Knoppar, eller ögla..

E

Egonson

Ja, jag snackar om skaklarna alltså. I morgon är det dax för total rockard-makeover :p och jag kan inte bestämma mig!
Nu har jag ju små öglor som så här: http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Blandat/hstbilder026.jpg dom måste ju bort.

Först hade jag tänkt göra stora öglor som typ en maratonvagn, kändes inte så säkert med bara stoppar.
Men nu har jag tänkt om, mkt lättare att koppla vagnen om man bara kan trä i skaklarna i skakelöglorna ju. Har inga snabbfästen så det blir ju krångligt annars.
Jag veeelar.

Hur hade ni gjort?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Knoppar, eller ögla..

Till en rockard el Gigg hade jag valt "knoppar". Du bör ha både framför och bakom skakelremen! Sätt dom med ca 15cm mellanrum så att skakeln kan löpa fritt där i mellan. När du ställer in draglinorna så ser du till att skakelremen ligger mittimellan "knopparna" när hästen är i drag!
Lycka till
/M

Okej, tack för tipsen :bow: Ja det får bli stopp, eller "knoppar" :D
Som sagt enklare.

Min ser ut som din och jag ska också ändra nu .Och det blir nog till knoppar, men sätter man dem nedåt eller rakt ut?

Jag sätter mina knoppar/stopp rakt ut i alla fall. Fått för mig att det är bäst så :)

Det är massor som ska göras på min vagn, höja skaklarna, höja sätet, sätta dit svängel, byta skackelöglor, bakselefästen.. Men den kommer bli sååå bra sen :)

I morgon kl 9 kommer morbror och hämtar upp mig och farsan, sedan hämtar vi vagnen :D Sen bär det av till verkstaden för operation.. :devil:

Fast jag missar dressyrtävlingen jag skulle gå och kika på :cry: Men vad gör man inte för sin älskade rockard :love: :angel:

Gör du en egen svängel? Eller har ni köpt en färdig som ni sätter dit? Har du bilder?

Jag ska sätta dit svängel, fixa knopparna och bakseles fästen.

Hur kommer bakseles fästena att se ut och vart kommer de att sitta?
Jobb, jobb ,men bra blir det och en rolig sommar kommer vi att få i vagnarna. :)

Japp, vi gjorde en egen svängel :) Jag ska fota den i morgon så får du se hur den ser ut! Svetsat ihopa ett rör och andra prylar :D
Min svängel skramlar, borret gick av när pappa skulle borra hål och änden hamnade I röret :angel: Hålen var igenkorkade redan så där kom den inte ut..
Så nu har vi ett roligt litet ljud när vi kör. Låter inte så fasligt mkt dock så vi lever med det.

Hm.. Det blev inga bakselefästen. Jag sket i det ärligt talat.. :o Det var så mycket som skulle göras, vi höjde sitsen, höjde och kortade skaklarna, svetsade svängel + fäste, knoppar..
Ja det var 5 timmar på morbrors verkstad i dag. Jag stod och gav order om hur det skulle se ut och dom jobbade :rofl: :angel: Det enda jag gjorde förutom att stå och glo, var att käka ett äpple och hålla i lite saker här och där.. :devil: ;)

Bakselefästena skulle varit ett par öglor, fästa på skakeln en bit framför virveln på hästen.

Vagnen blev jättebra, lite detaljer som ska fixas och den ska slipas till lite, sen ska den målas också.

Ja "piggar" blir bra :D (Jag har sett mest bilder på "piggar" som sitter under skakeln)
Dessa kan sitta tätt (bara skakelremmens bredd mellan) eller en bit mellan dom (15-20 cm) så att skakeln rör sig genom ögglan istället för att hela skakelögglan gör det (lite sämre). Hur har du gjort?
Det allra bästa (för störst rörelsefrihet) är att ha en bit mellan piggarna samt fästa bakselen i skakeln.
Var sätter du din baksele nu då? :D
Vad har du för sele föresten (har väl frågat förut men glömmer jämt :o :angel: ) Tycker mig minnas en nordsvensk iaf :D

Gärna bilder! :)

/L

vill också gärna se bilder på underverket=) då jag tänkt jag skall bygga om min under tiden pållen skall vara på bete... vill ha inspiration=)

Jag vet inte vart jag sätter bakslen :o Men jag har tänkt slangklämma eller något så länge. Jag kommer säkert på något bra :D

Vi satte piggarna på utsidan, 20 cm mellanrum.
Jag springer ut och fotar direkt förresten, vagnen står ju och solar i trädgården nu :p
Den är inte riktigt färdig dock, det ska kapas lite rörändar och bytas ut en del muttrar, svängelfästet i vagnen ska bankas till lite (pekar lite för mycket neråt nu) den ska målas och slipas till i svetsskarvarna.
Sen ska jag fixa ett litet ryggstöd på nåt sätt..

Jag har en "riktig" bröstsele (lös brösta), samt en komplett loksele med draglinor, baksele o hela kittet till bägge (samlat på mig).
Kan nog köra med bägge selarna till min vagn, jag har nämligen fixat högre skakelinfästning på lokselen med.

Japp, jag har en nordis, en tjej på 21 år.

Äsch fan, digitalkameran har fått ben, webkameran funkar inte :devil: Ni får vänta tills digitalkameran behagar komma fram igen.. :p Tror syrran har den med sig eller nåt för jag hittar den inte.

Edit: Jo, nu funkar webkameran. Blev lite bilder, inte så skarpa, men ändå. Ska bara lägga upp dom.

Senast ändrad av en moderator:

Som sagt, den är inte klar. Men allt som skulle svetsas är färdigt iaf.
Man sitter rakt, något framåtlutat, och ser någorlunda väl över hästen.
Blev ju heldassiga bilder, eg. är det strålande solsken ute, fast det ser mulet ut på bilderna :crazy: Men jaja.

http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Blandat/Bild1.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Blandat/Bild2.jpg

Bild3.jpg

Bild4.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Blandat/Bild6.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Blandat/Bild7.jpg

Bild10.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Blandat/Bild11.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Blandat/Bild14.jpg

Som synes hänger svängeln på trekvart just nu, fästet ska ändras i vinkel och sen är det bara en smal bult igenom, det ska vara en tjockare. Därför ser det lite konstigt ut.

Bild före (bortse från det gröna strecket :D )
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Blandat/VAGNGRON.jpg

vad bra det såg ut.. får se när jag hinner o fixa min... skall ut o köra sen men då får jag titta brevid hästen=)

Tack för att du visade bilder.:) Ska nog visa dom för karln så han får lite inspiration och vill hjälpa mig nu. :idea:

Det var så lite så. Dock blev det fel med svängeln, principen är rätt så det är bara att bygga efter den, men hålen hamnade snett så när vi bankade tungorna rakt så blev hålen sneda = svängeln går inte att få dit :crazy:
Får väl proppa igen hålen på något sätt och borra nya sen, frågan är bara hur attsingen det ska gå till.. :confused:
Går det att svetsa igen borrade hål på något sätt?

Ja, det är bara att lägga i svets i dem..
"Bara", för den som kan mao... :)

// Anna, Som tittat på sambon som svetsat o rostlagat hela vintern.. :)

Hm okej, det kan ju inte vara så mkt jobb.
Stallägarens sambo kan ju svetsa också, fast han har väl aldrig tid, men att fylla igen ett par hål kan ju inte ta mer än 10 minuter MAX.
Eller..?! :o

Borra kan vi ju göra själva sen, bara han fyller igen hålen tänkte jag.

Jag blev lite förvirrad "L" angående din beskrivning av hur skakeln rör sig genom öglan... vad var bättre och sämre menade du? Är själv i valet och kvalet mellan piggar och öglor (till rockard) men lutar nog åt piggar. Vad ska jag tänka på så det blir bra?

Du ska altså sätta "piggarna" med ungefär 20 cm mellan varandra på skakeln, åt normalstor häst.
Har sett skaklar där piggarna är placerade nära varandra med ca 3-5 cm mellanrum och då måste skakelöglan på selen följa med skakeln bak (vid drag) och fram (vid bromsning) vilket jag tycker sliter lite mer på selen... :smirk:

/Lisa

Liknande trådar

E
Körning Nu har jag äntligen masat med mig kameran och fottat kärran, den som jag håller på att fixa svängel till. Så här ser den ut (lägg märke...
Svar
12
· Visningar
1 455
Senast: Gullan86
·
E
Körning Okej.. jag har ett litet dilemma ;) Jag har en svetsande morbror som har lovat fixa rockarden till mig, han ska fixa svängel och längre...
Svar
5
· Visningar
1 070
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka