Kockknivar!

Iglatjarn

Trådstartare
Gifter mig om två veckor och är sent ute. Det handlar såklart om morgongåvan. Det står helt still. Men min blivande make älskar att stå i köket, och även om vi har ett knippe bra knivar ( Global och Kobe) hade det nog varit uppskattat med en personlig som bara är hans. Hade helst hunnit gravera in namnet också men det kanske är kört.
Så, knivfantaster, kan ni tipsa om något bra märke (japanskt?) för kanske max 1500kr som är riktigt sjyssta knivar med bra grepp? (Som typ Koben)

Har tyvärr ingen kropp värd att fotografera så det fick bli lite "tråkigt och opersonligt" istället. Men tror han kommer gilla det! Är dessutom också whiskyfantast men det är fullt på hyllorna av de 30-40 flaskor som redan står där så mer sprit får han inte! :p

Gifter mig om två veckor och är sent ute. Det handlar såklart om morgongåvan. Det står helt still. Men min blivande make älskar att stå i köket, och även om vi har ett knippe bra knivar ( Global och Kobe) hade det nog varit uppskattat med en personlig som bara är hans. Hade helst hunnit gravera in namnet också men det kanske är kört.
Så, knivfantaster, kan ni tipsa om något bra märke (japanskt?) för kanske max 1500kr som är riktigt sjyssta knivar med bra grepp? (Som typ Koben)

Saxen klipper och kniven skär, starka vänskapsband isär. Skulle inte ge knivar till min nyblivne man...

Eller så kan man strunta i gammalt skrock ;) Jag har gett flera knivar till min partner och nog är vi tillsammans fortfarande. Har gett en kniv till bästa väninnan också och är vi är fortfarande vänner.

Men precis, vem tror på sånt där egentligen?

Har själv gett bort en handgjord kniv till en kär vän, vänskapen består och det var en mycket uppskattad gåva :up:

:idea: Ja, när du säger det..

Var säkert alla knivar jag fick från x genom åren och som han fick av mig som var anledning till att han till slut var otrogen och därmed ändade förhållandet :nailbiting:

Definitivt mitt ska vara glad över det :meh: Var nog nära att han fick ett vedträ i skallen vid ett tillfälle i den soppan som uppdagades :laugh:

Håller med om Hattori men de är svåra att få tag i. Annars allt i damaskusstål, snyggt och vasst.
Hattoris HD-serie är inte speciellt svåra att få tag på, bägge butikerna jag länkade till har en del i lager.
KD-serien däremot är nästan omöjlig att få tag på. 1500 kr räcker inte långt till en sådan heller, hittar du någon till salu så är nog priset 10 ggr det.
http://japanesechefsknife.com/KDSeries.html#KDSeries

Storleken på kniven beror mycket på personlig smak, jag hade själv valt en 210 mm. Nu ligger den 400 kr över budget om du köper den i Sverige och JCK har den inte i lager men rätt skött förblir den en vän för livet.
Nackdelen med att köpa en Hattori är att Globalknivarna kommer att få stanna i knivstället i framtiden.;)

Åh, tack alla för alla tips!! Fanns ju flera härliga knivar att sukta över! Nu blir det svåra att bestämma mig för vilken jag tror passar bäst :up:. Verkade ju smidigt med gravyer hos Vassaknivar.se Så jag börjar nog prioritera dom. Återkommer med mitt slutgiltiga val :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka