Kökslampa

fejko

Trådstartare
Finns det någon som har bra tips på en lampa till ett gammalt bondkök? Jag gillar inte skomakarlampor utan är mer ute efter en enklare ljuskrona.
 
Finns det någon som har bra tips på en lampa till ett gammalt bondkök? Jag gillar inte skomakarlampor utan är mer ute efter en enklare ljuskrona.
Kök får mig att tänka på vita glober. Hängande i en stång så de kommer ner en bit från taket.
1719075397417.png
1719075397417.png
 
Finns det någon som har bra tips på en lampa till ett gammalt bondkök? Jag gillar inte skomakarlampor utan är mer ute efter en enklare ljuskrona.
En lampa över bord, bänk eller allmänbelysning? Hur gammalt är köket, dvs vilken stil ska lampan passa?
Många gamla kök på landet hade när jag var barn (60-70-tal) lampor med skärmar i glas (beige/gula med grön eller brun rand) eftersom det var vad som var modernt/fanns när man fick el. Borde gå att hitta på loppis. Eller tygklädd stålstomme om lampan hängde över köksbordet.
Ljuskrona känns mer som finrum. Men något som påminner om luffarslöjd kanske?
 
Mina morföräldrar hade en stor lysrörsramp i deras stora bondkök med högt i tak. Gav bra ljus i hela rummet. I mitt lilla bondkök med låg takhöjd valde även jag att sätta ljusrör för att få bra ljus utan att behöva riskera att slå skallen i något när jag passerar, å andra sidan har jag ett separat matrum i anslutning till köket med hängande ljuskrona över bordet.
 
Har ingen egen bild, men en sån här hade vi i vardagsrummet innan.
IMG20240624062048.jpg


Gräslig :D

Tyvärr gick den sönder, maken slog huvudet i den..
 

Liknande trådar

Hemmet Vi behöver en ny kökslampa. Idag sitter det en tråkig lysrörsarmatur från tidernas begynnelse. Den har gått sönder och ska bytas ut. Vi...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 913
Senast: tanten
·
Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
815
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
420
Senast: Cattis_E
·
Kultur På tisdag åker jag och dottern till Stockholm på utflykt, vi har lite idéer om vilja museum vi vill se men jag tänkte kolla om det finns...
Svar
18
· Visningar
730
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp