"knölig" ryggrad

Camilla_H

Trådstartare
Vet inte om den här hamnar rätt då det inte finns något exteriör-forum direkt... Tittade på en häst igår, en travnordis som en kompis var intresserad av som ridhäst. Det var en jättefin häst men det är en sak som förbryllar mig något.

Över länden blev ryggraden som en brygga, alltså svängd som en kulle uppåt i ca 4-5 kotor. Jag kunde känna varje kota och vid böjning så flexade de lite men inte jättemycket.

Hästen var lite tunn och hade dessutom inte så mycket ryggmuskler, så jag antar att de kan vara därför som ryggraden syns så mycket just över länden, och jag kom ihåg att min egen häst hade rätt så synliga kotor här när han var mager efter sjukdom en tid, men de här var bra mycket mer synliga trots att hästen hade bra mycket mer hull än vad min hade.

Kan det vara något annat? Något fel? Eller är det normalt att vissa hästar ser ut så? Jag tänker på att en del har en rejäl korsknöl, tex araber, och det är normalt och inget att bekymra sig över.

/Camilla

Sv: "knölig" ryggrad

Om kompisen verkligen vill ha hästen så tycker jag att hon ska besikta den på klinik och verligen fråga en duktig veterinär vad han eller hon tycker.
Kanske tillochmed röntgen skulle vara på sin plats och att hon lägger lite pengar på att ta reda på om det ev skulle kunna generera några problem i framtiden. Än att riskera att i framtiden lägga en j*vla massa pengar på ev behandling.

Jo, det är ju självklart - nu är det bara frågan om att få nog med information för att öht ta hästen på prov. Alltså skulle jag ha velat höra om det är någon annan som har erfarenhet av detta och därför kan ge mer information som kan väga åt det ena eller andra hållet i valet om att öht fundera på hästen.

Sådär har ett varmblod i vårat stall också. Hon är väldigt tunn, omusklad och inget hull direkt.
Vet inte vad det kan vara, men den hästen i sig är inte fräsch bak alls. Vet inte om det har något med den annorlunda ryggen att göra.
Hoppas du får någon bra förklaring, för jag är också nyfiken på vad det är.

Det var inte "bara" vanlig karprygg alltså? Inte så snyggt men enligt gammal tro starkare än vanlig platt länd.

Jag skulle inte köpa en sån häst, det låter som mycket muskelproblem att lösa innan det går att arbeta ordentligt med den. :crazy:

Jag vet inte om det är så alltid men de kallblodstravare jag träffat på i ridsvängen har faktiskt haft mer problem med sina ryggar än de varmblodstravare som jobbar på samma sätt. :confused:

Jag har en rygg-häst själv och har ett rent elände med att försöka hålla henne i form i ryggmuskulaturen, det går inte att hoppa äver en enda massageomgång för då ökar uppdragningen vid ländryggen omedelbart. Och då har jag jobbat 2 år med hästen som åtminstone var en "gratis"-häst... :crazy:

/// ghost

Det är det troligen! Herregud - ett begrepp som jag helt hade glömt... Har inte träffat på så många de senaste åren.

I övrigt är denna häst mycket frisk i sin muskler så det är inget som gett problem så. Hon är regelbundet genomgången av ET och har startat ända tills nyss och har aldrig sett insidan av en vet.klinik - hon bara inte travar nog fort.

Jag är tämligen övertygad om att karpryggar inte är speciellt utbrett bland travarna...

/// ghost

ghost skrev:
Jag är tämligen övertygad om att karpryggar inte är speciellt utbrett bland travarna...

/// ghost

Jo då. Karprygg är inte ovanligt hos kallblodstravare. Åk till travet och titta. Finns flera godkända hingstar med den exteriören vilket talar för att det inte är förknippat med ngt negativt vad gäller prestation. HH

har en travare med karprygg och har sett Många såna här i Umeå.. har däremot aldrig sett det på nån annan stor ras.
Det sägs ge problem med bakknäna, eller snarare så att smärta i bakknäna får hästen att stå under sig vilket i längden ger karprygg, alltså tar det några år att utveckla den och blir sämre om hästen inte jobbar rätt och mjukar upp rygg o kors. Min är 17 och funkar bra, än så länge *peppar*
/j

Intressant. Den här hästen stod normalt och inte under sig. Dessutom är hon bara 4 år så jag misstänker att hon redan som unghäst såg ut så här?

Det är ju så attans låååååångt att åka 20 mil för att försöka få syn på ett kallblod med karprygg... :angel: :angel: :angel:

/// ghost

det rör sig om någon cm för mycket under sig :) svårt att se, speciellt på någon annans häst. Jag märker tyvärr att min står mer o mer under sig. Sök på karprygg på TRAV. Bild på min häst o andras med karprygg.

/jenny

Lägg gärna upp bild. Visst låter det som de andra skriver, som karprygg. Men jag har erfarenhet att en del travare också är väldigt låsta och får lite av vinthunds-looken med uppdragen buk och "medföljande" upplyft länd. Ofta är de här hästarna väldigt tunna i muskulaturen i sina ryggar och "överaktiva" i sin magmuskulatur. Ganska vanligt på kallblodstravare som varit i träning ett tag, och har säkert ofta sammanhang med smärtande bakknän också.

Riktig karprygg är en annan sak dock, och behöver inte innebära något negativt!

När jag googlar karpryggt + trav får jag bara upp sidor om hundar. Kan du vara mer specifik?

//Hanna

snigelfarmor skrev:
det rör sig om någon cm för mycket under sig :) svårt att se, speciellt på någon annans häst. Jag märker tyvärr att min står mer o mer under sig. Sök på karprygg på TRAV. Bild på min häst o andras med karprygg.

/jenny

Den ligger på hästvård....

Här är den....

/// ghost

Senast ändrad:

Njae, jag uttryckte mej klumpigt - det jag syftade på med uppdragna bukar och låst rygg/bäcken är inte karprygg i den rätta bemärkelsen.
Karprygg är väl i sej deformiteter i utformningen av ländrygg, antingen beroende på ligamentförändringar eller brosk/ledförändringar - som en häst fått med sej genetiskt eller förvärvat över tid. Inte samma sak som det jag beskrev, även om det jag skriver om möjligtvis kan orsaka något som ser ut som karprygg.

Min Tubbe har haft det, mer eller mindre.
Men han HAR ju problem! Och för varje behandling av equiterapeut och stretchning efter ridpass blir den mindre och mindre uttalad.
Nu har det gått så långt att jag börjar misstänka att han inte längre har kvar sitt problem!! :O
*hoppas*

Vad jag och equiterapeuten misstänkt har varit grunden till problemet har varit nå snedläge (?) på kotor längre bak som blivit av hans halkolycka vintern innan han kom till mig.
Exakta problemet kan inte jag, jag är för kass på sådant. Men behandlingen har definitivt hjälpt! Och karpryggen sjunker undan!

Intressant!
Min ET, såg bilder på min nya häst som är lite "krokig" i ryggen. och sa att hon trodde att det skulle kunna rättas till. Får se vad hon säjer när hon ser henne IRL nästa vecka.

Hoppas det går att få ordning på.
Iofs har krokigheten redan blivit bättre allteftersom hon får lite mer fett och muskler på sin magra lekamen.

Liknande trådar

H
Utrustning Har skrivit en liknande tråd på hästvård, men jag tänkte att det kanske finns folk här som också kan ha teorier, eftersom problemet...
Svar
16
· Visningar
5 231
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Hästarnas favoritbett