Knölar och knutor

M

mollymalone

Har skrivit tidigare om min dotters pålla, ett tunt hblsto i ponnyformat. Hon har små knutor på sadelstaden, och jag har fått flera tips om hur jag ska behandla dessa förmodade sadelstadsknutor (är det muskelknutor?). Hennes "filéer" finns knappt, alltså mkt dålig ryggmuskulatur som nu är under uppbyggnad. Hur skall vi lämpligast utveckla dessa, och kan vi rida henne trots knutorna? Hon har också fått enstaka men större knutor vid sadelgjordsläget, (har en anatomisk sadelgjord i sympatex) - alltså verkar hon hyperkänslig - kan vi fortsätta rida trots knölar och knutor? Som om det inte var nog upptäckte jag i morse en mjuk rörlig knöl på vänstra sidan av struphuvudet...vad är nu detta? Hästen köpte vi i början av sommaren och hon verkar vara full av knöliga överraskningar!! :confused:

Sv: Knölar och knutor

jag skulle ta ut en equiterapeut eller liknande för att gå igenom hästen, och om hon är så omusklad som det låter så skulle jag inte rekommendera ridning alls. massor med markarbete och övningar för att bygga upp musklerna i kroppen, kanske är hon så hyperkänslig pga sin obefintliga muskulatur? att allt trycker fel eftersom hon inte har tillräckligt med "stoppning" kring knotorna?

Knölen på vänstra sidan av struphuvudet kanske är en körtel som svullnat upp, eller kanske ett bett?

Vad gäller knutorna på ryggen skulle jag inte lägga en sadel på dem. JAG skulle dessutom undvika använda täcke så långt som möjligt vid uppehåll samt hitta ett bra regntäcke som verkligen ANDAS. Eller rättare sagt TVÅ täcken av lika bra kvalitet, så att hästen skulle slippa gå med samma täcke två regniga dagar i rad. JAG skulle göra allt för att hålla pälsen luftig och ge huden en chans att andas. Kanske rengöra med nån mild tvål, t ex oparfymerad Lactacyd, eller varför inte med utspädd Äppelcidervinäger. Skulle också kolla upp allt fodret är av bra kvalitet&hygien och att foderstaten rätt balanserad. Sen kan jag tänka mig att hästen behöver rakas, men beroende på vädret kan det vara svårt just nu...speciellt om det regnar mkt...
Verkar huden torr kanske jag skulle våga smörja med mjukgörande efter ordentlig rengöring. Helosan kanske skulle funka?

Istället för att rida i början skulle jag tömköra och löshoppa samt gå promenader för hand. Ev rida barbacka. Därefter utöka till ridning barbacka. Men börja med att ge hästen en chans att vila.
Om ni nu rider med sadeln så var noga med att kolla ordentligt att hästen inte ömmar samt byt schabrak/vojlock/pad OFTA.

Lycka till!

Jag vet inte hur du har behandlat mot dem innan men äppelcidervinäger har jag använt, men det tog lite tid att bli av med dem (dutta på varje dag)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka