Knölar under huden

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!

Min islandsvallack på fyra år fick knölar under huden, precis nedanför mankammen för ca 4 veckor sedan. Knölarna är ganska upphöjda och även lite breda. De går liksom "i ett" bredvid varandra. De verkar itne irritera honom nämnvärt, men ibland tycker jag att han reagerar lite när jag trycker på dom.
De har inte förändrats speciellt mycket under dessa fyra veckor, om det har hänt något har de möjligtvis blivit liiite mindre, men inte mycket.

Min första tanke var att det var "foderknölar", då jag precis börjat ge honom lucernhack. Dock hade jag inte gett honom speciellt mycket (bara någon näve) så det kändes ändå lite långsökt. Vad som också hänt var att han blev flyttad från en gräshage med höstgräs till en grushage, pga att han behövde stå i sjukhage. Jag tog genast bort lucernet igen, men det förändrade ingenting så jag tror inte att det var orsaken. Han blev också avmaskad med typ ivomec (fast billigare märke) någon dag innan.

Veterinär har tittat på knölarna i samband med återbesök av hans skada, och vet inte alls vad det kan vara.

vad tror ni? Någon som varit med om något liknande? Han har ingen feber och verkar som sagt inte störd av dem, mer än att han reagerar lite när jag först trycker på dem. Knölarna är mellanhårda och det känns liksom som "vågor" när man stryker med handen över dem, ca 1/2 - 1 cm höga.

//Julia

Sv: Knölar under huden

En häst i vårt stall hade en svullnad ungefär som din och veterinären trodde att det var bett från nån annan häst. Hade ingen annan förklaring.

Liknande trådar

Hästvård Jahapp det tar minsann aldrig slut 😣 Haft problem med mugg på ett ben sen i somras och nu börjar det äntligen se ut som att det släppt...
2
Svar
31
· Visningar
3 452
Hästvård Mitt stora kallblod har länge, eller iaf sen jag tog över honom ( lite över ett år sedan ) haft som en knöl på ländryggen, alltså som om...
Svar
4
· Visningar
1 533
Senast: fridiz
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 997
Senast: Luff
·
Hundhälsa Klappade min lilla valp och kände något underligt på hans rygg, han har en seg knöl ca 2-3 cm bakom skulderbladen strax bredvid...
Svar
4
· Visningar
6 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka