Knölar mellan ganascherna

maria_b

Trådstartare
I maj så fick min 2åring en jätteknöl (ungefär som två pingisbollar i diameter) som satt mellan ganascherna fast mer mot den ena. Hon kunde inte böja sig ner att äta från marken när det upptäcktes och fick äta höet i krubbhöjd istället. Lite feber men inte mkt. Väldigt öm i knölen så fick ej sätta på grimma osv. Kontaktade jourhavande veterinär eftersom det pratades mycket om kvarka i trakterna då. Jourhavande veterinär tyckte vi skulle avvakta till dagen efter vilket vi gjorde.

Dagen efter kunde hästen äta och var feberfri. Fortfarande öm i knölen. Vi tog ut veterinären även fast de inte trodde på kvarka, men vi ville vara säkra ändå eftersom vi bedriver verksamhet. Veterinären kom ut och avvecklade kvarka direkt, hon sa att det antingen var en spark eller en reaktion av insekt.

Efter en vecka så var hon inget öm alls men knölen fortfarande kvar, men nu mer i pingisbollstorlek. Sommaren har gått, vi släppte på bete och hon fick ett par till knölar utan symtom,ingen ömhet eller nått så täntke att det var gräset.

Nu när jag kollade lite närmare på det igår igen så upptäcker jag att hon har tre knölar i storlek pingisbollar mellan ganascherna. De är inte hårda, men inte heller jättemjuka. Känns lite som gummi. Hästen har inga symtom alls, pigg och glad, inte speciellt öm men gillar inte om jag trycker för hårt på dem. Gräset i hagen är väldigt nerbetat och hon stödfodras med hösilage och kraft.

Någon som vet vad det är? Nått att vara orolig för?

Mvh Maria

Sv: Knölar mellan ganascherna

svårt att veta exakt vart de sitter, men det kan inte vara tänderna som är på väg? Då kan de ju bli svullna på "undersidan"?? Eller virrar jag till det nu? *tröttmössa*

Knölarna sitter mellan ganascherna, alltså ganska högt upp.

Min häst har också haft knölar mellan ganascherna. och dessa var då svullna lymfkörtlar. Hon fick antibiotika mot infektion...
Har fortfarande rätt synliga knölar men inte som innan

Jasså okej! Jag ska till tandläkaren med henne den 4e september, och det är på en veterinärklinik så jag kan ju be veterinären titta på henne då om det inte blivit bättre..:)

Jasså okej! Jag ska till tandläkaren med henne den 4e september, och det är på en veterinärklinik så jag kan ju be veterinären titta på henne då om det inte blivit bättre..:)

Låter som om det är lika knölar som vår ponny har till och ifrån.
Han har aldrig ömmat eller haft feber när han har dessa knölar.
Men vi var i kontakt med vet och han sa direkt att det troligen är smörblommor som han har ätit. Typiska symptom sa han.
Ponnyn är ganska känslig och sväller både bakom och mellan ganascherna när han äter något nytt men enligt vet så är det inget man gör något åt och att inte hästen märker något av det :banana:.

En av mina hästar fick också knölar mellan ganascherna, var jätte pigg och helt opåverkad. Efter nån/några månader blev han PLÖTSLIGT jättedålig, magrade ur totalt på en vecka (var på bete) och ögonen började svullna. Illfart till Ulltuna där dom konsterade lymfom, och var tvungna att ta bort honom på stört.
Säkert är det inte detta som din häst råkat ut för, men ville bara uppmärksamma dig på det.
Mvh

En av mina hästar fick också knölar mellan ganascherna, var jätte pigg och helt opåverkad. Efter nån/några månader blev han PLÖTSLIGT jättedålig, magrade ur totalt på en vecka (var på bete) och ögonen började svullna. Illfart till Ulltuna där dom konsterade lymfom, och var tvungna att ta bort honom på stört.
Säkert är det inte detta som din häst råkat ut för, men ville bara uppmärksamma dig på det.
Mvh

Oj, vad hemskt! Men vad är Lymfom för något? Lika bra att veterinären får ta sig en titt när vi ändå ska till kliniken om ett par veckor!

ja förhoppningsvis är det ju något ofarligt och kanske foderrelaterat. Nu har vi inga smörblommor i hagen men det kan ju möjligen vara något annat hon får i sig som ger dem..

Min unghingst fick flera knölar från hakan och uppmot ganascherna i slutet av maj. Pang bom så fanns dom där, och han var även hängig (ingen feber dock). Ringde ut jouren (dv) och han konstaterade "antagligen getingstick". Han fick metacam 5 dagar för att inte ha besvär med att äta. Knölarna försvann dock inte men han var pigg och glad igen. Konsulterade min vet. som är inriktad på avel och unghästar. Hon konstaterade ganska snabbt att jag slängt pengarna i sjön genom att ringa dv (en lördag såklart!. Men vad gör man när man inte vet och är orolig?:crazy:). "Tänderna. Han håller på att få nya tänder! Jättevanligt att de blir såhär då. De kan även få feber". Så hon sa avvakta eftersom han inte hade varesig besvär eller feber. Skulle han få feber som inte gick ner på ett par dagar skulle jag höra av mig.
Nu har även min unghingst bästa polare blivit bucklig därunder, så nu är det hans tur verkar det som;)

Så det kan ju vara så enkelt:)

Ska ladda upp en bild på hur han såg ut. Nu har han bara översta knölen kvar, mot ganascherna till.
Återkommer.

Senast ändrad:

Liam när han var som "knöligast":D

27872006.jpg

Sista "bullen" sitter högt upp, mellan ganascherna.

Det är möjligtvis inte en skimmel du äger? Annars kan det vara sk Skimmelsjukan. Melanik melanom (stavning?) Cancertumör med andra ord. Min kompis skimmel fick det nämligen i ganaschen..

Mitt sto har knölarna ungefär där den högst upp syns på din! Klämde lite mer på dem idag, inte jättepoppis men hon accepterade det. Och jag upplevde de nog lite mjukare idag än vad jag trodde häromdagen. Men de känns ju liksom inte beninga, som tänder. Kan det alltså vara så att de får som svullnader när de sätter tänder som yttrar sig i knölar?

Hästen har också två hårda "kanter" längre ner på undersidan, ungäfär i höjd med där man sätter en hög nosgrimma. De är hårda och hon vill gärna att jag kliar där, de har jag däremot fått höra av både veterinär samt andra att det har med tänderna att göra, och ska kollas upp hos tandläkaren också!

(pinsamt att jag inte kan ge bättre namn på var i ansiktet det är, får nog ta och läsa på hästens anatomi i ansiktet lite, diskuterar ju mest ben osv annars:angel:

Malignt melanom heter och stawas det! :D Och äwen om skimlar är predisponerade för tumörformen kan äwen hästar med andra färger drabbas. Så "skimmelsjukan" är lite misswisande.

Mellan ganascherna sitter en drös lymfknutor. Det låter som att dessa reagerat på din häst wid båda tillfällena. Under betesperioden är många hästar lite "bubbliga" mellan ganascherna, troligen pga mkt insektsbett. Lymfknutorna sköter annars kroppens förswar och reagerar när det uppstår en inflammation i deras dräneringsområdet. I det här fallet skallen. Förkylningar, wärre infektioner, inflammerader tänder, bihåleinflammationer mm kan få lymfknutorna att bli förstorade. Öwen tumörer förstås, men det är ändock ganska owanligt.

Jag tror inte att du behöwer oroa dig alls!

Mitt sto har knölarna ungefär där den högst upp syns på din! Klämde lite mer på dem idag, inte jättepoppis men hon accepterade det. Och jag upplevde de nog lite mjukare idag än vad jag trodde häromdagen. Men de känns ju liksom inte beninga, som tänder. Kan det alltså vara så att de får som svullnader när de sätter tänder som yttrar sig i knölar?

Riktigt att det är svullnader som kommer iom tandsättning, det är alltså inte själva tänderna!;)

Vad bra att även du tittade in här!

Nu har jag ingen bild på hur det ser ut, men jag hittade en bild på henne från hon var föl där hon håller upp huvudet så bra att jag tog mig friheten att "painta" den lite;)

De röda bollarna, är alltså de mjuka knölarna som jag startade tråden om från början. De sitter givetvis emellan ganascherna och inte på dem, men i den höjden som bilden visar.

Den gröna "piggen", är den hårda "utväxten" som blivit senaste tiden på båda sidor. Vad tror du om den? Jag har fått höra att det kan vara problem emd fällningen av mjölktänderna, att tänderna växer, att det kommer försvinna, att det kommer vara kvar osv... Men alla har syftat påatt det har med tänderna att göra. De är alltså hårda som ben..

Ang de de mjuka knölarna vid ganascherna, hästen i fråga har haft rätt taskigt immunförsvar pga diverse olika sjukdomar, skador och behandlingar, kan det ha med saken att göra?

Mvh Maria

Vad bra att även du tittade in här!

Nu har jag ingen bild på hur det ser ut, men jag hittade en bild på henne från hon var föl där hon håller upp huvudet så bra att jag tog mig friheten att "painta" den lite;)

Calistra9dygn060kopia.jpg

De röda bollarna, är alltså de mjuka knölarna som jag startade tråden om från början. De sitter givetvis emellan ganascherna och inte på dem, men i den höjden som bilden visar.

Den gröna "piggen", är den hårda "utväxten" som blivit senaste tiden på båda sidor. Vad tror du om den? Jag har fått höra att det kan vara problem emd fällningen av mjölktänderna, att tänderna växer, att det kommer försvinna, att det kommer vara kvar osv... Men alla har syftat påatt det har med tänderna att göra. De är alltså hårda som ben..

Ang de de mjuka knölarna vid ganascherna, hästen i fråga har haft rätt taskigt immunförsvar pga diverse olika sjukdomar, skador och behandlingar, kan det ha med saken att göra?

Mvh Maria

Liknande trådar

T
Hästvård Jag är orolig över min ena häst. Han fick i lördags en böld under huvudet mot den vänstra ganaschen. Den har storleken av en halv...
Svar
13
· Visningar
4 692
Senast: Tufsen
·
Hästvård Nu vet jag varken ut eller in. Skulle som vanligt ta ut hästarna imorse men när jag fått grimman halvvägs på Kele fick hon panik och...
2
Svar
30
· Visningar
3 207
Senast: Puffis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar