Köpa eller foder?

Matilda_0000

Trådstartare
Hejsan!
Jag och en nära vän ska antingen köpa eller låna en häst på foder. Vi har aldrig ägt häst innan. Våra föräldrar är inte häst intresserade. Vi är sexton år och har ridit i 9 år på ridskola och även varit medryttare, stalltjej och tävlings groom. Hästen ska vi ha i ett ganska stort stall där det kommer tränare regelbundet och där det alltid finns någon att rådfråga.
Vi undrar lite kring skillnaderna mellan foderhäst och egen häst?
Vad jag har hört så känns det som att den ända skillnaden mellan egen och foder är att det är någon annan som äger hästen och tar de flesta besluten kring skador osv. Det känns lite konstigt att betala ALLT för en häst som man inte ens äger. Eller hur brukar avtalen se ut? Vad skulle ni rekommendera? Vad finns det för fördelar?
 
Det känns lite konstigt att betala ALLT för en häst som man inte ens äger. Eller hur brukar avtalen se ut? Vad skulle ni rekommendera? Vad finns det för fördelar?

Det är väl inget konstigt, man utnyttjar ju hästen till fullo. Om jag av olika anledningar lämnade ut någon av mina hästar på foder skulle jag inte vilja betala för någon annans nöje.

En del hästägare betalar försäkringen för att vara säker på att den behålls. Men då är det också ägaren som beslutar om behandling även om fodervärden får betala den.

Det är alltid bäst att äga hästen själv, då har man full bestämmanderätt. Och fullt ansvar och full betalningsskyldighet.
 
Buke en aldrig sinande informationskälla på allt som kan gå fel så avsätt några timmar på att läsa trådar här om fodervärdar, foderhäst och ägare som lånat ut hästar och du kommer inse vikten av ett mkt noga utformat avtal om det skulle bli aktuellt.;)

Att du tycker det känns konstigt att betala för en häst du inte äger säger mej att du inte riktigt är insatt i vilka kostnader som kommer med hästar och dess omvårdnad.

Skulle du tycka det var okej att låna ut din mobil till en kompis en vecka och behöva stå för hälften av den kostnaden eller kanske tom behöva köpa en ny mobil för att kompisen spräckt skärmen?? :meh:

Menar inte att låta negativ men om du verkligen vill skaffa foderhäst så MÅSTE du läsa på, saker kan gå fel, hästen kan bli skadad, du kan bli skadad och vad händer om du vill lämna tillbaka hästen och ägaren hänvisar till avtalet som ni skrivit på ett år?
Ett avtal är inget man kan bara ändra för att du tappat intresse, hästen funkar inte som du tänkt eller för att du inser att det blev dyrare än du trodde.

Att dina föräldrar inte är hästintresserade är inget problem om ni har andra erfarna vuxna att rådfråga men även dom måste läsa in sej på hur mkt allt kostar, min styvfar som äger 50% i en av mina hästar trodde mej inte när jag berättade vad hovslagaren kostade. Och då är han hästkunnig, bara inte inom kostnaderna. :D
 
Av de två trådar jag sett skapade av TS då tror jag det är en god idé att läsa på mer om vad fodervärd innebär och att prata igenom alla möjliga situationer som kan uppstå det är inte lätt att dela häst :) vare sig på foder el som köpt. Ni ska vara överens om allt från foder uppstallning val av hovslagare försäkring sätt att rida träna val av utrustning , vad får allt kosta? Om en vill sälja vad händer då etc??
 
  • Gilla
Reactions: Mim
Folk tror att det här med att vara fodervärd är så mycket enklare än att ha egen häst men jag skulle nästan säga att det är tvärtom. Det är ett STORT ansvar att ha det fulla ansvaret för någon annans häst. Jag har varit både fodervärd och haft egen häst så jag vet vad jag pratar om.
Gör jag ett misstag med min egen häst så får jag själv ta smällen men gör jag ett misstag med någon annans häst så får ju ägaren lida också.
Jag tycker att man ska fundera på en, två och tre gånger innan man tar på sig det ansvaret så att man verkligen är införstådd med vad det innebär.
 
En sak att tänka på är att ni faktiskt är minderåriga och får enligt lag inte ingå avtal - varken köp eller fodervärd. Detta måste en myndig person göra. Är era föräldrar medvetna om att de måste stå på köpe-/fodervärdsavtalen och stå den ekonomiska risken för allt som rör hästen?
 
Mitt enda råd är: köp/låna INTE häst ihop med en kompis. Köp/låna hästen själv och låt kompisen vara medryttare/delfodervärd istället.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 819
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 148
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 807
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp