Köpa 18årig ridskolehäst?

Tack för alla svar.

Vad har ni fått betala för en besiktning av dessa äldre hästar när vet kommit ut till er och gjort besiktning?
 
Gör aldrig gårdsbesiktningar, tycker det är helt meningslöst. Betalar dessutom mer för en gårdsbesiktning än på klinik, runt 2500 kr kostar det att gårdsbesiktiga hos oss. Körningen kostar en del.

Klinikbesiktning blir drygt 1000 kr billigare.
 
Gör aldrig gårdsbesiktningar, tycker det är helt meningslöst. Betalar dessutom mer för en gårdsbesiktning än på klinik, runt 2500 kr kostar det att gårdsbesiktiga hos oss. Körningen kostar en del.

Klinikbesiktning blir drygt 1000 kr billigare.

Hej igen, ditt namn känner jag igen också :)

Ja det är vad jag fick höra idag i stallet, de flesta som köpt och sålt hobby/skogshäst för den låga summan 15,000 har inte gjort någon besiktning om inte hästen haft några problem, både köpare och säljare har varit överens.. och nu är han ju försäkrad för 8,500 mer är köpesumman och jag tar över försäkringen från dem.. så jag har bestämt mig för att han får bli min ändå.. jag har ju känt honom i 8 år nu så jag vet ju vad jag får.. och jag ska inte rida honom hårdare än vad han gått på ridskolan..
 
Dom där "förbannade" böjproven, böj en häst med problem. Att böja en frisk häst visar direkt ingenting. En hård veterinär böjer fram en liten störning, en mild veterinär böjer inte fram någonting. Om hästen är halt, går orent - böj för att ta reda på i vilken led det sitter. Om hästen är ohalt - böj inte. Ett böjprov är ingen garanti för en frisk, ohalt, fräsch häst.
(utbildad ET)
 
Ja, självklart kan vadsomhelst hända, jag köper ju ändå en äldre häst som gått på ridskola minst 8 år, förutom nya grejer som kan hända vilken häst som helst så kan han ju ha lättare förslitningar, förändringar på kotor, leder och i ryggen etc.. Han är i nuläget ohalt med torra näsintill gallfria ben, bara lite lite på bakbenen.. en lugn och "sparsam" häst har han vart på ridskolan.. :)
 
Jag hade gjort en gårdsbesiktning, det funkar alldeles utmärkt om det bara finns bra underlag att springa på, man kan inte säga att en gårdsbesiktning inte ger något, det beror helt och hållet på veterinär och underlag. Sen är det ju svårt att gå vidare med röntgen om man vill det, men det kan man ju lösa då. Dock hade jag låtit veterinären böja också. Lycka till med hästen:)
 
Varför är böjprov onödigt? En 18-årig häst kan ju vara jättefräsch och leva i flera år till..eller så inte.
Oavsett känns vetbes viktigt även om man ibland kan diskutera just böjprovets avgöran vid en vetbes men det finns ju fler sätt att kolla. Ett longerprov på asfalt kan säga mycket också.
Gör man inte vetbes i samband med köp så köper man ju grisen i säcken helt och hållet..du kan aldrig tex lämna tillbaka hästen om något skulle dyka upp även om det är uppenbart att skadan kommer fr tiden hos förra ägaren.

Uppstallningsbiten kan ju vara olika och det du nämner ang typ av separationsångest..men man kan få räkna med att en ridskolehäst ändå har levt med fasta rutiner i flera år, ridits flera ggr om dagen oftast, alltid rids på samma ställe och i stort sett aldrig är ensam. Så visst är det en omställning för hästen men det är det ju för alla och tar i många fall ett tag för hästen att landa.

Jag besiktigade som sagt inte min 18-åring av veterinär ut ET kollade igenom henne. Priset var lågt <15000 kr. Jag visste vad jag köpte och hade det dykt upp problem hade jag inte haft en tanke på att lämna tillbaka henne. Jag har köpt henne med öppna ögon och tar då det ansvaret veterinärbesiktigad eller inte.
 
Hej igen, ditt namn känner jag igen också :)

Ja det är vad jag fick höra idag i stallet, de flesta som köpt och sålt hobby/skogshäst för den låga summan 15,000 har inte gjort någon besiktning om inte hästen haft några problem, både köpare och säljare har varit överens.. och nu är han ju försäkrad för 8,500 mer är köpesumman och jag tar över försäkringen från dem.. så jag har bestämt mig för att han får bli min ändå.. jag har ju känt honom i 8 år nu så jag vet ju vad jag får.. och jag ska inte rida honom hårdare än vad han gått på ridskolan..

Du kan känna dig mer säker på vad du får än alla veterinärbesiktningar i världen. Vad kan en veterinär berätta efter 30 minuter med din häst jämfört med de 8 år du känt honom? Lycka till!
 
Jag besiktigade som sagt inte min 18-åring av veterinär ut ET kollade igenom henne. Priset var lågt <15000 kr. Jag visste vad jag köpte och hade det dykt upp problem hade jag inte haft en tanke på att lämna tillbaka henne. Jag har köpt henne med öppna ögon och tar då det ansvaret veterinärbesiktigad eller inte.

Så länge man vet vad som gäller så är det ju ett aktivt val som står en fritt om man väljer
att veterinärbesiktiga hästen eller ej.

Står man där med trasig häst så är det ju absolut ett aktivt val man gjort, det behöver inte vara fel..men samtidgt kan det bli en ganska tråkig start med en ny häst också.
 
Jag besiktigade också min f.d. ridponny när jag sålde honom med böjprov på klinik, han var då 18 år gammal. Inga problem alls :)
 
Någon klok sa till mig: spelar ingen roll vad hästen kostar i inköp. De är lika dyra när de blir dåliga!

Besikta hästen, så du inte köper "grisen i säcken".
Har nyss själv köpt en 19-årig ponny, som jag haft på foder i mer än ett år. (Folk omkring mig har känt hästen i 14år).
Åkte till en erkänt skicklig och "hård" veterinär och fick gjort en besiktning inkl böjprov.
Vid longering visade hon problem i högra varvet på hårt underlag. Böjprov ua.
Däremot som har hon en gammal muskelskada som påverkar hennes renhet i höger varv. Bra att veta!
Hade hon uppvisat problem under besiktningen hade jag säkert genomfört köpet ändå, men då hade jag haft en duktig veterinär att rådfråga om framtida träning av hästen.
 
Hej!

Jag håller med de som anser att en besiktning är vettig, även på en häst du känner och som är gammal. Böjprov eller ej låter jag vara osagt, jag känner hästar som aldrig gått igenom böjprov och funkat ändå och min är inte halt på böj men visar/har visat(?) markering på ena fram på volt på böjt spår.

Jag hade velat ha en besiktning för att veta hur status är just nu, så jag vet om jag kan fortsätta med det arbete hästen gjort tidigare. En aktiv ridskolehäst hade jag inte heller tagit bort för mycket ur arbete på en gång, de kan bli tokiga för mindre. Så lika livet innan som möjligt och sen trappa ner tror jag är bättre.

Lycka till med din kärlek, oavsett om du besiktigar eller ej!

/Lavinia, som hade köpt sin gamla riskolekärlek med återkommande senskadeproblematik om jag inte redan stått med en skadad häst när hon äntligen blev till salu...
 
Gör aldrig gårdsbesiktningar, tycker det är helt meningslöst. Betalar dessutom mer för en gårdsbesiktning än på klinik, runt 2500 kr kostar det att gårdsbesiktiga hos oss. Körningen kostar en del.

Klinikbesiktning blir drygt 1000 kr billigare.

Det beror ju helt på vad man har för gårdsveterinär (och klinik). Har den stora lyckan att ha en mycket rutinerad och kunnig hästveterinär som åker ut. Anlitar alltid honom om vi kan och det inte är uppenbart nödvändigt att åka till klinik. Har bra klinik(er) nära. Har anlitat honom både vid köp och försäljning och skulle inte tveka att göra det igen. Han vet vad vi har/har haft för hästar, har en vad vi tycker mycket sund inställning och vi har lärt oss så mkt av denna veterinär så vi skulle absolut lita på hans omdöme/kunskaper/råd. Han skulle definitivt veta vad han skulle råda oss till och förklara varför.
Har vid några tillfällen använt annan gårdsveterinär vid besiktning, det har då varit erfarna hästveterinärer, i vissa fall knutna till en klinik. Har även besiktigat på klinik, bl a vid första köpet. Då var det dessutom en importhäst via hästhandlare och vi kunde inte få tag på den veterinär som släkt i området rekommenderade. Då var jag glad att jag valde klinik som gjorde en mycket noggrann genomgång.

Böjprov på äldre hästar är jag lite osäker på vid besiktning om det inte krävs för försäkringens skull. Böjprov kräver en veterinär som är erfaren och duktig både på att böja och att bedöma resultatet. Har varit med om att det gått helt tokigt. En häst som du har känt länge och som klarat att arbeta på ridskola är sannolikt inte behäftad med något akut fel som påverkar det som du ska ha hästen till. Kan du ta över en befintlig veterinärförsäkring (inte alla ridskolor som har det) är det bra. Letar man kan man nog hitta något fel, men frågan är som sagt om det har någon praktisk betydelse? Mitt råd skulle vara att ta kontakt med en erfaren hästveterinär/klinik och be om råd/besiktning. En allmän genomgång av hästen kan ju ge dig tips om hur du ska rida den etc.

Min erfarenhet är att klinikbesiktning är dyrare än gårdsbesiktning.
 
Gårdsbesiktning handlar för mig om två saker. Veterinärens kompetens och minst lika tungt vägande: förutsättningarna att göra en bra besiktning. Jag har inte löpgång inomhus (ljudåtergivning). Inte heller tillräckligt bra (icke doserad) väg att tillgå.

Tvångsspilta har vi inte heller tillgång till hemma (munundersökning mm), och det sammantaget med bekvämligheten att enkelt UL eller röntga för fördjupad undersökning gör att jag väljer det (för mig) billigare alternativet klinikbesiktning.
 
Troligen ger inte böjprov särskillt mycket, en så pass gammal häst kan man släppa igenom om den markerar. Skulle böjprovet visa att hästen är ordentligt halt vid böjning så är det frågan om du vill köpa utan vidare utredning. Jag hade inte gjort det.

Vetetinärbesiktning anser jag att man ska göra om inte annat så för säkerhets skull, det är en liten kostnad jämfört med vad den kan bespara.
 
Jag tycker du tänker rätt från början. Prata med den som säljer , du köper ju en kompis som du känner och av en ridlärare som du känner. För pengarna det kostar att ta till veterinär kan du väl prata med ridläraren och göra ett avtal att blir hästen halt inom ett år så får ridläraren ta tillbaka hästen.

Så gjorde jag med vår hund. Så jag inte köpte en sjuk hund.
 
Jag tycker du tänker rätt från början. Prata med den som säljer , du köper ju en kompis som du känner och av en ridlärare som du känner. För pengarna det kostar att ta till veterinär kan du väl prata med ridläraren och göra ett avtal att blir hästen halt inom ett år så får ridläraren ta tillbaka hästen.

Så gjorde jag med vår hund. Så jag inte köpte en sjuk hund.

Ett sånt avtal skulle jag som säljare aldrig någonsin skriva på. Och pengarna för vad en veterinärbesiktning kostar, är ju som en piss i Nilen när det gäller alla övriga hästkostnader som man har (och som man kan få pga att man har struntat i att besiktiga).
 
Jag tycker du tänker rätt från början. Prata med den som säljer , du köper ju en kompis som du känner och av en ridlärare som du känner. För pengarna det kostar att ta till veterinär kan du väl prata med ridläraren och göra ett avtal att blir hästen halt inom ett år så får ridläraren ta tillbaka hästen.

Så gjorde jag med vår hund. Så jag inte köpte en sjuk hund.

Desto större anledning att vara korrekt, inte kul att bli av med vänner på grund av konflikter om en hästaffär. Och ta tillbak en häst inom ett år för att den är halt? En 18-åring, inte direkt otroligt att den är frisk men börjar halta under året.
 
Desto större anledning att vara korrekt, inte kul att bli av med vänner på grund av konflikter om en hästaffär. Och ta tillbak en häst inom ett år för att den är halt? En 18-åring, inte direkt otroligt att den är frisk men börjar halta under året.

Fast det riskerar du oavsett om du veterinärbesiktigar eller inte.

Pratar man igenom detta ordentligt så är det så att en ärlig ridskola som vill ha kvar kunder och klienter aldrig har för avsikt att lura på någon en häst. Det går så mycket rykten snabbt , mycket skitsnack är ju ett signum för hästkretsar.

Därmed inte sagt att köparen ska vara korkad. Kolla hästen vettigt, gör ett vettigt avtal.

Dock är det så att det kanske krävs en del kompetens för att göra detta. Skulle jag vara det minsta tveksam till om hästen är frisk skulle jag köra iväg den till hästklinik så det kanske är lika bra att göra det på en gång. Det är en ganska gammal häst som har visat sig hållbar om den har gått på ridskola så länge. Dock skador uppstår på en minut, speciellt om den flyttas och får ny ägare. En ledskada i den åldern är ju inte roligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp