Köpa häst eller ta hästen jag blivit erbjuden....

Funderingar

Trådstartare
Nu är det så att jag söker en ny häst. Den ska fungera som sällskap till min andra häst samt som ridhäst, dock endast för lättare ridning, ingen träning/tävling utan endast för hobbyridning i terräng. Jag har försökt att hyra ut boxplatsen utan någon lycka. Eller joo, jag har haft intresserade ett par gånger men ingen som JAG känner att jag vill dela stall med, tyvärr :crazy:
Nu blev jag för 1 vecka sedan erbjuden en häst, 11 år gammal, före detta travare, inte riden, och väldigt misstänksam av sig. Till saken hör att jag har tidigare tagit hand om denna häst så jag känner honom lite sen tidigare också. Han fick väldigt snabbt förtroende för mig och ägaren sade att det var första gången han har fått förtroende för någon så snabbt :love:
Han är världens snällaste! Skulle aldrig komma på tanken att skada någon! Trafiksäker... visst, kan hoppa till men är ingen sådan som sticker utan han fryser fast på stället då han blir rädd. Väldigt "tittig" av sig och man måste ta det försiktigt med honom. Han är en sådan häst som helt enkelt fryser då han blir misstänksam mot vad man håller på med, så man märker väldigt lätt då han blir osäker. Att rida in honom tror jag inte skulle bli något problem, för trots hans misstänksamhet så är han väldigt lättlärd då han litar på människorna som håller på med honom.
Ägaren råkade få veta via djungeltrumman att jag söker en häst och ringde upp mig. Ägaren erbjöd mig denna häst + all utrustning, gratis. Jag vet hur mycket denna häst betyder för ägaren, och ägaren har tidigare sagt att det är sista hästen som lämnar stallet, och jag känner mig oerhört hedrad att ägaren erbjöd mig hästen! :bow: Nu har dock livssituationen ändrats drastiskt för dem och de måste få bort några av sina hästar. Ägaren sade också att vill jag inte ha honom så är det bara att säga det, då lämnar han kvar i stallet.

Till det jag undrar över nu då... :confused:
Jag vet inte om jag ska ta denna häst, som jag känner sen tidigare och vet vad jag får så att säga, eller om jag ska söka någon annan, någon som det bara är att sitta upp på och rida direkt, men utan att veta vad jag får.

Hur skulle ni ha tänkt? Hur skulle du själv gjort? :confused:
 
Hej!

Frågan är väl om du tycker om gratishästen? Är det en sån häst du är ute efter? Vill du ha den eller är du egentligen ute efter något annat. Kommer du sitta om nåt år och ångra att du tog den, kanske med skuldkänslor för att du behöver göra dig av med den till förmån för den häst du egentligen vill ha. Eller tror du helt ärligt att detta är hästen för dig, den hästen som kommer bli precis vad du vill och förväntar dig?

/Lavinia, som ett par gånger sett kompisar gå på gratis-är-gott-niten och några månader senare ångra sig bittert.
 
Håller med Lavinia. Skulle du köpa honom för ett par tusenlappar också om du fick? Att det är en travare ser jag enbart som positivt. Okomplicerade och lätthanterade. Inridning brukar inte vara något problem heller.
 
Jag hade åkt till stallet o träffat hästen igen, känns det bra även nu, tagit den. Du har som sagt en relation till hästen sedan tidigare, vet vad du får o vad ni behöver jobba med. Ett + för mig att veta!
Sällskap du söker i första hand (?), ta hem någon månad på prov o se så att allt funkar med dig o hästen o att ni tre trivs. Om du känner ägaren så går säkert det bra. :)
 
Om det är en sådan häst du vill ha så tycker jag absolut att du ska ta honom :)
Tänk bara på att det kan vara en häst som är svår att sälja vidare, så om du tar emot den bör planen vara att behålla den.
 
Gör en ordentlig analys av situationen! Om du vill Kunna rida - hur mycket jobb måste du lägga på den erbjudna hästen? Har du tid och kunskap för att få den dit du vill? Om svaret är solklart ja, vore det väl dumt att tacka nej! Om du är osäker eller inte tror på att den blir en ok ridhäst, får du fråga dig vad som är alternativet. Kan du hitta en annan gratishäst? Har du pengar att köpa en häst? Eller är du så förtjust i hästen att du vill ha den oavsett? Eller blir du smickrad över ägaren beröm och har svårt att tacka nej pga detta?
I fall som de här är vi nog alla väldigt olika! Jag tillhör gruppen 'krassa' och vill inte föda en häst jag inte kan rida på eller avla på. Skulle vara helt ointresserad av hästen TS berättar om ,,, men en av mina allra bästa kompisar räddar och tar hand 'överblivna' hästar hela tiden och hade tagit den bums! Det finns inget rätt eller fel i detta - men det är viktigt att du gör det DU vill -inte något som personer i din omgivning förväntar sig av dig. ...
 
Nu är det så att jag söker en ny häst. Den ska fungera som sällskap till min andra häst samt som ridhäst, dock endast för lättare ridning, ingen träning/tävling utan endast för hobbyridning i terräng. Jag har försökt att hyra ut boxplatsen utan någon lycka. Eller joo, jag har haft intresserade ett par gånger men ingen som JAG känner att jag vill dela stall med, tyvärr :crazy:
Nu blev jag för 1 vecka sedan erbjuden en häst, 11 år gammal, före detta travare, inte riden, och väldigt misstänksam av sig. Till saken hör att jag har tidigare tagit hand om denna häst så jag känner honom lite sen tidigare också. Han fick väldigt snabbt förtroende för mig och ägaren sade att det var första gången han har fått förtroende för någon så snabbt :love:
Han är världens snällaste! Skulle aldrig komma på tanken att skada någon! Trafiksäker... visst, kan hoppa till men är ingen sådan som sticker utan han fryser fast på stället då han blir rädd. Väldigt "tittig" av sig och man måste ta det försiktigt med honom. Han är en sådan häst som helt enkelt fryser då han blir misstänksam mot vad man håller på med, så man märker väldigt lätt då han blir osäker. Att rida in honom tror jag inte skulle bli något problem, för trots hans misstänksamhet så är han väldigt lättlärd då han litar på människorna som håller på med honom.
Ägaren råkade få veta via djungeltrumman att jag söker en häst och ringde upp mig. Ägaren erbjöd mig denna häst + all utrustning, gratis. Jag vet hur mycket denna häst betyder för ägaren, och ägaren har tidigare sagt att det är sista hästen som lämnar stallet, och jag känner mig oerhört hedrad att ägaren erbjöd mig hästen! :bow: Nu har dock livssituationen ändrats drastiskt för dem och de måste få bort några av sina hästar. Ägaren sade också att vill jag inte ha honom så är det bara att säga det, då lämnar han kvar i stallet.

Till det jag undrar över nu då... :confused:
Jag vet inte om jag ska ta denna häst, som jag känner sen tidigare och vet vad jag får så att säga, eller om jag ska söka någon annan, någon som det bara är att sitta upp på och rida direkt, men utan att veta vad jag får.

Hur skulle ni ha tänkt? Hur skulle du själv gjort? :confused:

Utöver egna funderingar och andra råd du redan fått:
Man är ju säkrare på att en häst även håller rent fysiskt för ridning om den är riden utan problem förr.
Det är ju lite en chansning med de som inte är inridna. Även om de varit friska i övrigt.
 
Jag tänkte några gånger då jag var där i stallet att "om du ändå skulle vara till salu", så joo, jag skulle nog ha köpt honom för ett par tusingar också, om jag skulle ha blivit gett den chansen. Till saken hör är att jag söker inte någon tävlings/träningskompis på något sätt, utan bara en skogsmulle att vandra på med i terräng och sällskap till min nuvarande häst. Jag har blivit erbjuden en hel del hästar, men ingen som det har klickat med på något sätt. Visst, fina hästar, men ändå ingen som har passat för mig. Trafiksäker är ett av mina krav, eftersom vi måste rida på vältrafikerade vägar här för att överhuvudtaget kunna komma någonstans till ridvägar. En hel del av de jag har blivit erbjudna har inte varit det, och jag har nyligen sålt en häst som var helt hopplös med bilar. Det gick knappt att komma förbi en parkerad bil med honom och han stack iväg minst en gång varje gång man red honom. Inte någon bra känsla för mig som ryttare vilket resulterade i att jag blev mer och mer rädd för att rida och till sist så blev det stopp på ridningen med honom. Jag vågade helt enkelt inte :(
Denna är trafiksäker, och det har jag sett med egna ögon. Mött allt från vanliga bilar till traktorer och långtradare med honom och han rörde inte en min.
Sen till en annan sak som är viktigt för mig är uppförande, det är viktigare för mig än ridningen. Hästen ska vara lätt att handskas med, snäll och inte någon "buffel". Några av de hästar som jag tittat på har inte varit så lätta tyvärr :/
En orsak till det är på grund av min rygg, en gammal skada. Jag klarar inte av hästar som sliter och drar i grimskaftet t.ex. så det smäller i ryggen. Och därav också söker jag en häst för endast lättare ridning, jag klarar inte av att t.ex. hoppa, rida svårare dressyr och liknande. Inridningen har jag hjälp med om jag tar denna, så det är inte något problem med det och min rygg.

Nå, jag ska nu idag och titta på honom, hälsa på, för att lite känna mig fram om det fortfarande är "som förr" med honom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
814
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
1 712
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 071
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp