ko-analys?

S

seifur1

Hej
Är det någon som vet vad följande höanalys för idisslare motsvarar till häst. Tacksam för hjälp åt en kompis hästar.

torrsubstans 84
mj 9,4
råprotein 75

Sv: ko-analys?

Samma ts (:smirk: ), energivärdet är 1,12 x 9,4 - 1,1 =9,4 och råproteinet är densamma.

(För att få fram smältbarheten på råproteinet ( och därigenom räkna fram det smältbara råproteinet) tar du i detta fall 93,9-(313/7,5)= 52. Det smältbara råproteinet är då 75*0,52=39 g smbrp/kg ts)

Du behöver inte räkna om då skillnaden är marginell. Hade du använt *sök funktionen* hade du hittat ganska många inlägg om just detta.

OMG vad mycket energi/kg!! :eek: Rena skräckhöet för MIN del. Hoppas hon har svårfödda fullblod!!
Dock är det smältbara råproteinet LÅGT - kvoten blir bara 4.1. :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama