Knölar på sidorna av mankammen

P

Peppan

Hej!

Någon som vet vad det kan vara? Jag har sökt information överallt och inte hittat något som stämmer med det min häst har.

För någon vecka sedan upptäckte jag att min häst hade ett tiotal hårda knölar, c:a ½-1 cm i diameter, ej hårlösa, belägna på båda sidorna om mankammen, ej genomgående utan på var sida för sig. Han har inga knölar i mankammen.

Han har inte ont på dem, de kliar inte, de vätskar inte, de ändrar inte storlek eller form, han har inte eksem eller fång. Han går med insektstäcke med hals ute på kvällen, natten och morgonen - på dagen är han inne.

Jag avmaskade honom för drygt 2 v sedan.

Finns det någon som vet vad det kan vara eller har/haft liknande på sin häst?

Jättetacksam för svar.

MVH/Carina

Sv: Knölar på sidorna av mankammen

Är det verkligen ingen som haft något liknande på sin häst?

Har funderat på om det kan vara något som hänt efter avmaskningen, t.ex. att gifter har frigjorts i kroppen, vad tror Ni andra?

MVH/Carina

Det låter som bromsbett tycker jag, men det är svårt när man inte sett dem.
Kan det ha tagit sig i bromsar i stallet när han är inne?

Hej!

Om det är pga nackbandmask, hur lång tid kan symptomen/knölarna vara kvar då? Jag har kollat och han har ingen feber, är inte allmänpåverkad heller. Funderar också på om det är något han ätit i hagen men det verkar så konstigt att han bara har knölar vid mankammen då.

Ja, hästar alltså, alltid är det något.

MVH/Carina

Hej!

Jo, visst kan det kommit in bromsar i stallet. Men det konstiga är att han har flest knölar vid mankammen på den sidan som manen ligger åt. Det verkar inte klia något alls på honom - det är verkligen jättekonstigt.

Jag är verkligen tacksam för Era tankar och funderingar.

MVH/Carina

Våran fjording har protinknölar vid mankammen, dem är ca 1 cm i diametern. Kan det vara de ??

Hej!

Ja, kanske kan det vara proteinknölar. Hur skall man göra för att de skall gå bort?

Din fjording har alltså det, har h*n haft det andra somrar också?

Jag får söka på nätet och se om jag kan hitta någon mer information.

Tack för tipset, det var snällt.

MVH/Carina

Jag vet inte så jättemycket om proteinknölar eller foderknölar som man också säger, eftersom det är min mammas häst.
Men tror att det är så att dem kan uppkomma av ändrad proteinhalt.
Han fick knölar på halsen i vintras av hösilaget för det var så högt näringsvärde idet.Men sedan när vi minskade det igen så försvann dem.
Han fick även tre nya nu när han släpptes på bete så han får gå på magert bete..

Senast ändrad av en moderator:

Från Håll hästen frisk, H Pettersson, B Green (1999):
"Nackbandsmask (Onchocerca cervicalis)
är en mask som fått ökad aktualitet genom användningen av ivermectin (Ivomec) som avmaskningsmedel. Vid användningen av detta preparat får en del hästar svullnader och klåda i huden som spontant avklingar efter några dagar. Detta beror på att nackbandsmaskens vandrande larver, sk Mikrofilarier, dör i stort antal och orsakar en allergisk reaktion. Dessa larver sugs upp av svinknott, som srider larverna till andra hästar. Den vuxna masken finns hoprullad i hästens nackband och ger där infalamation och förkalkningar. De senare kan ses vid röntgenundersökning. Lokosilationen är framförallt i nackbandets del vid halsens övergång till manken. Att klåda eller annan irritation från nackbandet orsakad av denna mask ger kliniska symtom som besvärar hästen är nu belagt. Man har framförallt studerat den på slaktmaterial."

Har för mig att jag läst att man kan ge matolja som till skott för att motverka fruktanet i gräset, o att det kunde ha med denna typ av knölar att göra.
Men det var detta med teflonminnet ju

Hej!

Tänkte att jag skulle tala om hur det har gått för min häst.

Vet. tittade på knölarna och sa att det antingen var bett av något slag som hästen reagerat på eller att det var något han ätit. Hon trodde inte att det var "proteinknölar" då han gått på samma bete sedan i maj.

Vet. sa att knölarna brukar försvinna av sig själva. Om de inte gör det, och de sitter illa till ex.vis i sadelläget, kan man spruta cortison i dem och då brukar de försvinna. Hon sa också att om man är snabb och direkt när hästen fått knölar, använder Hibiscrub (finns att köpa på apoteket) som man masserar in och lämnar kvar på hästen så kan knölarna gå tillbaka.

När det gäller min häst så försvann knölarna utan åtgärd. Det är lite frustrerande att jag inte vet varför han fick dem, men det får jag leva med.

MVH/Carina

Vilken tur att det inte var något allvarligt och att dem har försvunnit :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka