Köpa fullblod

Skyan

Trådstartare
(Flytta gärna tråden om den ligger på fel plats)
Nu har tankarna gått om att jag ska köpa ett fullblod men eftersom jag aldrig har ägt ett fullblod (har ridit och tagit hand om men inte så mycket mer), har hört att de är dyrare i "drift" än t.ex. ett halvblod eller ett varmblod, stämmer det? Hur brukar hovkvaliten vara? Ect. Nu ni som äger eller har ägt ett fullblod: Fram med alla för- och nackdelar! :)
 
Sv: Köpa fullblod

Som alltid handlar det om individ. Men generellt finns det ju ett par saker med fullblod som gör dem till... ja, fullblod. Högt i blod, livliga, intelligent och ofta "på tårna". De är bra på att sysselsätta sig själva om de inte anser att ryttaren kan sköta den biten. Egna initativ är inget ovanligt (nu gör jag jämförelser som ridhästmänniska). "Du vet ett sätt matte, men jag vet ett som är mycket bättre. Titta, inga ben i marken!". Känslighet är en fördel om jag som ryttare har koll på min kropp och mina hjälper, en gigantisk nackdel om jag inte har.

Dåliga hovar och större risk för KS är några av de saker jag själv är observant på när det kommer till fullblod. Har de gått på banan kan en omfattande besiktning vara på sin plats - fart dödar som bekant.

Dyra i drift - jo, ofta. De kräver en hel del mat för att upprätthålla sin kroppsstatus (i de flesta fall), och vi lade över 2500 kr bara i rena foderkostnader. Visst pyssel kan det också vara då många har tunt skinn och lite päls (vilket är framavlat för löphästar, bra ventilation) och inte kan gå på bete utan att vandra av sig 100 kg över en vecka.

I min värld krävs det för många ridhästmänniskor eftertanke innan fullblodsköp. Många fullblod behöver lite mer pyssel och andra rutiner än halvblodet - finns det utrymme för det? T ex vad gäller in- och utsläpp, täckesrutiner, fodringsrutiner.
 
Sv: Köpa fullblod

Att säga att en hästras är dyrare än någon annan blir ju lite fel eftersom att alla hästar är individer. Men många fullblod är svårfödda och begreppet "fullblodshovar" kommer ju inte från ingenstans bara.

Mitt fullblod är relativt svårfött men för den sakens skull betalar jag inte mer i foderkostnad än andra i stallet. Det gäller att ta reda på vad foder innehåller och sedan räkna ut en rimlig foderstat med det mest passande kraftfoder till det grovfoder man har. Min erfarenhet säger att ett Hö med höga värden inte alltid är dyrare än ett Hö med lägre värden, det tar bara lite tid att hitta det ;)

Ang hovarna så är hovväggen tunnare på fullblod än på halvbloden tex. Det gör att hovarna lättare går sönder och det finns väldigt lite att spika i när det kommer till skoningarna. De flesta fullbloden jag känner är även ganska ömfotade. Mitt egna måste tex skos med sulor fram då hon väldigt lätt får hovbölder annars. Men det finns fullblod med mycket bra hovkvalite också! Det får man inte glömma.
Kostnadsmässigt ang hovarna skulle jag säga att endel fullblod behöver skos med kortare intervall för att hovarna ska hålla bra och som sagt endel behöver sulor. Min skos med 6-7 veckors mellanrum så det skulle jag nog säga att är ganska normalt.

Annars så är fullbloden underbara hästar! Har du fått förtroendet av ett fullblod så gör det allt för dig. Dom är arbetsvilliga, lättlärda och vill göra rätt. Jag har aldrig ångrat mitt val av hästras :)
 
Sv: Köpa fullblod

ang. hovarna så anser JAG att det kommer från folk som köper fullblod å skor em som halvblod, dvs järnskor med sömhål anpassade för halvblod å sen en period på 8-12 veckor.. DÅ går de sönder, blir platta osv.

Min skoddes var 4-5:e vecka de första åren å nu 5:e ev början på 6:e vecka. Samt att min hovis har jobbat med galopphästar lääänge å sömhålen sitter lite längre ut = anpassade för fullblodens tunna hovväggar.

Mat: de kräver MYCKET mer oftast. + att en del tycker att de bara ska äta en viss mängd hö, å då gäller det att den mängden är av god kvalitet, bra värden, annars är man körd.

Min kunde märklgit nog gå på bete, sov till å med själv uppe i skogen. Jag såg ut såhär :eek:

Ridning.. De har 1 miljon idéer å de är inte alltid i samma riktning som ens egna... Men, jag skulle aldrig byta ut mitt fullblod till ett halvblodskackel ;)

Kissing Spines - sure, men det finns det ridhästar som har också! Det viktiga för ALLA hästar är ju att jobba i rätt form. Är man då en tunnis till häst å har en större ryttare så är det extra viktigt. De är inte SÅ viktbärande alltid!
Tar man en från banan så ut i skogen över stock och sten samt varva med tömkörning + tänk på att de inte är vana vid ridhästsadlar! Så lite piano är inte fel!

Hoppas du hittar en fining!
 
Sv: Köpa fullblod

Fullblod är som skrivits tidigare, mera allt. Min erfarenhet är att det är extra pyssel. Foder och hovar har nämnts, jag lägger till tänder (ofta överbett), sadelpassning, sårvård men även ridning.

Känsligare både i kroppen och knoppen så att säga. Jag rekommenderar de som pratar om att köpa fullblod att göra det för att man gillar dem, vill ha smidighet, känslighet och kanske en viss del nerv. Inte annars.
 
Sv: Köpa fullblod

Jättebra, Nu ficka jag lite mer att tänka på, in- och utsläpp ingår i hyran, täcken sätter stallägaren gärna på (litet stall boxar för 3 hästar och 2 shettisboxar). Höet köper jag av henne så jag har inte haft någon koll på analyserna, Kraft (om behov) köper jag av märket Pavo då det är hög kvalit, jag vet att det funkar och det finns mängder att välja mellan kanske finns någon för svårfödda hästar? Heta hästar, känsliga eller hästar som är på tårna har jag inget problem med då jag är extremt van vid sådana hästar. Det var nog mest hovkvalitèn som oroade mig :/? Tror jag, men tack så jättemycket! Kul att ni vill hjälpa :)
 
Sv: Köpa fullblod

Jag har haft 4 fullblod i min ägo, 3 valacker och 1 avelshingst. Den ena var extremt svårfödd och hade platta hovar. Nr 2 var svår mot normalfödd med relativt bra hovar, den tredje valacken var relativt normalfödd med bra hovar och hingsten var extremt svårfödd men med kanonbra hovkvalité

Överlag så kostade de flera gånger mer än mina andra hästar. Alla hade rätt mycker nerv i sig men var i grunden väluppfostrade och väldigt trevliga. Det var dock på alla sätt mer komplicerat att hålla med fullblod än de andra hästar jag haft men så är jag också väldigt förälskad i dess personlighet och det gick före :)
 
Sv: Köpa fullblod

Det är just det som är problemet, när service ingår i hyran. Vi var på fem olika ställen innan vi fick ge upp och flytta till eget med fullblodet. Han kunde helt enkelt inte ha de rutiner som de vanliga stallarna erbjuder. Det gick inte, vilket stallägarna var de första att erkänna. Ofta behövdes det täckesbyte mitt på dagen (ändringar i vädret), eller ta in på annan tid (insekter etc).

Tyvärr har många av vännerna med fullblod samma erfarenhet, att det är svårt att veta att just ens egen känsliga själ funkar med de rutinerna som erbjuds.
 
Sv: Köpa fullblod

Är man inte beredd att räkna foderstat och ev. köpa in eget grovfoder (om det som finns tillgängligt är för dåligt) ska man nog inte ens fundera på en ras som generellt betecknas som svårfödd.

Som information har jag jobbat med att producera grovfoder, har rätt höga krav på det vi köper in och räknar alltid på foderstaten för att veta vad hästen fungerar på. I vårt fall fanns inte mycket att välja på annat än höga foderkostnader, då hästen valde att äta relativt lite grovfoder (trots fri tillgång), krävde fri tillgång på lusern, fri tillgång på stråfoder och minst 4 kraftfodergivor om dagen för att fungera på ett vettigt sätt. Inte många uppstallningar som klarar de kraven, och därför blev det en del flyttande innan vi gav upp.

Och det här är problem jag hör andra har också. Går inte att ha fri tillgång p g a delade hagar, går inte att ta in eget stråfoder (finns inte plats/blir för dyrt då det ingår i hyran), går inte att fodra annat än det stallägaren ger (för få givor).
 
Sv: Köpa fullblod

Jag har 4st fullblod hemma där 2 av dem startat. Ingen är svårfödd och de har helt normal hovstatus.

De som startat är lite mer på tårna än de andra som är som halvbloden. En av dem går på bete endast och är rundast av dem som går där (endast halvblod förutom hon)

Fri tillgång på hösilage och liten kraftfodergiva på ca 1-2kg korn, 5dl betfor och mineraler klarar sig mina på.

Träffat på många fler dumma och jobbiga halvblod faktiskt ;)
 
Sv: Köpa fullblod

Jättebra, Nu ficka jag lite mer att tänka på, in- och utsläpp ingår i hyran, täcken sätter stallägaren gärna på (litet stall boxar för 3 hästar och 2 shettisboxar). Höet köper jag av henne så jag har inte haft någon koll på analyserna, Kraft (om behov) köper jag av märket Pavo då det är hög kvalit, jag vet att det funkar och det finns mängder att välja mellan kanske finns någon för svårfödda hästar? Heta hästar, känsliga eller hästar som är på tårna har jag inget problem med då jag är extremt van vid sådana hästar. Det var nog mest hovkvalitèn som oroade mig :/? Tror jag, men tack så jättemycket! Kul att ni vill hjälpa :)

skit i å köp dyreaste-bästaste fodret, räkna istället å titta på hästen.
Jag har fått erfara att vissa vill ha "dåligt hö" för att hästarna inte ska bli tjocka eller få proteinutslag osv osv osv...

Lusern å havre å studbalancer får min, å nu har 2 pers på en vecka sagt att hon börjar bli TJOCK... hästen har aldrig i sitt liv varit tjock :rofl:¨
Världens bästa lusern!

Ridfolk tycker ofta att man är fånig med sin häst, men som sagt, fullblod är allt å lite till med extra på... Man måste bara vara beredd å noga :)

småsår = lymfangit, iaf i början
tappsko = halt
stressad = 50kg av

osv osv osv :p
 
Sv: Köpa fullblod

Det är just det som är problemet, när service ingår i hyran. Vi var på fem olika ställen innan vi fick ge upp och flytta till eget med fullblodet. Han kunde helt enkelt inte ha de rutiner som de vanliga stallarna erbjuder. Det gick inte, vilket stallägarna var de första att erkänna. Ofta behövdes det täckesbyte mitt på dagen (ändringar i vädret), eller ta in på annan tid (insekter etc).

Tyvärr har många av vännerna med fullblod samma erfarenhet, att det är svårt att veta att just ens egen känsliga själ funkar med de rutinerna som erbjuds.

servisen ingår inte i hyran, hen tar inte betalt för att sätta på täcken/byta täcke det gör hen gärna om man frågar. I det här stallet så får dom mat (hö) var fjärde timme, stor hage med ligghall, finns möjlighet att hästen tas in på dagen av ev. skäl (med sällskap)
 
Sv: Köpa fullblod

Jag har 4st fullblod hemma där 2 av dem startat. Ingen är svårfödd och de har helt normal hovstatus.

De som startat är lite mer på tårna än de andra som är som halvbloden. En av dem går på bete endast och är rundast av dem som går där (endast halvblod förutom hon)

Fri tillgång på hösilage och liten kraftfodergiva på ca 1-2kg korn, 5dl betfor och mineraler klarar sig mina på.

Träffat på många fler dumma och jobbiga halvblod faktiskt ;)

Hehe dröm fullblod alltså ;) :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa fullblod

skit i å köp dyreaste-bästaste fodret, räkna istället å titta på hästen.
Jag har fått erfara att vissa vill ha "dåligt hö" för att hästarna inte ska bli tjocka eller få proteinutslag osv osv osv...

Lusern å havre å studbalancer får min, å nu har 2 pers på en vecka sagt att hon börjar bli TJOCK... hästen har aldrig i sitt liv varit tjock :rofl:¨
Världens bästa lusern!

Ridfolk tycker ofta att man är fånig med sin häst, men som sagt, fullblod är allt å lite till med extra på... Man måste bara vara beredd å noga :)

småsår = lymfangit, iaf i början
tappsko = halt
stressad = 50kg av

osv osv osv :p

Jag köper ju knappast fodret för att det är dyrt (det är desutom långt ifrån det dyraste) och det är klart att jag räknar foderstater jag ger ju inte häster ditter eller datten bara för att jag tycker den ska ha det. Jag räknar utifrån arbete, hull och temprament (bl.a.)
 
Sv: Köpa fullblod

Just det där med fodring med bara hö hade ju helt gått bort för oss, vår var tvungen att ha kraftfoder för att inte få för stora givor med färre fodringar. Det var ett himla pusslande innan vi tog hem hästarna och kunde fodra i hagen.
 
Sv: Köpa fullblod

Jag köper ju knappast fodret för att det är dyrt (det är desutom långt ifrån det dyraste) och det är klart att jag räknar foderstater jag ger ju inte häster ditter eller datten bara för att jag tycker den ska ha det. Jag räknar utifrån arbete, hull och temprament (bl.a.)

förvånansvärt många som gör det... köper "ett bra müsslifoder"... sorry att jag drog dig över samma kant :D

nä men som sagt, min har blivit kalasfin i hullet av det där omtalade lusernet som inte borde får heta lusern balblabla med 160 smrp. I loooove :love:
 
Sv: Köpa fullblod

Är man inte beredd att räkna foderstat och ev. köpa in eget grovfoder (om det som finns tillgängligt är för dåligt) ska man nog inte ens fundera på en ras som generellt betecknas som svårfödd.

Det jag menar är absolut inte att jag inte ger hästen så mycket foder hon behöver. Hon är i mycket fint hull.
Det jag menar är att man ska fodra smart för att minska utgifterna. Vi har Hö med jätte bra värden som ingår i hyran, det får hon fri tillgång utav och äter ca 12-16 kg/dygn beroende på väder. Utöver det behöver hon inte mer än ett kg kraftfoder. Till skillnad från andra hästar i stallet som får ca 6 kg Hö och x kg kraftfoder så får jag en mycket lägre foderkostnad fast min häst hålls i lika fint hull :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 146
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 064
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp