Celija

Trådstartare
Hur är det med ko-ost egentligen? Hittar inget när jag googlar, menar den mjuka, vita milda med lite sälta som folk gärna bjuder på till julbordet. Den görs ju oftast på opastöriserad mjölk vilket inte är ok?

Står ju inte i dom här guiderna heller.

Undviker med glädje alla andra delikatesser som kommer i min väg, sambons hemrökta rådjurskött och egenfiskade röding, mögelost och kallrökt lax tycker jag som tur är inte om. Men jag är så sugen på en liten liten bit koost att jag kan dö. :crazy:

Är det något riktigt farligt med opastöriserad mjölk eller är det bara den där risken för listeria?
Vågar jag peta i mig en liten snutt eller måste jag avstå? :(

Sv: Ko-ost?

Jag har inte en susning om vilken ost du menar? Brie är det enda som ens jag kan tycka komma i närheten av beskrivningen...

Däremot är det helt okej att äta rökt kött, lax osv bara den inte är vaccumförpackad. Jag kollade det rätt noga när jag var gravid med mina två och det var i vaccumförpackningen det kunde växa till sig.

Men va, trodde det var just att det var kallrökt/lufttorkat i sig som gjorde att det inte var okej att äta. :confused:

Nej alltså jag vet inte om det bara är vi som säger ko ost här, det är inte brie, utan en mjuk, lite gummidallrig ost som smakar mycket milt, nästan ingenting, förutom lite salt, och så är den oftast gjord på opastöriserad mjölk.

Här i kring är det bekanta som gör eller så köper vi i en liten bod där dom har ostkaka, hemägg och liknande, finns inte på affären men kanske på lite större orter.

Fast det går väl så länge den är nyförpackad eller att man fryser ner den minst 3 dagar vad jag fick höra? Jag köpte vakumförpackat som fick tillbringa närmare en vecka i frysen innan vi åt den och än har jag inte blivit sjuk i alla fall (åt igår). Får se hur liten mår när hon tittar fram :)

Det är möjligt, jag kollade mest upp om det var okej att äta sånt vi eller rättare sagt grannen röker själva, och det svärmor gravade, eftersom jag älskar sånt! ;) Men det kanske räcker med att frysa det? Att det är okej "nyförpackat" vet jag oxå men det är ju svårare att kolla! ;)

Jättespännande ost, jag känner inte igen det alls så nu är jag super nyfiken! ;)

Nu läste jag in mig på det i en artikel och tydligen är det bara toxoplasma som
Dör vid nedfrysning. Jahaja, får se vad det ska bli av vår unge :p man tycker att man är försiktig och läser men det hjälper visst inte alltid. Läser ni något i tidningarna om ett barn i Stockholm som föds med 3 huvuden och 8 ben om en sisådär 3 månader är det säkert mitt! ;) Jag fick nog infon om frysning i 2:a-3:ehand iofs. Får väl börja kolla källorna lite mer noga.

Jag har tyvärr inga svar på din fråga, men blev ju grymt nyfiken på den här ko-osten:D
Du.menar inte som typ den skrattande kossan eller liknande?

jag gravade lax själv som jag har ätit glatt av, dock har jag låtit bli det rökta eftersom vi inte kan göra det här hemma och jag litar inte på förpackningsdatumen i affären.

Jag vet inte vad du menar för ost, men jag har då ätit både vanlig hyvel-ost och ädelost på tub. Står det inte med i livsmedelsverkets guide för mat som är ok och inte så äter då jag med gott samvete.

Menar du kaffeost, kanske? Nästan all ost är ju gjord på komjölk, så ko-ost säger kanske inte så mycket.

Det är inte kaffeost i den bemärkelsen att man stoppar den i kaffet men dom liknar varandra till utseendet.

image.php

Den stora vita biten ser ut som 'koost'.

koostetikett.jpg

En etikett

IMG_2822.JPG.jpg

De enda få bilderna jag hittade.

Det kanske är något lokalt namn då de två understa bilderna kommer från härikring.

På just denna ja men det brukar vara lite sisådär om mjölken är pastöriserad och inte, beroende på vem som gör den. :)
Den vi har ätit hittills har inte varit gjord på pastöriserad mjölk då den varit från direkt från deras egna kor.

Men tusan också, vilket mysterium det blev nudå. :D

Får helt enkelt avstå till jag lyckas lägga vantarna på en som är gjord med pastöriserad mjölk. :)

En till sak, hur är det med köttbitar som är lite rosa i mitten?
Jag vet att jag läst om att man inte ska äta rått kött, är det någon skillnad på om köttet är svenskt eller utländskt?

Åh vilken spännande ost! Men det verkar helt klart vara något lokalt, det finns ju mycket lokala "rätter" som man inte har en susning om!

Ang kött så skulle jag inte äta det blodigt men rosa ser jag inget problem med, fast jag väljer ju alltid svenskt kött i allmänhet.

kött ska man äta genomstekt, sen får man väl som med allt annat själv avgöra vad som är ok och inte. Jag tror inte man behöver vara överdrivet petig, men att det är bra att veta VARFÖR man ska undvika vissa saker (listeria, toxoplasmos, kemikalier osv). Då är det lättare att själv avgöra vad som känns ok och inte.

Det håller jag med om och jag tycker informationen man får och hittar ofta är lite bristfällig, det står ju ungefär vad man ska undvika men oftast inte varför och så lite luddigt på det. Inte undra på att man blir förvirrad!

Nej det är som sagt en ost med bara mjölk, löpe och lite salt och så är den mycket fastare i konsistensen, lite mjukare än ostkaka :)

Om du har mejeriets namn, så ring och fråga hur osten är pastöriserad.
Som jag har förstått det som, så är anledningen till att man inte rekomenderar att man ska äta ex brieost osv är för att man aldrig kan garantera hur pastöriseringen skett eftersom de allt som oftast är utländska.
Jag har läst någonstans att det är ok att äta även brieost OM den är pastöriserad på sådant sätt att mjölken blivit upphettad så pass mycket att den börjat bubbla. Många gånger hettas dock inte mjölken upp så mycket. Därför tar man bort den helt eftersom det är så svårt att garantera typ.

Om du tittar på förpackningen, eller på eventuellt mejeris hemsida, kan du se vad det står att det är för typ av ost då? hårdost, kittost, mögelost?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka