Köpa 18årig ridskolehäst?

Även om hästen är helt ren på böjprov, så finns det ju en hel del andra viktiga saker som kollas vid en veterinärbesiktning; hjärtat, andning, ögonen osv. Så man ska nog inte bara stirra sig blind på om hästen är fräsch i benen eller inte...
 
Fast det riskerar du oavsett om du veterinärbesiktigar eller inte.

Pratar man igenom detta ordentligt så är det så att en ärlig ridskola som vill ha kvar kunder och klienter aldrig har för avsikt att lura på någon en häst. Det går så mycket rykten snabbt , mycket skitsnack är ju ett signum för hästkretsar.

Därmed inte sagt att köparen ska vara korkad. Kolla hästen vettigt, gör ett vettigt avtal.

Dock är det så att det kanske krävs en del kompetens för att göra detta. Skulle jag vara det minsta tveksam till om hästen är frisk skulle jag köra iväg den till hästklinik så det kanske är lika bra att göra det på en gång. Det är en ganska gammal häst som har visat sig hållbar om den har gått på ridskola så länge. Dock skador uppstår på en minut, speciellt om den flyttas och får ny ägare. En ledskada i den åldern är ju inte roligt.
Ditt inlägg är smått obegripligt, först menar du på att veterinäbesiktningen inte har någon funktion och sedan föreslår du en klinikbesiktning?

Givetvis kan det alltid bli konflikt, men varför inte försöka minimera istället för att maximera?
 
Japp, håller med, lite vimsigt blev det. Det är inte kriminellt ;) men kan absolut behövas noteras.

Det är en situation som är lite tudelad kan jag tycka. En 18 åring ridskolehäst, förmodligen billig eller förhoppningsvis billig. Den kan hålla många år till. Om man lägger kanske uppåt 2500 kr på en veterinärbesiktning så kanske det är halva priset ??? Det kan vara 100% av priset till på köpet. Det är det inte värt då är det bättre om man har en bra kommunikation med säljaren. Kanske vara fodervärd åt hästen ett år, dvs låna hästen eller ett annat sätt att ha ett avtal går hästen sönder inom ett år så får säljaren ta tillbaka hästen och avliva den.

Men en sådan gammal ridskolehäst kan absolut hålla för evigt tycker man nästan eftersom den verkligen har bevisat sig hållbar för användning i flera år. Det kan verkligen vara ett toppenköp och man får en härlig kamrat som man känner.

Jag har kommit fram till att jag tar mina hästar och lägger på klinikbesiktning om jag är det minsta tveksam över om hästen är frisk. Då kan man lika bra göra det på en gång, dvs när man köper hästen. Så är köparen tveksam över om hästen är frisk så ta ett klinikbesök. Men egentligen om köparen inte litar på säljaren så låt bli att köpa en 18 år gammal ridskolehäst.

Blev jag tydligare ??? Lite rörigt är det nog fortfarande men lite tydligare kanske. Det krävs hästkompetens ja men har man och litar på säljaren den varför lägga massor med pengar på veterinärer ? Det går inte att försäkra en sådan häst och överhuvudtaget få något tillbaka på någon försäkring på en så gammal ridksolehäst, så för den skull ger försäkring ingenting, finns ingen möjlighet att försäkra en sådan häst till en rimlig summa.
 
Japp, håller med, lite vimsigt blev det. Det är inte kriminellt ;) men kan absolut behövas noteras.

Det är en situation som är lite tudelad kan jag tycka. En 18 åring ridskolehäst, förmodligen billig eller förhoppningsvis billig. Den kan hålla många år till. Om man lägger kanske uppåt 2500 kr på en veterinärbesiktning så kanske det är halva priset ??? Det kan vara 100% av priset till på köpet. Det är det inte värt då är det bättre om man har en bra kommunikation med säljaren. Kanske vara fodervärd åt hästen ett år, dvs låna hästen eller ett annat sätt att ha ett avtal går hästen sönder inom ett år så får säljaren ta tillbaka hästen och avliva den.

Men en sådan gammal ridskolehäst kan absolut hålla för evigt tycker man nästan eftersom den verkligen har bevisat sig hållbar för användning i flera år. Det kan verkligen vara ett toppenköp och man får en härlig kamrat som man känner.

Jag har kommit fram till att jag tar mina hästar och lägger på klinikbesiktning om jag är det minsta tveksam över om hästen är frisk. Då kan man lika bra göra det på en gång, dvs när man köper hästen. Så är köparen tveksam över om hästen är frisk så ta ett klinikbesök. Men egentligen om köparen inte litar på säljaren så låt bli att köpa en 18 år gammal ridskolehäst.

Blev jag tydligare ??? Lite rörigt är det nog fortfarande men lite tydligare kanske. Det krävs hästkompetens ja men har man och litar på säljaren den varför lägga massor med pengar på veterinärer ? Det går inte att försäkra en sådan häst och överhuvudtaget få något tillbaka på någon försäkring på en så gammal ridksolehäst, så för den skull ger försäkring ingenting, finns ingen möjlighet att försäkra en sådan häst till en rimlig summa.

Vad spelar det för roll om man litar på säljaren eller inte, det hjälper ju inte om hästen har ett (för vanliga ögon) dolt fel. Det kan ju vara trevligt att i alla fall starta sitt hästägande på bästa möjliga sätt och inte köpa på sig en häst som har tråkiga fel som en veterinär hade kunnat upptäcka. Pengarna är väl skitsamma, det jobbiga är ju om hästen mår dåligt och man kanske t o m måste ta bort den. Den dagen kommer ju alltid någon gång, men man man ju försöka undvika den så långt det går.
 
Visst men då tycker jag verkligen inte att köparen ska köpa en 18 år gammal ridskolehäst.

Hästen är hållbar och trevlig det har den bevisat genom sina år på ridskolan.

Vet man vad man gör kan man absolut få en underbar vän och en prisvärd , billig vän i flera år.

Köper man en sådan häst bör man ha ett gott intryck och förhållande till den som säljer hästen.

Köp en annan häst som är värd att lägga ut pengar på för visning på klinik om det viktiga är att försöka att sätta dit säljaren.

Vid 18 års ålder brukar många eller de flesta halvblod vara döda.

Men det kan vara en toppenlösning för samtliga inblandade om köparen har kompetens och vet vad den ger sig in på. Någon slags öppet köp förfarande skulle väl vara toppen i en sådan här situation. Dvs ha en god, vettig diskussion med säljaren.

OBS . Är hästen sjuk ska den till veterinär.

Slakt är inte gratis heller, inte heller nödslakt.
 
Visst men då tycker jag verkligen inte att köparen ska köpa en 18 år gammal ridskolehäst.

Hästen är hållbar och trevlig det har den bevisat genom sina år på ridskolan.

Vet man vad man gör kan man absolut få en underbar vän och en prisvärd , billig vän i flera år.

Köper man en sådan häst bör man ha ett gott intryck och förhållande till den som säljer hästen.

Köp en annan häst som är värd att lägga ut pengar på för visning på klinik om det viktiga är att försöka att sätta dit säljaren.

Vid 18 års ålder brukar många eller de flesta halvblod vara döda.

Men det kan vara en toppenlösning för samtliga inblandade om köparen har kompetens och vet vad den ger sig in på. Någon slags öppet köp förfarande skulle väl vara toppen i en sådan här situation. Dvs ha en god, vettig diskussion med säljaren.

OBS . Är hästen sjuk ska den till veterinär.

Slakt är inte gratis heller, inte heller nödslakt.

Vilket konstigt resonemang du har; besiktiga hästen för att kunna sätta dit säljaren? Det var bland det mest korkade jag har läst på Buke. Man besiktigar för att ta reda på hästens hälsostatus. Och alla hästar är väl värda att lägga ut pengar på, eller tycker du att man ska behandla äldre hästar sämre?

Och JO, slakt är gratis, man får t o m betalt när man slaktar en häst.
 
Det är en situation som är lite tudelad kan jag tycka. En 18 åring ridskolehäst, förmodligen billig eller förhoppningsvis billig. Den kan hålla många år till. Om man lägger kanske uppåt 2500 kr på en veterinärbesiktning så kanske det är halva priset ??? Det kan vara 100% av priset till på köpet. Det är det inte värt då är det bättre om man har en bra kommunikation med säljaren. Kanske vara fodervärd åt hästen ett år, dvs låna hästen eller ett annat sätt att ha ett avtal går hästen sönder inom ett år så får säljaren ta tillbaka hästen och avliva den.
På vilket sätt utesluter en veterinärbesiktning att man har en bra kommunikation med säljaren? Och att få lämna tillbaks hästen inom ett år om den blir halt? Vem går med på något sådant med en 18-åring eller alls för den delen?
Jag har kommit fram till att jag tar mina hästar och lägger på klinikbesiktning om jag är det minsta tveksam över om hästen är frisk. Då kan man lika bra göra det på en gång, dvs när man köper hästen. Så är köparen tveksam över om hästen är frisk så ta ett klinikbesök. Men egentligen om köparen inte litar på säljaren så låt bli att köpa en 18 år gammal ridskolehäst.
Återigen, jag ser inte riktigt sambandet, brist på tillit och veterinärbesiktning. Jag gör en veterinärbesiktning oavsett om jag litar på säljaren eller inte.

Blev jag tydligare ???
Nej inte direkt.
 
Köp en annan häst som är värd att lägga ut pengar på för visning på klinik om det viktiga är att försöka att sätta dit säljaren.

Några av de underligaste och mest förvirrade inlägg jag läst på Buke, någonsin.

Tror du på fullt allvar att om man inte tar hästen till klinik, är man bara ute efter att sätta dit säljaren? Allvarligt talat?!

Om priset för besiktning så vore 200 % av inköpspriset, är det inte INVESTERINGENSKOSTNADEN jag vill skydda. Det är den framtida kostnaden för veterinärvård, sjuk häst, lidande för sjuk häst och själv. Inte själva inköpspriset.

Jag tycker du resonerar mycket vimsigt och underligt.
 
hehe, helt okej, kanske inte några av mina bästa inlägg. Kort försök med mer personlig inriktning.

Om jag köper man en 18årig häst för 5000 kr så skulle inte jag lägga ut 1000 - 2500 kr på att veterinärbesiktiga den om den var frisk. Det går inte att försäkra en 18-årig häst till rimlig kostnad och det ger ingenting vid eventuell konflikt med säljaren. Jag skulle aldrig köpa en 18-årig häst av en ridskola om jag inte hade mycket gott intryck av ridskolan och god kontakt med ridskolans representanter. En god kontakt med en ridskola innebär att man kan diskutera vad som händer vid eventuell skada inom närtid efter köpet. En sjuk häst tar jag till veterinär.
 
hehe, helt okej, kanske inte några av mina bästa inlägg. Kort försök med mer personlig inriktning.

Om jag köper man en 18årig häst för 5000 kr så skulle inte jag lägga ut 1000 - 2500 kr på att veterinärbesiktiga den om den var frisk.
Ursäkta om det låter näsvis men jag skulle inte veterinärbesiktiga någon häst om jag viste att den var frisk men utan veterinärbesktning så vet man inte om man nu inte är expert själv, besiktningen är ju till för att avgöra om hästen är frisk eller inte. Inköpspriset spelar mindre roll för om en vanlig besiktning ska genomföras men kan vara avgörande för både krav på resultat (vilka fel jag är beredd att acceptera) och som bekant så är kostnaderna de samma om hästen inte är frisk oavsett pris liksom att hålla stallplats osv.

Det går inte att försäkra en 18-årig häst till rimlig kostnad och det ger ingenting vid eventuell konflikt med säljaren.
Det går visst at ha en 18-årig försäkrad, det är bara nyförsäkring som inte är möjlig. Och försäkringen har man väl knappast pga eventuell konflikt med fd ägaren utan för att hjälpa till med kostnader vid skada/sjukdom.

Jag skulle aldrig köpa en 18-årig häst av en ridskola om jag inte hade mycket gott intryck av ridskolan och god kontakt med ridskolans representanter. En god kontakt med en ridskola innebär att man kan diskutera vad som händer vid eventuell skada inom närtid efter köpet. En sjuk häst tar jag till veterinär.
Det man behöver är ett kontrakt som båda parter är nöjda med, givetvis kan man diskutera kontraktet med det är det som är det viktiga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp