Köp av gammal ladugård

M

Malinka

Hej hej på er, hoppas det här hamnar i rätt tråd nu:angel: . Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av vad som egentligen gäller om man köper en ladugård som tillhör en fastighet. Min farmor äger en stor gård med bland annat den här stora ladugården, och vi har kommit överens om att jag ska köpa den för en symbolisk summa och rusta upp den. Men räcker det med att man skriver ett köpteavtal/kontrakt att jag betalat för den osv, eller måste gården avstyckas? Vad jag har hört så kostar en avstyckning rätt så mycket pengar, så det känns ju himla onödigt. Vad gäller egentligen, någon som vet?

/Malin
 
Sv: Köp av gammal ladugård

Jag rekommenderar er att gå till en bankjurist, han hjälper er så att allt blir riktigt skrivet.
När jag tog över en släktgård nyligen så hjälpte bankens jurist oss till en kostanad av 3500kr.
Det var mycket vi inte visste, som att om det säljs för billigt så kan det räknas som förtida arv och då kan man åka på att betala andra arvingar vid farmorns dödsfall m.m.

Här kan du läsa om avstyckningskostnader.
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=7321
Lycka till!
 
Sv: Köp av gammal ladugård

Du kan förstås köpa en byggnad på fastigheten utan att avstycka. Men jag håller med bonde - kontakta en jurist som hjälper er med avtalen. De pengarna tjänar man lätt in om något skulle krångla i framtiden.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 948
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Jag är intresserad av en gård som ska styckas av. Avstyckningen planeras ta ett år. Vi får hyra gården tills avstyckningen är klar då vi...
Svar
15
· Visningar
3 767
Senast: Elisha
·
  • Låst
  • Artikel
Oro
Dagbok Ibland fastnar jag i någon hopplös känsla av att alla människor är så hatiska och jag känner mig så obekväm i dagens samhälle. Det är...
Svar
3
· Visningar
1 009
Senast: cassiopeja
·
Äldre Vet inte alls om jag hamna rätt, men vi ser! Föe att göra lång historia kort så drömmer jag och sambon om en gård. Min...
Svar
3
· Visningar
711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Mörka fläckar på magen
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp