Knotten värre än någonsin!!

tinafinis

Trådstartare
Ja, nu till o med klagar jag på dessa odågor!!
Har aldrig varit med om dess like.
Går inte att gå utanför dörren hemma.
På hästarna sitter knotten som ett täcke. Min ettåring håller på att springa omkull mig och sin kompis då det kliar så in i bomben.
Ikväll tog jag till o med in dom fråb betet så att dom slipper dom under natten!

Nu vill jag veta om det finns något mirakelmedel som hjälper mer än för stunden (alla fall nånna timmar).
Funkar inte medlet "mygg o sånt" rätt bra???
Andra tips mottages varmhjärtat!
Sweitsch fungerar bara för fästingar o så har ja något annat en vit flaska med gul kork som man spryar på. Finns två sorter vad jag vet. Kostar från 150 kr - 200. Effol tror ja de heter. Denna ja har ska vara särskillt bra mot bromsar (men nä, de e den inte) och hela hästen stinker tjära efter man sprutat på det (o jag med).

Hur e de med täcken, fungerar dom där insektstäckena bra? FÅr väl ta o skaffa några sådana för hålla lär dom inte göra hemma bland alla mina buskar.

*suck*

Sv: Knotten värre än någonsin!!

Kan inte annat än hålla med...
Våran pålle har gått ute bara på dagarna hittils men idag släpptes han för att gå ute dygnet runt och jag hoppas att han inte kommer lida alltför mycket. Har behandlat med switch (både vätskan och sprayen)för det står ju på den att det är mot knott och fästingar(sen vet jag inte om det hjälper).
Effol har jag med och den hjälper ju inte alls, inte ens mot vanliga flugor :crazy:
Blev själv svårt biten av knott igår kväll, det sved och var röda prickar i hela mitt ansikte :mad:
Jag får väl se imorgon om han kliat sig som en dåre...och i värsta fall får man väl hålla dom inne om nätterna.

KL
Här har det med kläckts en massa knott bata i natt verkar det som. I kväll kunde vi inte vara ute alls. Ändå har vi bara fått 2 mm regn sedan 1 maj.

min ena har ju gått ute, tills ikväll då, när ja verkligen led med henne.
Switch hjälper INTE mot knott!! tro mig!

Jag behöver oxå akuthjälp...om man säger så.
Var tvungen att ta in alla hästarna i går kväll för knotten var alldeles för djä-a. Gick inte att vara ute. Det är fölen jag tänker mest på. De vuxna hästarna klarar sig väl men de små fölisarna...
Vad gör man???
Så fort fölisarna kom in så vart det som "luften" gick ur dem fullständigt. De bara ligger ner och sover som grisar... Stackars krakar. De har inte haft ro att kunna sova ordentligt under den tid de har varit ute dygnet runt. D v s sedan i måndags....
Trodde knotten hade "dött" eller i vart fall minskat efter all denna värme. Men tydligen behövdes det inte mer än 10 droppar regn för att de skulle kvickna till igen...*suck*

Läste attdom kunde få anafylaktiskt chock av knotten - en alargi reaktion som kan göra att hjärtat tar stryk då blodtrycket sjunker.

Mina har alla fall kunnat sova under dagen då bremsarna inte varit så outhärdliga när de varit lite kyligare o blåsigt.
Har även två duktiga sädesärlor som flyger som kolibrier under magen på hästarna o plockar dom.

För två år sedan hade jag två år i rad så mycket insekter att vi själva bara var ute och grillade 1 kväll på hela sommaren. Det gick inte ens att vattnar rabatterna, det var jättejobbigt, man blev fullständigt överöst av mygg.

Hästarna blev självklart som tokiga, och det gick endast att ha dem ute mellan 4 på morgonen till ca 8-9 på morgonen, resten var de inne.

Det finns inga medel som är så bra att de håller knott, mygg och broms borta, jag provade täcken också men det hjälpte inte heller när det var så där kopiöst med mygg.

Jag upplever att dessa medel som finns fungerar hyfsat under normalår.

Jag brukar använda det där medled till mig själv som heter något med några siffror us854 eller va 17 de heter. Det funkar utmärkt förutom detta året. De biter då inte på knotten.
Funderade annars på om man inte kunde gni in hästarna i det med.

Skaffa eksemtäcken, hästarna ääälskar dem :idea: de slipper väldigt mycket av insekterna då. Bra mot broms också :idea:

Här stod hästarna med ett täcke av knott oxå!
Ardennern jag har till låns bryr sig inte, men mitt halvblod har kliat upp stora sår på halsen!
Då var jag inne här och letade. Och hittade då ett medel som dem sa skulle va jättebra!
Heter ULTRASHIELD och finns på granngården, kostar 300 kr. Brukar inte tro på såna medel men var tvungen att testa.

Man skulle spruta det 1 gång om dagen i 2-3 dagar på hästarna och sen spruta 1 gång var 10 dag har jag för mig.
Kan säga att det är det bästa medlet jag vart med om. Funkar super!
Nu har det regnat här, men det verkar ändå funka. Visst sitter det några stycken på dem, men inget täcke längre!
Rekommenderar jag verkligen.

haha vad bra!!! exakt de kom min veterinör med idag!!
Jag ringde imorse o bad han ta med ett mirakelmedel mot knott!!
Jag visste att han hade mygg o sånt hemma o att de funkat hyfsat innan. Men han kom just med ultrashield. Dom hade de till sina hästar o de skulle vara bra.

Så nu håller vi tummarna.
ANnars luktar de precis som skitmedlet renosons eller vad de heter.

Här hjälper Switch...vi har mycket knott vi med och det är oss människor dom går på. Hästarna verkar inte störda alls... Hästen jag har hos syrran behandlas med Flusa och även där finns extremt med knott men ingen av dom är såriga eller nämnvärt störda. Har rätt korta intervaller på behandlingen dock.

Jag vill minnas att switchen dödar knott, myggor och fästingar som sätter sig på hästen, och på så sätt minskar mängden av dom.
Och från första behandlingsdag kan det ta upp till en månad innan den börjar verka. Den funkar toppen på mina hästar! Dock ej mot bremsar, men det utlovar dom ju inte heller. Jag antar att det är som allt annat, olika från individ till individ!

Är det någon här som har märkt om Aloe Vera- gel lindrar klådan efter knottbett? Provade det på min arab som redan har kliat av sig manen, och det verkade som om det lugnade ner kliandet efter en stund.
Ultrashield har jag provat mot bromsar, och det funkade. Måste prova om det funkar mot knott också.
Annars är vi också fullständigt knottinvaderade, detta är det värsta knottåret på länge!

använd täcken. inte mkt annat som hjälper tyvärr. och ta in hästarna på kvällen när det är som värst och ha dom inte på sank mark.

Jag har också provat ultrashield, tycker att det var hyfsat bra, bättre än många på marknaden, men inte jagar det bort broms när det är som värst, och mina har blivit knottbitna i alla fall.

Men kanske hade det varit än värre utan medlet.

*kl*

Min, mina systrars och våra bekantas iakttagelser är att olika medel fungerar olika bra på olika hästar. Konstigt, men sant. Mao: man får prova sig fram till vad som passar bäst på just den egna hästen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka