Skulle du kunna köpa en T-märkt häst?

Sv: Skulle du kunna köpa en T-märkt häst?

antar att det va ett k.l ;) jag ska inte ha T-märkt ;)
 
Sv: Skulle du kunna köpa en T-märkt häst?

Jag känner ett par som har en jätte fin och duktig arab. Han är T-märkt men har inget fel alls. Det var ingen som ville köpa honom, så han skulle avlivas så dom T-märkte honom. Men dom här åkte och tittade på honom och föll direkt. Han är jätteduktig på att hoppa och älskar att få vara i ridhuset och träna, han blir helt upp i varv bara han ser ridhuset. Synd att dom var dumma att märka honom, för han kan verkligen jätte mycket och skulle nog kunna komma långt. Jag har hört att dom som T-märkte honom bara ville få ut pengarna. Så dom som köpte honom fick köpa honom för 5 tusen. Fast han skulle nog kostat mycket mer om dom inte hade varit dumma och märkt honom, så dom gjorde väl bort sig lite? :)
 
Sv: Skulle du kunna köpa en T-märkt häst?

för att få hästen T-märkt = få ut försäkringspengarna så måste det vara något fel på hästen som gör att veterinären bedömmer hästens ridbarhet som helt eller delvis förlorad (utdömd). man kan slakta sin häst utan att få den utdömd men då får man inga försäkringspengar.

den förra ägaren har redan fått ut mer pengar för hästen vid T-märkningen. så dom har högst troligt inte gjort bort sig.

problemet med tex. T-märkta hästar är att dom blir billiga, väldigt många som köper häst har inte rätt kunskap utan tänker mer att - oj, vad billigt. eller föräldrarna som inget kan om hästar men köper dessa "billiga" pållar till sina tjatades barn som minsan är jätteduktiga - efter i bästa fall någon termin på ridskola :grin:

jag har sett en del sådana hästar genom åren, ibland både halta och lytta men ryttaren märker det inte eller vad sägs om klassikern - h*n spelar bara :angel: h*n är inte halt igentligen utan vill bara slippa :crazy:

därmed inte sagt att det blir så för alla, men risken finns och är inte helt liten. om inte hos första ägaren så kanske senare när första ägaren "vill vidare". efter ett tag är det inte ens någon som vet varför hästen blev T-märkt :crazy:
 
Sv: Skulle du kunna köpa en T-märkt häst?

Får man tävla klubbtävlingar på t-märkta hästar/ponnyer
 
Sv: Skulle du kunna köpa en T-märkt häst?

problemet med tex. T-märkta hästar är att dom blir billiga, väldigt många som köper häst har inte rätt kunskap utan tänker mer att - oj, vad billigt. eller föräldrarna som inget kan om hästar men köper dessa "billiga" pållar till sina tjatades barn som minsan är jätteduktiga - efter i bästa fall någon termin på ridskola :grin:

jag har sett en del sådana hästar genom åren, ibland både halta och lytta men ryttaren märker det inte eller vad sägs om klassikern - h*n spelar bara :angel: h*n är inte halt igentligen utan vill bara slippa :crazy:

precis som med många fall av travare, där t.ex. föräldrarna till barn som ridit ett par månader tycker att en "oj så billig häst" verkar helt perfekt..och så får hästen lida för det sedan. :crazy:
usch..nej, ska man köpa så ska man se till att man vet vad man köper. så att inte djuret blir lidande för ens okunskap lite senare.
 
Sv: Skulle du kunna köpa en T-märkt häst?

vad jag vet nej. men en del med t-märkta hästar har sgat att de fått starta. kanske beror lite på klubben?
 
Sv: Skulle du kunna köpa en T-märkt häst?

jo visst är det så, det är ju ett inte helt ovanligt "öde" för väldigt många billiga hästar där varmblodiga travare är överrepresenterade.
 
Sv: Skulle du kunna köpa en T-märkt häst?

Jag har en! Nu har jag inte haft min kille så länge än, bara sedan i maj men jag ångrar inte en sekund att jag köpte honom (köpet är nyligen avklarat, jag kunde ha honom på foder ett par månader).

Men visst, man måste vara medveten om vad man köper och vilka begräsningar hästen har. Är man beredd att anpassa sig efter hästens tillkortakommanden och inte har tävlingsambitioner så kan man gör fynd bland de triangelmärkta kusarna. Själv har jag fått en pigg, glad, kelig, social, arbetsvillig, välskolad, i övrigt frisk och vacker häst för en mycket liten peng. Passar perfekt til mig som önskade en trevlig kompis till mys&kel, skogsritter och enkla lätta dressyrpass. En rejäl veterinärbesiktning av vår egen veterinär gjordes före köpet och allt var u.a.

Och jag är medveten om att det faktiskt kan bli så illa att han åter kan få känningar av sin gamla skada i framtiden. Kanske kan han inte leva ett gott liv tills han är en riktigt gammal man. Blir det så, och det inte går att behandla, vet jag vad jag måste göra.
 
Sv: Skulle du kunna köpa en T-märkt häst?

Knapplån

Min blivande foderpålle kommer snart och han är T-märkt. Har sagt till mig själv att inte skaffa en T-märkt men när jag blev erbjuden honom gratis, vad ska man säga?
Han triangenmärktes för 2 år på grund av en kotledsinflammation, men i dagsläget är han hur frisk som helst.
Ägarens dotter tävlade ponnyn och när han skadades vid en rymning från hagen ville hon inte ha uppehåll i tävlandet utan triangelmärkte honom och köpte en ny häst för försäkringspengarna.
Han tävlade MSV A i hoppning och FEI i dressyr så utbildad är han i högsta grad.
Tidigare fodervärden tävlade distans, antgaligen inte med honom men som träningshäst kanske, jag vet inte. Där tränade han hårt 3 timmar per dag, och skadan har inte märkts av då heller.
Har provridit honom och ska jag vara ärlig så har jag aldrig ridit en så underbar häst, så det var inte lätt att stå emot.
I min hemmaklubb får man tävla T-märkta på Pay & Jumo och dylikt så lär det bli en hel del framöver x)
Men att köpa är väl en annan sak, jag tycker du ska fråga ägaren om du får ha den den på prov och på så sätt känna efter om du är villig att betala priset för den.
 
Sv: Skulle du kunna köpa en T-märkt häst?

jag e ju tävlingsmänninska och köper bara hopphästar så nej, men är du inte ute efter å tävla utan skogsmulla dej så JA!!!! men bra att du skulle ha den på prov, va extra noga me veterinärkoll bara :)
 
Sv: Skulle du kunna köpa en T-märkt häst?

Personligen skulle jag inte köpa en T-märkt häst.
Jag vill kunna träna och tävla i hoppning, fortsätta min utveckling som ryttare och det skulle inte gå med en häst som är t-märkt.
 
Sv: Skulle du kunna köpa en T-märkt häst?

Får man tävla klubbtävlingar på t-märkta hästar/ponnyer

Nej det får man inte, det är ägarens ansvar att ingen tävlar eller tränar hästen inför tävling eftersom det då är försäkringsbedrägeri.

När hästen t-märks får ägaren skriva på ett papper där det klart och tydligt står vad som gäller, detta papper ska sedan följa hästen.
Vill det sig så att någon anmäler att den t-märkta hästen tränar eller tävlar kan ägaren dels få betala tillbaka livbeloppet och dels bli dömd för bedrägeri.

Till ts

Nej jag hade inte köpt en t-märkt häst, hästar blir sjuka och skadade ändå tyvärr och vill man ha de bästa förutsättningarna så köper man en frisk häst.
Däremot skulle jag kunna ta en t-märkt häst på foder om jag kände att den kunde klara det jag vill ha ut av den, tex som sällskapshäst.
 
Sv: Skulle du kunna köpa en T-märkt häst?

*kl*
Nej, jag skulle inte köpa en t-märkt häst. Man blir ju så låst =S Även om man inte har några tävlingsambitioner så kanske man tycker det vore kul att komma ut o se något annat o vill starta en liten lätt hoppklass tex. Då går ju inte det. Så nää, ingen t-märkt häst...
 
Sv: Skulle du kunna köpa en T-märkt häst?

*kl*

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en T-märkt häst för avel eller sällskap. Det finns en anledning till varför hästen är T-märkt och även om det nu skulle kunna vara något utläkt så skulle jag aldrig våga ta den risken.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 136
Hästmänniskan Hej. Vet inte om det är rätt tråd, men jag testar. Jag har blivit erbjuden av min gamla ridskola att köpa en häst utav dem. Han 10 år...
Svar
16
· Visningar
3 267
Senast: bjmaria
·
Ridning Efter att ha sålt min unghäst då jag inte hade tiden han behövde (han ville gå 6-7 dagar i veckan...),så sitter jag nu här några veckor...
Svar
15
· Visningar
1 748
Senast: kryddelydd
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 340
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp