knölar i ryggen

Ajda

Trådstartare
Har upptäckt två knölar på min häst ca 5 cm nedanför manken. en knöl på vardera sida. ungefär lika stor som ett plommon.
antar att det är knölar som uppstått av sadeln?
MEN jag köpte en ny dominus dressyrsadel som jag fick i slutet av juni som är utprovad av en "sadelexpert" från affären. hon jobbar i stort sätt enbart med att utprova sadlar till folk o affären är känd. så jag tror hon vet vad hon gör.
men jag har haft en gammal märkeslös allroundsadel innan. kan dte vara av den hon har fått knölarna, men varför är dom kvar nu i såfall?

Sv: knölar i ryggen

Har hon fått dom efter det att du började rida i den nya sadeln så är det den som är boven. Bara för att sadeln är en dyr märkessadel betyder inte att den automatiskt ligger bättre än en märkeslös. "Sadelexperter" i butiker är inte alltid så bra, de vill gärna sälja dig en sadel som de säljer i butiken så det är inte alls säkert att sadeln passar så bra... Ta ut en opartisk sadelutprovare för att se om sadeln ligger bra.

Om jag var du så skulle jag inte fortsätta att rida i den sadeln tills jag visste säkert att den ligger bra.

Grejen är dte att jag varit för ouppmärksam tidigare och inte känt efter.... så jag har absolut ingen aning om det är den nya eller gamla sadeln som är boven.

och nu när jag rider henne verkar det inte som hon har ont i ryggen. Hon jobbar jättebra (bättre än någonsin) traven har blivit mycket bättre (det är en islandshäst under utbildning) och tölten är suverän nu... hon håller aldrig på och studtsar aldrig heller visar något obehag av ryttare eller sadel.

Kontakta sadelutprovaren och be henne komma ut och titta.
Hör vad hon säger.
Nåt måste ju vara fel, dom får ju inte knölar bara helt apropå av ingenting.

Tycker hon att det inte är något fel, så kontakta någon annan sadelutprovare.

Lycka till!

Knölar vid sidan av manken ska tas på allvar, de kan bli fula svårläkta så om man har otur.

Jag hade kollat upp det med en sadelutprovare igen. Hästen kan ju faktiskt ha musklat sig så mycket att sadeln inte passar längre.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 562
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Hej! Hoppas ni kan hjälpa mig, har hemma en sadel på prov Wintec 500 cc cair. Har ridit i den två ggr och jag älskar den och det verkar...
Svar
6
· Visningar
1 163
Senast: _Zacke_
·
Western Jag vänder mig till westerneliten på Buke för lite inputs, då jag är helt novis på detta med westernsadlar. OBS: Jag vet att man ska få...
Svar
3
· Visningar
2 979
Senast: Zandrah
·
Hästvård Min häst får efter ridning en mjuk bula intill ryggraden. Den är ca 2-3 cm i diameter men platt, och han är helt oöm på den. Den är inte...
Svar
2
· Visningar
1 297
Senast: Kazaam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka