Knutproblem!

N

natahliiie

Hej!
Hur gör man en sån "säkerhetsknut" när man vill "binda fast" hästen med grimskaft i boxen? Jag får inte min knut till att sitta fast riktigt...

/Nathalie

Sv: Knutproblem!

Svårt att beskriva utan bild, men knuten är skitenkel. Kanske någon annan kan slänga in lite bilder.

Du lägger repet om pålen och börjar knyta en vanlig enkelknut. Men när du ska dra igenom snöret helt så gör du inte det utan slutar i tid så det bildas en ögla. Dra åt så sitter det, förutsatt att hästen sitter i rätt ände av repet vill säga. För att spärra så tar du den lösa tampen och trär igenom öglan. Men vill du kunna dra upp repet med ett grepp så ska du inte spärra. Detta fungerar bara om hästen inte är "fingerfärdig" och knyter upp knutar själv.

Du kan också börja med att knyta en vanlig enkelknut och sedan göra öglan ovanpå. Men den går inte att dra upp med ett enkelt grepp. Är däremot rymningssäkrare.

Hoppas att du förstod en smula! Testa så ser du att det ger sej! Börjar du krångla är du på fel spår, det ska vara busenkelt om det är rätt.:)

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
142
Senast: Jeps
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
150
Senast: Jeps
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka