knoppa tjock man?

E

EiraFF

Hej! jag tänkte prova på en klubbdressyrtävling snart med min islänning. Hon har väldigt tjock och lång man och pannlugg, tycker ni att jag ska försöka knoppa den eller bara låta den vara?

Förresten måste man ha kavaj på klubbtävling? Vad får man annars ha?

Sv: knoppa tjock man?

man kan ju göra lite tjockare knoppar... det har jag sett och tkr de är fint :)
du kan ju prova och se hur det ser ut?
nej jag tror inte du måste ha kavaj på klubbtävling!
lycka till!

Du kan ju göra en ponnyfläta :idea:
Jag tävlade en ponny för ett par år sen och han hade väldigt lång man och då tyckte jag att det var lättare att göra en sån istället för att knoppa :)

Tack för svaren! Jag får prova lite när jag har tid.
Är en ponnyfläta en sån där fläta som går genom hela manen längs mankammen?

min pålle har tjock o lång man, o jag brukar göra en ardennerfläta på honom när vi tävlar eller bara ska vara "extra fina". det är alltså en inbakad fläta längs med mankammen. pannluggen gör jag lite olika med; antingen utsläppt, en vanlig fläta eller en inbakad fläta. ibland så gör jag bara tofsar av manen, eller vanliga flätor. är inte så duktig på ardennerfläta ännu :p
ska vara med på klubbtävling i dressyr i helgen, då satsar jag nog på ardennerfläta o inbakad fläta med pannluggen - så det blir nog bilder på det senare ;)

lite bilder:
14sept016_.jpg

6sept006_.jpg

080426006_.jpg

Senast ändrad:

Jag brukade göra en inbakad fläta uppe på mankammen på medisponnyn när han skulle tävla eller bara för att får bort manen vid träning. Jag gör så att jag sitter på ryggen och flätar för att få bra vinkel och tillräcklig kraft (man måste dra åt rätt hårt för att den inte ska lossna) men det förutsätter en lugn häst som står stilla med huvudet i luften, hjälm är inte fel att ha på sig. Pannluggen kan antingen vara utsläppt eller flätad som en egen inbakad fläta och sen knoppad.

Mitt halvblod om jag tävlar msv-dressyr på har mycket tjock man (dock inte lång man). Jag gör helt enkelt så att jag gör många flätor - ca 20 st - och ser till att få dem jämna och följa en jämn linje. Då ser det snyggt ut. Knoppar som pekar åt olika håll är ju inte särskilt snyggt. För att få flätorna och knopparna att hålla när man har mycket man är ett bra tips att blöta ner manen inför varje fläta. Då håller det lite bättre och det är lättare att ta ihop och dra ihop en snygg och jämn fläta. Oftast viker jag flätan 1½ gång = jag viker första gången precis där gummibanden håller ihop flätan och sedan en gång på mitten av flätan.

Det är ju helt klart en smaksak, men jag tycker att du kan prova knoppa och se hur det blir - vissa kan knoppa både tjocka och långa manar jättefint! Men allra oftast blir det inte så bra... ojämna, fula knoppar som går upp efter några minuter på framridningen - och DÅ är det heeelt klart mycket snyggare att låta manen hänga lös. Är manen tjock och fin så tycker jag inte alls att det ser ovårdat ut, snarare charmigt/fint.

Men som sagt, prova att knoppa! För snygga knoppar är alltid urläckert! :d

Kan visa hur det blev när jag knoppade vår nordsvenskkorsning en gång medan hon fortfarande hade lång och tjock man, lite ojämt och definitivt "köttbulle-knoppar", men de satt i alla fall stenhårt under hela dagen... :angel:

kusintrffdressyrtvlingbruksridni-6.jpg

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Inom kort kommer jag att behöva återvända till civilisationen (i stället för att spendera min tid hemma och i stallet) , och det kommer...
Svar
11
· Visningar
1 309
Senast: MML
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
591
Senast: Mli
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
803
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
770
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka