Knölar baksida kota

Lillsillen

Trådstartare
För några år sedan hade jag en frågeställning här på buke ang. konstiga knölar baksida kotor bf. (Hbl sto nu 11 år) Knölarna såg ut som överben men försvann vintertid....ingen hälta eller palpöm dock.
Dessa knölar har hon nog haft sen hon var 4-5 eller så....Ingen veterinär, hovslagar eller annan hästmänniska har haft någon teori om vad det kan vara...MEN NU VET JAG :)

Nu har jag varit på kliniken av annan anledning (sårskada), och ultraljudat även knölarna när jag ändå var där. Detta visade sig vara en vätskeansamling mellan annularligament och ytliga böjsenan, inga synliga senskador dock. Hästen har dock inga reaktioner på böjprov.

Hon stog kvar på klinik för behandling av sårskada. Och när jag hämtade hem hästen är hon ändå cortisonbehandat i kotlederna bf pga detta....
Veterinären ledig så jag vet ej varför, men antar att det är i förebyggande syfte....

Men vad tror ni händer nu om vätskan som orsakat uttöjning av ligamentet, försvinner. Kommer ligamentet dra ihop sig o knölarna försvinna? Eller kommer senorna att ta tomrummet i besättning?
Eller försvinner inte vätskan kanske?

Jag hoppas bara att hästen pga detta inte FÅR problem, för hon har ju inte haft några problem hittills.

Och vad tycker försäkringsbolaget om denna "förebyggande" behandling??

Senast ändrad:
Sv: Knölar baksida kota

Jag kan inte svara på alla dina frågor men:
Jag skulle tro att försbol. inte har något att säga då vet. ansett att detta var nödvändigt.
Och ett ligament kan inte "dra" ihop sig efter att det blivit uttänjt.

Hoppas allt går bra m pållen!

Sv: Knölar baksida kota

Pratade med vet, och visst var det i förebyggande syfte.

Hoppas nu bara att förs. inte krånglar för det...
hon har fått laser också....och det är försbolaget ju inte så sugna på att ersätta så jag lär få en saftig räkning ändå :(

Eller finns det nån som fått ersättning för laserbehandling för att påskynda "inre" läkning av ett tíll synes läkt sår??

Liknande trådar

Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 623
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 193
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 450
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur