Köpa häst med ocd?

Sv: Köpa häst med ocd?

Nej det är ingen nordsvensk.

Hästen röntgades i holland i samband med avelspremiering eller nåt liknande.
Det finns alltså vad jag vet ingen svensk veterinär som röntgat eller har historiken. Den har enligt ägaren inga reservationer i försäkringen.
 
Sv: Köpa häst med ocd?

Hur mycket kostade op ungefär? Vilka symtom/problem ledde till operationen? Halt? Eller gick det att operera endast pga att man hittat felet vid röntgen?

Inget ledde till operation, utan det var en beslut som valdes att utföra när hästen var 1 år gammal. Den var inte halt eller något liknande. Hästen är idag 13 år och har aldrig varit halt i hela sitt liv. Utan hon röntgades, då uppfödare alltid gör det med sina unghästar vid den åldern. Såg de 2 lösa benbitarna och valde att operera, därefter köpte jag hästen :) Så hon vad redan opererad. Hade köpt henne ändå, även om hon inte var opererad ;)

De andra två som inte är opererade är 7 år och 10 år, ingen av dem har varit halta.
 
Sv: Köpa häst med ocd?

Min kompis fick köpa en hopphäst för 50,000kr med ocd, som upptäcktes vid röntgen. Hästen skulle egentligen kostat sexsiffrigt men priset blev kraftigt sänkt. När hon köpte den hade den hoppat högre klasser utan att bli störd av ocd'n. Min kompis har hoppat runt 120 och stoet har fått två föl och är nu över 20 år och fortfarande frisk. Men är ju ren chansning!
 
Sv: Köpa häst med ocd?

Bra fråga. Har ingen aning, det är mycket hyss hyss om detta i Sverige. Speciellt till skillnad från Holland och Tyskland. Där det står klart och tydligt, exempelvis Bretton Woods, han har klass C.
 
Sv: Köpa häst med ocd?

Sitter det bra enligt din veterinär så hade jag inte tvekat. Det har gått troll i människor gällande OCD. Har erfarit ODC-hästar som har fungerat alldeles utmärkt som tävlingshästar, där de har gått i högre klasser. Har fungerat utan några som helst problem. Det gäller både hästar som inte har blivit OP och hästar som har gått igenom OP. Titta på bl.a. Bocelli.

Som sagt: Gillar du hästen? Sitter den bra enligt din veterinär? Så hade jag kört på! Hade aldrig hoppat av en försäljning pga OCD.


-Miaa det står i ovan citat därför jag frågade om vilken typ av ocd.:)
 
Sv: Köpa häst med ocd?

Vad har du för belägg till att Bocelli är opererad för OCD och hur kan han gått genom som hingst om han nu är opererad ?

Låter som ett rykte och hur kan man missat det om det vore sant .
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Sassy
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 152
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 382
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 437
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp