Köpa 18årig ridskolehäst?

BeastieBabe

Trådstartare
Jag är bara några dygn ifrån att köpa en äldre ridskolehäst som jag känt i många år nu. Han kom till "min" ridskola 2007 och hade stått på en annan ridskola före det. Han har aldrig varit halt, hostig eller ens snuvig under de här åren utan är en lugn och cool kille som gillar sällskap.

Ett böjprov känns onödigt på en såpass gammal häst men finns det någon annan aspekt på att ta ut en veterinär för besiktning? vad är det som man kollar på då?

Den nackdelen han har är att han är lite rädd att ridas ut ensam, han fryser fast och vill bara gå hemåt, men med sällskap är det inga problem. Han är väldigt hemtam så min plan är att flytta honom till ett annat större stall (också det en ridskola med privatboxar) för att jag ska bli den person han känner igen sedan tidigare och att han ska få samma mängd stimulans som han har nu. Jag tror att det är en stor risk att han blir deprimerad om han hamnar i ett 4-boxarsstall och får supertråkigt hela kvällarna.. (lets face it, ingen hästägare är i stallet från 16:15 till 22:00 varje dag och stimulerar hästen)..

Maria
 
Jag måste bara fråga er som svarat om ni köpt/sålt så gamla hästar eller varit med vid böjprov av äldre hästar och hur det gått?
Inte för att jag misstror er kunskap på något sätt men jag vill gärna veta att ni verkligen har den praktiska erfarenheten av exakt samma situation och inte bara rekommenderar :)

Jag har ju hängt på Buke tidigare men mitt konto hade blivit inaktiverat, och jag vet själv vad jag skrev då med mestadels teoretiskt kunskap, på gott och ont ;)
 
Jag är bara några dygn ifrån att köpa en äldre ridskolehäst som jag känt i många år nu. Han kom till "min" ridskola 2007 och hade stått på en annan ridskola före det. Han har aldrig varit halt, hostig eller ens snuvig under de här åren utan är en lugn och cool kille som gillar sällskap.

Ett böjprov känns onödigt på en såpass gammal häst men finns det någon annan aspekt på att ta ut en veterinär för besiktning? vad är det som man kollar på då?

Den nackdelen han har är att han är lite rädd att ridas ut ensam, han fryser fast och vill bara gå hemåt, men med sällskap är det inga problem. Han är väldigt hemtam så min plan är att flytta honom till ett annat större stall (också det en ridskola med privatboxar) för att jag ska bli den person han känner igen sedan tidigare och att han ska få samma mängd stimulans som han har nu. Jag tror att det är en stor risk att han blir deprimerad om han hamnar i ett 4-boxarsstall och får supertråkigt hela kvällarna.. (lets face it, ingen hästägare är i stallet från 16:15 till 22:00 varje dag och stimulerar hästen)..

Maria

Jag har sålt en 18-årig tävlingsponny. Veterinären som besiktigade sa att det var nästa omöjligt att det inte skulle finnas någon reaktion på böjprov på en så pass gammal ponny som dessutom tävlat hoppning i 10 år. Hon menade att man skulle titta på att ponnyn gick rent vid normal ridning och longering. Dessutom var det av vikt att tänka på vad ponnyn skulle användas till. I vårt fall skulle de nya ägarna ha henne som förstaåonny till två barn på 8 och 10 år. Då menade veterinären att det fanns ingen anledning att provocera leder när ponnyn gick rent och i övrigt var frisk och i god kondition.

Jag köpte en 18-årig häst som jag skulle ha till lättare träning och tävling och gjorde ingen besiktning mer än att eqiuterapeut gick igenom henne. Jag ville inte riskera att böja fram något när hästen gick rent och var mjuk i kroppen.

I ditt fall hade jag inte gjort någon särskild besiktning. Du känner ju hästen och vet att du köper en häst som inte är någon unghäst som ska inleda en tävlingskarriär.
 
Jag lånade ut min 20-åring (till en jag kände annars hade jag inte lånat ut en sådan gammal häst) och även där avråddes böjprov från veterinären. Däremot gjordes ett rörelseprov (longering) för vi alla visste att hästen på böjt spår hade en 0,5 gradig hälta i ena varvet (pga strålbenshälta sedan 10 år tillbaka) och vi ville alla ha det dokumenterat. Hästen lånades ut (och användes före det också) till skogsmulle ridning och lättare dressyr 3-4 ggr i veckan. Levde i högsta välmående i 4 år till utan att bli haltare.
 
Jag har sålt en 18-årig tävlingsponny. Veterinären som besiktigade sa att det var nästa omöjligt att det inte skulle finnas någon reaktion på böjprov på en så pass gammal ponny som dessutom tävlat hoppning i 10 år. Hon menade att man skulle titta på att ponnyn gick rent vid normal ridning och longering. Dessutom var det av vikt att tänka på vad ponnyn skulle användas till. I vårt fall skulle de nya ägarna ha henne som förstaåonny till två barn på 8 och 10 år. Då menade veterinären att det fanns ingen anledning att provocera leder när ponnyn gick rent och i övrigt var frisk och i god kondition.

Jag köpte en 18-årig häst som jag skulle ha till lättare träning och tävling och gjorde ingen besiktning mer än att eqiuterapeut gick igenom henne. Jag ville inte riskera att böja fram något när hästen gick rent och var mjuk i kroppen.

I ditt fall hade jag inte gjort någon särskild besiktning. Du känner ju hästen och vet att du köper en häst som inte är någon unghäst som ska inleda en tävlingskarriär.

Hej och tack för ditt svar.
Jag hade tänkt ha honom till motionsridning med 2-3 dagar vila/promenad/arbete från marken, 2-3 uteritter och 1-2 dagar med dressyr och kanske några skutt på banan. Jag köper en kompis som jag kommer väldigt bra överens med och vi passar ihop både till mentalitet och inom ridningen :)
 
En bra veterinär böjer relevant i förhållande till ålder och användningsområde.

SJÄLVKLART ska hästen veterinärbesiktigas om du vill använda den till annat än sällskap. Och inte ens med en sällskapshäst köper man väl på sig mer problem än man måste.

Vår 20-åring gick UA genom böjprov genom hela livet. Utom då vi specifikt sökte för t ex hälta vid sårskada.
 
En bra veterinär böjer relevant i förhållande till ålder och användningsområde.

SJÄLVKLART ska hästen veterinärbesiktigas om du vill använda den till annat än sällskap. Och inte ens med en sällskapshäst köper man väl på sig mer problem än man måste.

Vår 20-åring gick UA genom böjprov genom hela livet. Utom då vi specifikt sökte för t ex hälta vid sårskada.

Hur ofta böjdes den då? årligen? Den här hästen böjdes nog senast 2007, för 7 år sedan alltså..
Du har givetvis helt rätt i det du skriver, en veterinär är ju inte ute för att förstöra hästen dom besiktigar, tack :)
 
Böjdes minst en gång om året, vid den årliga hälsokontrollen. Förstår inte riktigt relevansen i att den inte böjts på 7 år. Vad vill du säga med det?
 
...och jag hör till dom som sällar mig till de utländska köparna/säljarna och bryr mig inte alls om att böja hästar inför köp. Böjprov för mig är ett sätt diagnostisera en hälta eller orenhet inte en koll på en förmodat frisk häst. Är jag osäker och vill vara säker blir röntgen och/eller test på löpband istället för böjprov.
 
jag har varit i din situation. För några år sen köpte jag min gamla kärlek från ridskolan som då var 19 år. Jag tog både träckprov och veterinärbesiktade henne trots att jag visste hur hon haft det. Bara för att känna att jag visste vad jag fick. Det ändrade inte så mkt, jag fick ett billigare pris och jag diskuterade lite med veterinären hur jag kunde lägga upp träningen för att göra livet lättare. Tex kollas tänderna också vid en gårdsbesiktning och det tycker jag var skönt att ha kollat. Den lilla inflammation i en led som upptäcktes vid köpbesiktningen var också den som tids nog ledde till att hon fick somna in, tre fantastiska år senare.

Precis som du skriver så trivdes min häst bäst i ett stort stall. Först stod hon i en liten flock men det gillade hon inte. Hon hade svårt att slappna av och var "alltid" mer eller mindre trött.

Troligen har din häst lite dåligt självförtroende. Det är därför den inte går själv. För min tog det ett drygt år innan hon vågade gå dit jag bad henne.

Lite om hur jag och lilla vit hade det finns att läsa i min blogg här. Det var en fantastisk tid som jag inte på något sätt skulle vilja ha ogjord, trots att hon inte gick igenom besiktningen. Lycka till!
 
Jag måste bara fråga er som svarat om ni köpt/sålt så gamla hästar eller varit med vid böjprov av äldre hästar och hur det gått?
Inte för att jag misstror er kunskap på något sätt men jag vill gärna veta att ni verkligen har den praktiska erfarenheten av exakt samma situation och inte bara rekommenderar :)

Jag har ju hängt på Buke tidigare men mitt konto hade blivit inaktiverat, och jag vet själv vad jag skrev då med mestadels teoretiskt kunskap, på gott och ont ;)
Min är 18 o fd ridskolehäst o gick igenom ua i november
 
Jag har böjt min 20-åring, inga problem med det. Skulle aldrig köpa en häst utan böjprov - däremot inte sagt att böjprovet måste vara u.a. Kände jag hästen kanske jag skulle köpa ändå, men jag vill veta vad jag köper.

Att man inte böjer lika mycket utomlands är i och för sig intressant. Men, eftersom veterinärer i Sverige/Finland är vana att förlita sig på böjprov är det nog en förutsättning för att få ett tillförlitligt besiktningsresultat. Jag skulle tro att i länder där man inte använder böjprov har veterinärerna andra metoder/annat kunnande, men har ingen egen erfarenhet av det.

Faktiskt drog jag mig ur ett köp av en trevlig häst en gång när ägaren inte ville att hon skulle böjas.
 
Jag måste bara fråga er som svarat om ni köpt/sålt så gamla hästar eller varit med vid böjprov av äldre hästar och hur det gått?
Inte för att jag misstror er kunskap på något sätt men jag vill gärna veta att ni verkligen har den praktiska erfarenheten av exakt samma situation och inte bara rekommenderar :)

Jag har ju hängt på Buke tidigare men mitt konto hade blivit inaktiverat, och jag vet själv vad jag skrev då med mestadels teoretiskt kunskap, på gott och ont ;)
Jag har besiktigat en 18-åring vid köp, han gick igenom ua :love:
 
Var nyligen med en vän på vet besök pga en hälta. Hon har en gamal ligamentskada på ett framben som spökar, men helt ren på böjprov. Hon är 20 år nu, kom till ridskolan som 4 åring och gick där tills hon var 16. Togs bort från lektion pga att hon hade problem med bakbenen. Hon har viserligen bara ridits av sin fodervärd de senaste åren, men visst kan man böja äldre hästar.
Beroende på reslutatet får man ju ta ställning till hur den ska fortsätta ridas med hjälp av sin veterinär.
 
Min häst markerade på böjprov men jag köpte henne ändå. Hon hade lika mycket reaktion på alla fyra ben och i samråd med veterinären bedömde vi att hon skulle hålla för den sortens ridning jag är intresserad av.

Hon hopptävlades ganska mycket innan och var lite sliten. Jag rider främst dressyr men mycket varierat och mycket i skogen. Vi har startat lätta klasser i både dressyr och hoppning och hon ser jättefin ut fast hon är 20 år. De två hältor hon har haft under våra 5 år tillsammans har kommit efter yttre trauma och har inte haft att göra med böjrprovsreaktionerna alls.
 
Jag är bara några dygn ifrån att köpa en äldre ridskolehäst som jag känt i många år nu. Han kom till "min" ridskola 2007 och hade stått på en annan ridskola före det. Han har aldrig varit halt, hostig eller ens snuvig under de här åren utan är en lugn och cool kille som gillar sällskap.

Ett böjprov känns onödigt på en såpass gammal häst men finns det någon annan aspekt på att ta ut en veterinär för besiktning? vad är det som man kollar på då?

Den nackdelen han har är att han är lite rädd att ridas ut ensam, han fryser fast och vill bara gå hemåt, men med sällskap är det inga problem. Han är väldigt hemtam så min plan är att flytta honom till ett annat större stall (också det en ridskola med privatboxar) för att jag ska bli den person han känner igen sedan tidigare och att han ska få samma mängd stimulans som han har nu. Jag tror att det är en stor risk att han blir deprimerad om han hamnar i ett 4-boxarsstall och får supertråkigt hela kvällarna.. (lets face it, ingen hästägare är i stallet från 16:15 till 22:00 varje dag och stimulerar hästen)..

Maria

Varför är böjprov onödigt? En 18-årig häst kan ju vara jättefräsch och leva i flera år till..eller så inte.
Oavsett känns vetbes viktigt även om man ibland kan diskutera just böjprovets avgöran vid en vetbes men det finns ju fler sätt att kolla. Ett longerprov på asfalt kan säga mycket också.
Gör man inte vetbes i samband med köp så köper man ju grisen i säcken helt och hållet..du kan aldrig tex lämna tillbaka hästen om något skulle dyka upp även om det är uppenbart att skadan kommer fr tiden hos förra ägaren.

Uppstallningsbiten kan ju vara olika och det du nämner ang typ av separationsångest..men man kan få räkna med att en ridskolehäst ändå har levt med fasta rutiner i flera år, ridits flera ggr om dagen oftast, alltid rids på samma ställe och i stort sett aldrig är ensam. Så visst är det en omställning för hästen men det är det ju för alla och tar i många fall ett tag för hästen att landa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp