Knölar och svullen. (ganska lång)

D

Daun

I torsdags när jag tog in min lilla häst så såg jag att hon hade fått några konstiga knölar på höger lår(mot svansen till) och jag tyckte hon var lite svullen över skenbenet. Men då hon inte haltade så tog jag en lite sväng i skogen och testade både lite trav och galopp, och hon kändes fräsch och var mycket pigg.

Dagen efter hade knölarna blivit större (mer som svullna) och hon var svullnare över benet, nu satt svullnaden mer över hasen. Jag longerade henne lite i alla gångarter och varken jag eller min kompis kunde se något konstigt med henne (mer än att hon tycker det är skitt trist att bli longerade), alltså inte halt idag heller.

Så i lördags var det samma knölar och samma svullnad.
I söndags hade hon blivit mer svullen över benet främst över hasen.
Hon stod lördag och söndag.

Så idag (måndag) hade hon samma svullnad och samma knölar men nu har hon även några knölar på halsen och vänster lår på samma ställe som höger lår. Jag red en lite sväng i skogen för att känna hur hon kändes och hon var jätte pigg och jag kunde inte känna något konstigt med henne.
Hon reagerar inte heller om man klämmer och känner på knölarna, men reagerar lite när man klämmer på hasen (men det kan hon göra bara man tittar på hennes bakben ibland, för hon är jätte "rädd" om dom).
Hon har fått gått ute i hagen som vanligt då hon inte verkar ha ont av det och hon mår bäst av att få vara ute (är inne om nätterna).

Vad tror ni detta skulle kunna vara?
Har inte haft ute veterinär än eftersom hon inte verkar ha något ont.
Tänkte höra med er om det är någon som vart med om eller hört om något liknande.
Hoppas ni orkar läsa igenom denna långt tråd.
Tacksam för alla svar.

Sv: Knölar och svullen. (ganska lång)

Inte någon som har några förslag om vad det skulle kunna vara?

en häst i stallet fick lite små knölar, inte "hårda knölar" utan mer bubblor och det var svullet. på sidan av rumpan så att säga och längre ner på magen.
förmodligen var det jordgetingar, ägaren var inte säker, men bubblorna och svullnaden försvann redan andra dan.
han ömmade lite av det.
måste rullat sig på dom el nåt liknande.

men låter inte direkt som om din häst har sånt, eftersom det sprider sig och inte går ner.
ingen aning vad det kan vara faktiskt,

kontakta veterinär skulle jag gjort! hoppas du får bot på det hela.

Ganska omöjligt att gissa men jordgetingar låter inte helt osannolikt. Annars någon typ av taggbuske som hästen backar in i för att klia sig och sen ger någon form av reaktion, men du skrev inte något om att det var lite rispor i huden och det borde det ju vara då. Annars kan hästarna få allergiska reaktioner i form av knottror eller knölar men då sitter de ofta på halsen och /eller bålen inte på haserna. Om det inte ger med sig ring och åtminstone rådfråga vetrinär.

Nu har knölarna börjat gå ner, men svullnaden över benet är fortfarande kvar.
Är det inte bättre på torsdag så ringer jag efter veterinär.
Skulle ni rida eran häst om den var svullen i benet men inte halt?
Tack för dom råd ni iaf gett mig.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 358
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 522
Senast: MiniLi
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka