Knutor,Knottrig vid bogen ner mot buken????

G

globox

Jag har en ett åring som har fått något utslag ser ut som sadel knutor men sitter vid bogen och går bakåt ner mot magen. Jag trodde först att det var knott,broms,mygg utslag men det kan det inte vara hon har haft det nu på samma ställe i över en månad.
Hon har inte ont av dom, och det är inte ringorm för all päls sitter kvar. Tror inte det är svamp heller, knutorna är ganska hårda. Kan det vara något hon har ätit...? Kan hon ha någon allergi?? Har ni någon aning vad detta kan vara så snälla hjälp mig hitta en orsak.
Har inte ringt veterinär jag hoppas på hjälp och förslag på vad ni tror det kan vara först:bow:. Har 6st till hästar hon går med och ingen annan av hästarna har kuntor. All hjälp mottages tacksamt!

Sv: Knutor,Knottrig vid bogen ner mot buken????

Kan vara knott och sånt, annars som min hade fettkulor fast de brukar bara komme 1 och 1, kna inte tänka mig nått annat insekter:confused:

Det kan vara protein "knölar" som din häst har. Min unghäst fick samma sak för en tid sedan och det berodde på att hon gick på ganska kraftigt bete och fick överskott av protein av gräset. Hon fick lite magrare bete under några dagar och knölarna gav sig nästan direkt. Nu är hon på hyfsat kraftigt bete igen men som tur är har jag inte sett några fler "knölar". Min hade däremot dessa på ryggen och jag funderade som en tok på allt från skavsår till bett mm tills jag fick denna teori om proteinet från nån klok människa. Hoppas det kan hjälpa !

Min hade något liknande och på ATG trodde dom att det berodde på en reaktion på något han ätit i hagen. De rekommenderade Probimin, två mått per dag första veckan därefter ett mått och det har faktiskt hjälp

Hade ett sto som blev så en period, men hon stod inne på nätterna då och det visade sej att hon inte tålde ströet. Tror vi hade halm...eller om det va spån... (alltså hon fick utslag när hon låg i det.)
Så det kan ju va nåt att tänka över.

har du använt något knott/flugmedel på hästen.
det kan ge sådana reaktioner.
en häst i stallet fick stora knutor på hals och bog i går av medlet fly star.

Åh, någon som har samma problem som jag :O
Min häst är 10 år och har massa sånna som du beskriver att din häst har. När jag köpte honom hade han nån enstaka ink. Och jag trodde det var det. Alltså det är massvis på han hals och bog. Det där med protien i gräset an nog faktistk stämma, för dom kom efter vi hade släppt hästarna på bete. Tror ni är det är farligt, alltså knölarna och knottrorna?

Hej! Och tack för att ni tar er tid att hjälpa mig.
Jag är nog faktist inne på att det kan vara protein knutor! Hon är visserligen bara en åring men hon är väldigt lättfödd jämnfört med de andra åringarna! så nu ska hon få gå på lite mindre bete och se om det hjälper...

Hej det garanterat proteinknöllar vad får den för mat?

Vad är probimin? Min häst har också knölar som inte är proteinknölar, hon fick dom nämligen i vintras och har fortfarande kvar dom nu när hon går på bete även om de har blivit mycket bättre, nu har hon bara kvar dom på rumpan, i vintras hade hon dom över hela kroppen. Jag tror att hon är känslig mot något, vet bara inte vad det är. Men det vore intressant att testa probimin och se om det blir ännu bättre.

Liknande trådar

Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 737
Senast: Liten
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 027
Senast: sandrafors
·
T
Hästvård Hej alla! Jag tänkte jag skulle be alla duktiga bukemänniskor hjälpa mig med ett litet detektivarbete! Vi har en ponny som skulle kunna...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 898
Senast: Korven
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 490
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka