Köpa häst med ocd?

MariaMagdalena

Trådstartare
Som rubriken lyder, skulle ni köpa en häst med konstaterad ocd?

Jag är intresserad av en häst, ett kallblod, som passar mig på alla sätt och vis.
Det enda som är lite "tveksamt" är det här med ocdn.
Det som jag funderar på är ju om det är så farligt egentligen, behövs operation eller kommer hästen att fungera ändå. Det är endast vanlig hobby ridning jag sysslar med.

Ni som har erfarenhet av ocd berätta gärna då jag vill veta så mycket som möjligt:)
 
Sv: Köpa häst med ocd?

Vad jag har förstått så finns det många olika typer av ocd och det är nog svårt att säga något om hållbarheten utan mer info. Det bästa är väl att höra med en veterinär som sett röntgenbilderna (för jag antar att det är så det upptäckts?) och kan bedöma om denne tror att det kommer fungera till det du tänkt använda hästen till.
 
Sv: Köpa häst med ocd?

Ok, tack för ditt svar. Så jag ska be säljaren om röntgenbilderna och ta dem till en veterinär?
Enligt säljaren håller hästen för hobbyridning.
 
Sv: Köpa häst med ocd?

Fast man kan ju aldrig veta ändå... Köp friskt, problemen kommer oftast ändå.
 
Sv: Köpa häst med ocd?

Det är ju inte säkert att det går att operera, det är heller inte säkert att det blir bra även om det blir operation.

Jag hade letat efter en frisk häst.
 
Sv: Köpa häst med ocd?

Helt OT, men jag trodde i några sekunder att du var intresserad av att köpa en häst med tvångssyndrom, haha!
 
Sv: Köpa häst med ocd?

Jag med :p Tog rätt lång stund innan jag kopplade. Häst med Obsessive-Compulsive Disorder, det hade varit nåt det :p
 
Sv: Köpa häst med ocd?

Sitter det bra enligt din veterinär så hade jag inte tvekat. Det har gått troll i människor gällande OCD. Har erfarit ODC-hästar som har fungerat alldeles utmärkt som tävlingshästar, där de har gått i högre klasser. Har fungerat utan några som helst problem. Det gäller både hästar som inte har blivit OP och hästar som har gått igenom OP. Titta på bl.a. Bocelli.

Som sagt: Gillar du hästen? Sitter den bra enligt din veterinär? Så hade jag kört på! Hade aldrig hoppat av en försäljning pga OCD.
 
Sv: Köpa häst med ocd?

Tack för ett positivt svar =)

Angående priset så är det inget "vanligt" kallblod, därav det kanske högre priset.

Jag har även hört att många travare tävlas med ocd utan problem.

Är det någon här som har/haft en häst med ocd? Hur har ni upptäckt det och vad har ni gjort åt det? är det endast operation?
 
Sv: Köpa häst med ocd?

Jag äger själv en som är OP för OCD, i båda hasorna. Har aldrig haft problem med det. Har även två hästar (ej i min ägo, men rider dem) som har OCD och inte är opererade. Två av dem går MSV B + och den tredje är går St. G (utb. svår) dressyr. Det upptäcktes vid röntgen (gäller alla 3) vid vet. besiktning i samband med köp/försäljning. För övrigt är de friska och krya. Ingen utav hästarna har varit halta.
 
Sv: Köpa häst med ocd?

Hur mycket kostade op ungefär? Vilka symtom/problem ledde till operationen? Halt? Eller gick det att operera endast pga att man hittat felet vid röntgen?
 
Sv: Köpa häst med ocd?

Uttryckte mig kanske lite dumt där. Jag vet ju att många kallblod, som tex kallblodstravare, nordsvenskar, ardenrar oftast är lite billigare. Hästen är av en annan lite ovanligare ras, samt så har den vissa drag som i sig är ovanligt för rasen:)
 
Sv: Köpa häst med ocd?

Hur kommer det sig att den är röntgad?
Brukar inte göras på så billiga hästar om de inte visar något.
 
Sv: Köpa häst med ocd?

Om hästen inte har några problem av det och är tränad och äldre + inte har någon reservation på det så why not?
 
Sv: Köpa häst med ocd?

Hur kommer det sig att den är röntgad?
Brukar inte göras på så billiga hästar om de inte visar något.

Håller med dig.

Till Ts
Varför röntgat en nordsvensk om man inte tror att det är något fel på hästen...

Begär att få prata med vetrinären som röntgat häsen och hästens journaler samt försäkrings historik innan du tar några beslut om hästen .

Dessutom är priset högt om den har OCD .
Varför skulle denna nordsvensk vara värd 30 000 kr dessutom med OCD ?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Sassy
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 152
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 382
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 437
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp