Knölar på halsen

vallhund

Trådstartare
Nu blev jag rejält nojig. En på var sida om luftröret, ömmar ordentligt när jag trycker. Ganska säker på att de ej fanns igår.
Jag är ganska säker på att det inte är påssjuka, det hade jag som ung vuxen för massor av år sedan. Tror det är lymfkörtlarna. Min farfar dog av lymfom. :cry:
Dom är i storleken av ägghalvor, tycker jag känner något i ena armhålan. Eller så är jag bara nojig.

Har du nån infektion i kroppen eller aktiv allergi just nu ? Jag har förstorade lymfkörtlar runt halsen som är permanenta. Inte som syns men dom känns om man vet var man ska leta.
Mitt råd är att kontakta vc. Det behöver inte vara något farligt men värt att kolla upp så man kan andas ut sen.

Har du nån infektion i kroppen eller aktiv allergi just nu ? Jag har förstorade lymfkörtlar runt halsen som är permanenta. Inte som syns men dom känns om man vet var man ska leta.
Mitt råd är att kontakta vc. Det behöver inte vara något farligt men värt att kolla upp så man kan andas ut sen.
Ingen inflammation vad jag vet o ingen allergi.

Nu blev jag rejält nojig. En på var sida om luftröret, ömmar ordentligt när jag trycker. Ganska säker på att de ej fanns igår.
Jag är ganska säker på att det inte är påssjuka, det hade jag som ung vuxen för massor av år sedan. Tror det är lymfkörtlarna. Min farfar dog av lymfom. :cry:
Dom är i storleken av ägghalvor, tycker jag känner något i ena armhålan. Eller så är jag bara nojig.

Ägghalvor låter stort.
Och så inga tecken på infektion (typ, förkylning).
Möjligen en knöl i ena armhålan.
(möjligen lite nojig enligt egen utsago)

Be om en tid på vårdcentralen om någon vecka (kontakta nu, få tiden om någon vecka).
Har knölarna försvunnit då, avboka tiden.
Annars, bli undersökt.

Kram.

Så får jag ofta! De är dessutom ömma. Har alltid trott att det beror på att de tar hand om ngn typ av infektion. Har jag tex ett munsår eller blåsa i munnen så dyker de upp direkt också. De kan bli ganska stora, men försvinner när de "gjort sitt jobb" är min erfarenhet.

Läs på lite om lymfsystemet. :)
du har hundratals lymfkörtlar i kroppen. Massor på och kring huvudet.

Vid infektioner och t.ex. allergiska reaktioner så aktiveras de och kan svullna upp. Har en vän som får rejäla knölar när hennes allergi sätter igång.

Det kan vara kroppens naturliga försvar som orsakar detta. I så fall ska du vara glad för att det fungerar :up:

När jag är förkyld eller har något skit i kroppen får jag alltid en knöl på ena sidan halsen/nacken. Kollat upp den och det är en lymfkörtel som svullnar.

Tycker absolut du ska kolla upp dina, men skulle inte vara särskilt orolig för att det ska va något farligt. :)

Jag - som inte är oroligt lagd när det gäller sjukdomar - tycker inte alls att det låter konstigt, men jag tycker verkligen att du ska boka en tid och få det kollat, eftersom du känner dig orolig och du inte heller känner igen från dig själv att få sådana knölar.

@kryddelydd s förslag låter väl jättevettigt?

Jag skall absolut ringa VC. Lyckades somna några timmar.Det har svullnat mera o är nu jämnstora, o det känns som jag har ett sår i halsen när jag sväljer.
Sådär, öppen mottagning varje dag 10 - 11.
Förmodligen inget farligt eftersom det kom så snabbt.

Jag skall absolut ringa VC. Lyckades somna några timmar.Det har svullnat mera o är nu jämnstora, o det känns som jag har ett sår i halsen när jag sväljer.
Sådär, öppen mottagning varje dag 10 - 11.
Förmodligen inget farligt eftersom det kom så snabbt.
Låter som när jag hade körtelfeber ungefär :p jag tror inte att du behöver vara orolig, förmodligen bara en infektion.

Smidigt med öppen mottagning, snabbt in o ut, Läkaren gissade på tyroideit (stavning?) inflammation i sköldkörteln, eller möjligtvis tyroidea adenom, godartad tumör som blivit inflammerad. Helt batteri blodprover o nu bara att vänta på svar.

Uppdatering. Läkaren från VC ringde o hade fått de flesta provsvaren, inga var direkt avvikande men heller inte normala så nu skall jag iväg för punktion för vävnadsprov, detta görs på Radiumhemmet. Turligt nog har de dropp in alla vardagar.

Nu är jag punkterad, både sköldkörteln o lymfknutorna. Hela halsen ultraljudades på längden o på tvären.
Tar ca 1 v innan VC läkaren får svar.
Jag är inte supernojig, men inte helt OK.

Vad gäller cancerdiagnoser skall man nog hoppa bukefalos. Jag fick minsann veta att jag inte haft livmodercancer, trots att jag opererats för det (akut) o inom något dygn opererades akut för att ta bort äggstockarna.
Årliga kontroller innan jag friskförklarades efter 5 år. Kirurgerna gillar inte att ta bort äggstockar på fertila kvinnor.

Efter totalfiasko vårdmässigt så var jag näst intill psykotisk när jag fördes till Karlstad lasarett med brusten blindtarm o bukhinneinflammation.
Jag hade nog inte överlevt om det inte vore för min mors kontakter, hon kontaktade en kollega (urolog) som opererade mig.

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 987
Senast: Luff
·
Hästvård I måndags, förra veckan, red jag ett vanligt träningspass för min tränare. Jag värmde upp hästen i alla tre gångarter och märkte inte...
Svar
6
· Visningar
2 224
Senast: peperoni2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama