Köpa en travare?

Lyraolissy

Trådstartare
Jag har blivit så hästsugen och planerar att skaffa mig en egen häst igen.
Jag vill bara ut och rida i skogen, och framförallt köra mestadels under sommarhalvåret.
Samt ha en häst som är supersnäll i hantering och mysig att pyssla om.
Jag tycker många travare jag träffat och ridit passar mycket bra in på vad jag söker.
Vill ha en häst som älskar att komma ut och ridas/köras, är pigg och framåt, och som sagt snäll i hantering.

Jag skulle dock vilja veta lite mera om just förslitningsskador?
Hur vanligt är det?
Och hur väljer man ut en frisk travare?
Som håller för ridning/körning? (inte hårdträning alls)
Ni som har travare får gärna berätta om era:)

Tycker det finns så många underbara travareindivider , så skaffar med glädje en travare som nästa häst:)
 
Jag har blivit så hästsugen och planerar att skaffa mig en egen häst igen.
Jag vill bara ut och rida i skogen, och framförallt köra mestadels under sommarhalvåret.
Samt ha en häst som är supersnäll i hantering och mysig att pyssla om.
Jag tycker många travare jag träffat och ridit passar mycket bra in på vad jag söker.
Vill ha en häst som älskar att komma ut och ridas/köras, är pigg och framåt, och som sagt snäll i hantering.

Jag skulle dock vilja veta lite mera om just förslitningsskador?
Hur vanligt är det?
Och hur väljer man ut en frisk travare?
Som håller för ridning/körning? (inte hårdträning alls)
Ni som har travare får gärna berätta om era:)

Tycker det finns så många underbara travareindivider , så skaffar med glädje en travare som nästa häst:)

Bästa är ju tt fråga ägaren varför gick inte hästen på trav?
Kan va som så att den bara inte sprang tillräckligt bra och hade de där suget om at va fört och därför slutade på travet.
Men allt för många ggr är de pga skador och å bör man läsa på vad det är för skada och vad de innebär och påverkar hästen som ridhäst.
Oftast när skadan är utläkt så kan hästen funka som vanlig hobbyhäst utan problem med träningar och tävlingar upp till LA utan problem.

Travare som gått på trav behöver rätt mkt utbildning om man ska köra vanlig körning(maraton) inom trav ställer man utåt i svängar, i maraton inåt bara som en sak=)
Men vet många som har skolat om travare till martonhästar och de gått super=)

Hur man väljer ut en frisk travare gör man precis som att välja ut alla hästraser som är friska.. Veterinärundrsöknig samt ber ägaren beställa hem journaerna på hästen så man kan läsa om ev skador.
 
Ta reda på varför hästen inte fungerar i travet helt enkelt. Det finns massor med travare som helt enkelt är för dåliga. Min tex är linjegångare och slår i sina framhova med bakbenen i högre hastigheter, då spänner hon sig och börjar trippa, på det sättet vinner man inga lopp. Sparsamt startad och skadefri.
 
Som tidigare sagt - försök få reda på så mycket som möjligt.
Niki/ lycklig ägare till en nu 19-årig travhäst sedan hon blev ridhäst
 
Ett bra sätt borde vara att försöka hitta en trevlig häst som redan är omskolad och fungerat som rid/körhäst ett par år. Då kan du ju (givetvis med hjälp av veterinär) se både att den hållit som ridhäst och att den är den bussiga kompis du söker. Är den det är det väl egentligen inte så viktigt att veta varför den togs ur träning?

En häst från banan kanske kan bli den där bussiga kompisen men det brukar krävas en hel del att komma dit!
 
Jag har blivit så hästsugen och planerar att skaffa mig en egen häst igen.
Jag vill bara ut och rida i skogen, och framförallt köra mestadels under sommarhalvåret.
Samt ha en häst som är supersnäll i hantering och mysig att pyssla om.
Jag tycker många travare jag träffat och ridit passar mycket bra in på vad jag söker.
Vill ha en häst som älskar att komma ut och ridas/köras, är pigg och framåt, och som sagt snäll i hantering.

Jag skulle dock vilja veta lite mera om just förslitningsskador?
Hur vanligt är det?
Och hur väljer man ut en frisk travare?
Som håller för ridning/körning? (inte hårdträning alls)
Ni som har travare får gärna berätta om era:)

Tycker det finns så många underbara travareindivider , så skaffar med glädje en travare som nästa häst:)

Boktips: Lilian Holmer har skrivit en bok som heter "Från tävlingstravare till ridhäst".
 
Jag skulle dock vilja veta lite mera om just förslitningsskador?
Hur vanligt är det?
Och hur väljer man ut en frisk travare?
Som håller för ridning/körning? (inte hårdträning alls)
Ni som har travare får gärna berätta om era:)

Tycker det finns så många underbara travareindivider , så skaffar med glädje en travare som nästa häst:)

Ang förslitningsskador så visst förekommer det, men det behöver inte innebära problem för alternativ användning heller utan bara att de inte klarar av den sortens högpresterande arbete.
En ganska svår fråga i sig ang förslitningsskada..alla hästar kan ju ha sånt men det beror helt på vad och i vilken omfattning.

Att välja ut en frisk travare är mao som att välja ut vilken frisk häst som helst via vetbesiktning, kolla tex upp den på stc om den varit struken fr lopp mycket, fråga fd ägare om skadehistorik, be om att få ta del av journaler, kolla om hästen är försäkrad etc.
Tänka på att kolla på hästarna som har så god exteriör som möjligt.
Även mentalt brukar jag tipsa folk om faktiskt att tänka på..det finns vissa linjer som ger extremt hetlevrade individer som inte alltid passar sig till en hobbyhäst (de flesta travare är ändå framtagna till att bli högpresterande tävlingsdjur..)

Något som är värt att tänka på förutom det, är att de kräver en del träning för att bli vettigt och trevligt ridmaterial, man måste börja väldigt grundläggande och bygga upp hästen i princip som en unghäst, speciellt om de kommer fr banan direkt eller inte är vidare riden mycket.
Men får man alla såna bitar att falla på plats så brukar de allra flesta travare bli den ultimata hästen på hobbynivå, de ställer upp på det mesta med en positiv inställning, som i alla fall jag tycker att många hästar saknar, brukar vara riktiga fighters och vill väldigt gärna göra det man ber om.
De är trevliga och ofta mycket välhanterade då de hanteras mycket redan som väldigt unga..skoning, transportering, duschning, vetbsök har jag faktiskt inte mött en enda travare hittills som haft problem med.
 
Det finns oerhört många travare som tas från banan av andra orsaker än skador - vanligast måste vara att de inte räcker till i loppen - så var inte rädd för att titta på hästar som startat mycket. En häst som har en lång karriär bakom sig men med få skadebekymmer kan tvärtom vara ett säkrare kort än en orörd häst. Personligen tenderar jag tvärtom att bli lite misstänksam mot äldre ostartade hästar som är i träning, jag undrar alltid vad det är som gjort att de inte kommit till start. Visst finns det omständigheter även hos tränare/ägare som sätter käppar i hjulet, men ändock.

Det kan även vara värt att slå upp hästen på travsport.se. Ser man ovanligt många strykningar pga. hälta och dylikt kan det vara värt att dra öronen åt sig, även djur som har åkt ut fler gånger för oregerlighet. Att en häst inte håller för just travet och/eller har förslitningsskador behöver ju dock inte vara synonymt med problem, det kanske inte betyder mer än att den inte håller för just trav och annan högprestation.

Så: Veterinärbesiktning, fråga tidigare ägare och tränare om skadehistorik. Det är inte svårare än att köpa frisk häst av en annan ras. :)

I övrigt skulle jag tipsa om att även titta på stammen, det finns linjer som ofta lämnar heta och mer tävlingsinriktade individer än andra. Hästraser är trots allt precis som hundraser: De är hårt avlade för vissa ändamål och många individer som avlats för att högprestera har svårt att klara livet som "soffliggare".

Tänk även på att en häst som kommer direkt från banan och är i tävlingskondition riskerar att få enorma mängder överskottsenergi om den plötsligt ställs av eller bara börjar promenadridas. Lägg upp motion och träning på ett bra sätt så att den vid behov kan trappa ner steg för steg. Ser tyvärr alldeles för ofta att människor köper travare i tävlingskondition och sedan kallar dem stressade, ouppfostrade och rädda för att hästarnas överskottsenergi stiger dem åt huvudet.

Jag tycker att travhästar generellt är oerhört tacksamma och trevliga individer att jobba med och även omskola; Det de saknar i exteriören och generna väger de ofta upp för med en fantastisk arbetsvilja och önskan att vara till lags.
 
I övrigt skulle jag tipsa om att även titta på stammen, det finns linjer som ofta lämnar heta och mer tävlingsinriktade individer än andra. Hästraser är trots allt precis som hundraser: De är hårt avlade för vissa ändamål och många individer som avlats för att högprestera har svårt att klara livet som "soffliggare".

Tycker detta är viktigt att tänka på, många glömmer som sagt bort vilket användningsområde som de ju egentligen är framavlade för och att det finns de som inte klarar av ett så stillsamt liv som att vara hobbyhäst heller som kan vara mycket värt att tänka på..så att man inte står där med "för mycket häst" och får gråa hår.. :)

Finns vissa linjer som helt klart lämnar individer som blir som djävulen själv av minsta lilla överskottsenergi..och det är ju kanske inte att rekommendera till hobbynivån el lättsam träning.
 
Jag vill också slå ett slag för att ta kontakt med några av de lokala proffstränarna. När jag jobbade med travhästar (för massa år sedan) så hände det nu och då att hela och trevliga individer såldes som skogsmullar till bekanta, fd praktikanter, förra hästskötarens pojkväns lillasysters före detta stallkompis osv men jag såg nog ingen häst komma ut på "öppna" marknaden i samband med att de la tävlingsdojjorna på hyllan så att säga. Fördelen med de proffsen jag kände då är att de absolut inte skulle sälja/förmedla någon häst som var klart olämplig (sedan kanske deras referenspunkter inte är som andras men det är en annan femma).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 330
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 854
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 505
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 856
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp