Köpa fullblod

Sv: Köpa fullblod

Knapplån
Jag har två fullblod just nu, båda har varit i galoppträning och en är startad. Stoet har i vinter gått på lösdrift, fri tillgång på grovfoder men inget kraftfoder. Halvklippt, haft täcke med hals när det snöat och varit kallare än -20 men inga dubbla täcken eller annat. Hon har varit rund, på gränsen till tjock. Trivs super på lösdrift (är boxvandrae). Valacken står på stall, utebox och mycket hagtid, även han går på fri tillgång på hösilage och har fått lite kraftfoder i vinter och tillskott av olja i vår under fällningen.

Dom kräver mycket foder men jag tycker det fungerar bra med att ha bra grovfoder och fri tillgång. Jag har lite problem med tappskor pga dåliga hovar i kombination med lite klantiga hästar. Men har flappskor på stoet fram vilket har gett mycket bättre hovkvalitet.
 
Sv: Köpa fullblod

Efter att ha läst tråden antar jag att ni pratar om engelska fullblod? Ju mer jag läser, ju lyckligare blir jag över att ha valt arabiskt fullblod! Lättfödda, kanonbra hovar och trevligt temperament.
 
Sv: Köpa fullblod

Efter att ha läst tråden antar jag att ni pratar om engelska fullblod? Ju mer jag läser, ju lyckligare blir jag över att ha valt arabiskt fullblod! Lättfödda, kanonbra hovar och trevligt temperament.

Och otroligt vackra! :love: MEN för små för mig. :(
 
Sv: Köpa fullblod

Efter att ha läst tråden antar jag att ni pratar om engelska fullblod? Ju mer jag läser, ju lyckligare blir jag över att ha valt arabiskt fullblod! Lättfödda, kanonbra hovar och trevligt temperament.

Självklart! Ett engelskt fullblod är ett fullblod, ett arabiskt fullblod är en arab :devil:
 
Sv: Köpa fullblod

Efter att ha läst tråden antar jag att ni pratar om engelska fullblod? Ju mer jag läser, ju lyckligare blir jag över att ha valt arabiskt fullblod! Lättfödda, kanonbra hovar och trevligt temperament.

Fast det är ju långt ifrån alla arabiska fullblod som är lättfödda med kanonbra hovar och trevligt temperament.

De flesta jag har haft kontakt med har haft mer eller mindre skitdåliga hovar och inget supertemperament.
Dock har de flesta varit lättfödda.

Jag har haft en arab och han var dock både trevlig, för lättfödd (Han blev ju fet av bara tanken på gräs!) och bra hovar.

Men jag kommer mest troligt att köpa ett engelskt fullblod om 1 månad och den hästen har det bästa psyke en häst kan ha, riktigt bra hovar och lättfödd den också.

Så det finns ju liksom både och i de flesta raser...
 
Sv: Köpa fullblod

servisen ingår inte i hyran, hen tar inte betalt för att sätta på täcken/byta täcke det gör hen gärna om man frågar. I det här stallet så får dom mat (hö) var fjärde timme, stor hage med ligghall, finns möjlighet att hästen tas in på dagen av ev. skäl (med sällskap)

Du skrev det var 3 boxar, varav två shettisboxar. Finns det andra hästar där?

För att ha fullblod med shettisar eller andra lättfödda små rackare är rena mardrömmen. Även om det fodras hö var fjärde timme, så kommer mest troligt inte fullblodet att kunna äta så mycket under dagtid som det skulle behövas. För fbl kommer ha en stor höhög kvar när shettisarna ätit upp sitt - och då kommer shettisarna äta av fbl hö. Dvs för mycket mat till shettisarna, för lite till fbl.

Går fbl i egen hage blir det ju annan sak dock.

Ett aber med många fbl är att de INTE direkt har sån värst aptit. Dvs det är mellan svårt och omöjligt att få i dem så mycket grovfoder som skulle krävas för ett med normala världen. Dvs det hö ett fbl behöver och det hö en shettis behöver står lika långt från varandra som grädde och vatten. Att försöka täcka 'glappet' med kraftfoder är inte heller säkert det går, det var det där med att få i dem maten.

Så foderbiten är fullt hanterbar, MEN som flera sagt att det kräver ofta rutiner som inte alltid passar alla stall etc.
 
Sv: Köpa fullblod

Äh ;)

Haft 8st fullblod och bara ett av dem har varit svårfött. Fast jag har väldigt bra hösilage och har dem hemma och styr själv fodringar

Och antagligen fullblod som INTE är av sorten 'äter som en liiiiten pippifågel'? ;)

Nu fick jag ju tillslut båda mina att proppa i sig 20 kg silage/dygn. Meen, det tog sin lilla tid. Lääänge så slet jag mitt hår i frustration över att ett svårfött fullblodsskrälle tyckte att 8 kg silage per dygn, det var alldeles lagom. Sen var de mätta och ville inte ha mer..

(Tricket tillslut var att dra in fria tillgången, medvetet ge snäppet under vad de ville ha, och sakta öka. Åt de 4 kg på en natt la jag in 3.5 kg. Sen när det efter några dagar var soprent på morgonen la jag in 4 kg. När det var soprent på morgonen smyga in 4.5 kg osv. Tillslut gick det att gå tillbaka på fri tillgång och de åt som hästar och inte sparvar ;))
 
Sv: Köpa fullblod

Efter att ha läst tråden antar jag att ni pratar om engelska fullblod? Ju mer jag läser, ju lyckligare blir jag över att ha valt arabiskt fullblod! Lättfödda, kanonbra hovar och trevligt temperament.

Jag har haft både arab och eng fbl. Tycker de är precis lika trevliga. Alla mina har haft bra hovar, bra temperament etc.

Den mest svårfödda häst jag nånsin haft var en arabvalack. Honom fick man ösa i mat tills det trillade ur öronen på honom..

Hästar är individer!
 
Sv: Köpa fullblod

Konstigt att du säger så... En går i min hage här hemma... Sök, sa jag!

Det står ju att krocket bor utomlands...
Nu vet jag inte men du kanske bor i samma land som krocket? Men jag antar att du bor i Sverige...
Ingen aning om vart krocket bor men säger hen att det är så gott som omöjligt att hitta stora araber i det land hen bor i så är det säkerligen så..
 
Sv: Köpa fullblod

Jag har själv köpt ett fullblod som jag är så otroligt nöjd med!
Jag hade lite "fördomar" innan om fullblod som är helt bortblåsta nu. Alla är inte absolut inte nerviga.
Min nya är den snällaste och lugnaste 7 åring jag stött på, även fast han gått på galoppen tidigare.
Han är också otroligt smart och lätt lärd! Han är lite mager, men känner inte att han äter över det normala och har inga problem med hovarna alls.
Jag är jättenöjd och tycker du ska slå till!:D så länge hästen känns bra för just dig så är det en toppenras!
Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 146
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 064
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp