Har man problem och man inte ändrar något resulterar det alltid i skador, kanske med tiden tråkiga och permanenta skador.

Som vanligt tror jag att alla förstår vad jag menar eftersom jag har allt i huvudet, men tydligen
bara skriver hälften.

Jag är emot blistring i sagda fall, min häst hade inte svag knämuskulatur.
Jag pratade om alla hästar man sett/mött på kliniken och många gånger skulle blistras.

Veterinären menar på att unghästar många gånger behöver hjälp att stärka knämuskulaturen,
och blistrar då för att påskynda, därefter rehab och igångsättning. (Dock enbart om man söker
hjälp för problematik, inte alla unghästar generellt)

Jag håller inte med om detta och ironiserade lite över att veterinären inte svarar på varför man inte
kan träna hästarna istället.

Många veterinärer har "snöat in" lite på en specifik grej. För en beror allt på ryggproblematik,
en annan beror allt på halskotpelaren, för ytterligare en annan beror allt på SI-leden, and so on.

Så det jag menade i mitt ursprungsinlägg till TS:
Om hästen står i Södermanland så är det inte säkert att hästen har problem med knäna bara för
att den blivit blistrad, då det finns (minst) en veterinär som blistrar i ?onödan? grundat på en
känsla/tro/tycke som den/dom har.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 001
Senast: Karminnie
·
Hästvård - Alla exempel jag tar upp i tråden är fiktiva, och endast tanke-exempel - Jag funderar ju då på att skaffa häst inom några år. Jag...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 685
Ekonomi & Juridik Fråga: Säg att du köper en häst från person A. Du köper hästen per telefon (unghäst) och får veta att hästen står i Långtbortistan...
Svar
11
· Visningar
2 175
Senast: Sammet
·
P
Träning Hej! Det är så här... Jag har alltid varit fast besluten om att jag aldrig skulle skaffa mig en T-märkt häst. Inte för att jag är...
2
Svar
33
· Visningar
2 781
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aggressiv/rädd hund
  • Bästa foder för fin päls
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp