Knuror efter ridning.

S

strandqvist

Hej, Min häst får knutor på ryggraden stora som femkronor och hårda men bara efter ridning, hon har inte ont av dom i nuläget. Dom försvinner efter ca 20 min efter ridning.
har provat med fårskinnspad etc men det fungerar inte.

någon som haft samma problem eller någon som kan hjälpa mig att förstå detta ?
Tacksam för svar.
Linn

Sv: Knuror efter ridning.

Sadeln trycker på något vänster. Sadelutprovare är mitt tips.

Sen hur/vad som trycker kan variera, ibland är det för smal kanal, knölig stoppning etc. Men ibland är det så små saker som att - så var det för mitt sto - ortspetsarna var för korta för hennes smak. Med längre ortspetsat - problemet borta. Sadeln låg perfekt i övrigt, och sadelutprovaren tyckte att 'ja det här ligger ju perfekt' tills jag tyckte 'ja men hon får knölar här och här på ryggraden' och utprovaren direkt tyckte, aha, då ska vi prova två sadlar ska vi se. Den andra gav exakt samma bulor, den tredje inga alls. Sen visade han på två nakna bommar ang ortspetsarna.
'

Bra tips!

Min häst har fått det någon enstaka gång men jag har alltid trott att det berott på "dåligt" schabrak... :)

Ska ta hit sadelutprovare snart som ska se över sadeln...för tredje gången denna säsong. De ändrar sig snabbt de små ungisarna... :)

Bra tips!

Min häst har fått det någon enstaka gång men jag har alltid trott att det berott på "dåligt" schabrak... :)

Ska ta hit sadelutprovare snart som ska se över sadeln...för tredje gången denna säsong. De ändrar sig snabbt de små ungisarna... :)

Dom är helt ofarliga !! Har sådana på min ibland med ! :) varit hos veterinär med dom o dom typ skrattade åt mej ;) du kan vaa lugn :)
mvh emma:bump:

Knölar på ryggen efter ridning är ett tecken på tryck - sadel eller vojlock/schabrak skadar hästen. Skratta åt? Inte direkt.

Knölar på ryggen efter ridning är ett tecken på tryck - sadel eller vojlock/schabrak skadar hästen. Skratta åt? Inte direkt.

somsagt, jag var hos vet med dom , om det är samma vi menar , de är hårda typ , o försvinner efter 20 min ca , inte öm på dom. sadeln min passar perfekt (sadelprovare har provat ut den)
o vet sa att det är ingen fara ?! vissa hästar får det ? vet flera som haft det o inte haft ont av det . säger vet så är det nog så ;)
dessutom har min haft det under hela tiden ja haft honom (4 år) massörer har kollat ryggen, kiropraktorer har kollat ryggen , där va inget som va fel ? *peppar peppa*
du behöver iaf inte vara så otrevlig ?

Det var inget fel i rygg etc med min dam heller. Men faktum kvarstod, sadeln tryckte och orsakade de bulor du beskriver.

Även om det inte skadar, så hur behagligt är det?

Det var inget fel i rygg etc med min dam heller. Men faktum kvarstod, sadeln tryckte och orsakade de bulor du beskriver.

Även om det inte skadar, så hur behagligt är det?

han inte bryr sig när man sadlar / spänner gjorden , inte det minsta öm på dom efterår ?

Hästar kan vara väldigt smärttåliga...

Jag hade verklingen inte fortsatt rida med samma utrustning om hästen får knutor efter ridning! Är du inte rädd om din häst?

Hur länge sen är sadeln utprovad - hästarna ryggar kan ändras snabbt och en sadel som ligger bra kan ett par månader senare ligga dåligt!

Vad var det för veterinär? Inte någon på klinik eller?

Det låter som värmeknutor. Och då är det, som emmapastez skriver, helt ofarligt. Det skadar ju inte att rådfråga veterinär - så du är på den säkra sidan. Hästar är ju oerhört smärttåliga djur tidvis, du skulle nog bli väldigt ledsen om hästen senare visar sig ha ont. Men som sagt - det låter som värmeknutor.

han inte bryr sig när man sadlar / spänner gjorden , inte det minsta öm på dom efterår ?

Japp, precis såna hade jag på en häst. När vi väl efter typ 20 provade sadlar hittade rätt försvann de direkt och hästen började dessutom muskla sig bättre. Alla de tidigare sadlarna VERKADE passa perfekt enligt alla regler för hur en sadel ska sitta men hästens reaktioner (fysiska eller psykiska) måste ju tala om verkligheten.

Sadelproblem.
Kolla också så att du inte sitter och rider med skitigt eller slitet schabrak.

Exakt som med mitt sto.

Men faktum kvarstår. Korta ortspetsar på sadlar som i övrigt låg perfekt = knutorna. Långa ortspetsar = inga knutor.

Talar för sig själv tycker jag. Men som sagt, HÄSTEN brydde sig nada om knutorna, de var helt oömma, och hon stod lös och glad när man sadlade och spände gjorden.

Men varför i hela friden utsätta henne för en sadel som helt klart orsakade knutor? (Annat än spara pengar, blev stora jäkla hål i plånboken).

Apropå sadlar, jag hade en sadel som låg perfekt, hästen var utmärkt nöjd med, rörde sig bra, genom hela kroppen, bogfri etc. Sen av en slump provade jag en annan sadel. Då kunde jag sitta ner i traven. Det var bara att lyssna på hästen, och byta sadel.

Bra tips, är ganska säker på att det berodde på sadlen, även om hon inte har ont så är det inte okej att ha knutor på ryggen, alla hästar visar inte när det gör lite ont, men man får ett bakslag efter ett tag. Drf rtycker jag att det e vitigt att observera annat än om hästen lägger öronen osv. Har lånat en sadel nu som fungerar jätte bra i väntan på sadelprovare. vad jag kunnat förstå så var denna bommen för bred och därav kom trycket. Men unghästar växer mycket snabbt, så det blir väll mycket sadelbyten nu framöver :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 957
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 799
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 048
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 816
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka