knöl. va kan de va?

N

Naggur

Skriver denna tråd åt en kompis.
Hon har en varmblodsvalack på 9 år.
Han har fått en knöl precis bakom ganaschen vid strupen på höger sida. Den är lite mindre än en golfboll och flyttar sig när man trycker på den. den verkar inte göra ont, han reagerar inte när man tar på den. Han verkar inte sjuk eller hängig.

Kan det ha med proteiner att göra? Han har nämligen börjat äta lucern pga att vårt hö har lite för lite protein i sig.

Snälla kom med en förklaring så matte Malin lugnar sig:banana:

Sv: knöl. va kan de va?

Kardinal skrev:
kvarka? Inte för att det låter särskillt lugnande

Nä det tror jag inte. han är precis som vanligt. ingen feber, snorig eller nån ting. bara en konstig knöl:confused:

Inte särskilt lugnande... Min häst fick cancerknölar där gick liksom att ta om och röra på det. Förmodligen hade hon kunnat levt med det om det inte varit föratt hon var full med cystor i frambenen.

Men det kan ju också vara en foderreaktion många hästar vid typ betessläpp blir ju svullna där.

Men jag skulle absolut ta ut veterinär!!!

japp. på höger sida.
va gör man åt det då?
måste veterinär tillkallas?

Marwinette skrev:
Inte särskilt lugnande... Min häst fick cancerknölar där gick liksom att ta om och röra på det. Förmodligen hade hon kunnat levt med det om det inte varit föratt hon var full med cystor i frambenen.

Men det kan ju också vara en foderreaktion många hästar vid typ betessläpp blir ju svullna där.

Men jag skulle absolut ta ut veterinär!!!

Oj! a man får verkligen hoppas att det inte är cancer. Ska säga åt henne att ringa veterinären

Svullna lymfknutor kan det bli när om dom har infektion (precis som vi om vi är förkylda eller så) men då borde han vara snorig/hostig/ha feber eller så kan man tycka... hur länge har han haft den?

Min pojke fick det förra året, kändes som ett ägg man kunde rulla runt... :crazy: Han var också pigg annars. Vet att veterinären var ut och kollade (tror hon var ut för amdra hästen men fick ika på hans knöl också) men hon sa att det nog inte var någon fara eftersom han var pigg annars och efter ett tag gick det bort. Men det bästa är väl att veterinären kommer och kikar om det inte går bort snart eller om det blir större?

Hur är det med tänderna? Det kan säkert oxå ställa till nått sånt... eller som du redan sagt, av proteinet. ;)

Det kan vara sköldkörteln och behöver inte vara farligt alls. Men för säkerhets skull, rådgör med veterinär. Och tempa.

Flummflicka skrev:
Svullna lymfknutor kan det bli när om dom har infektion (precis som vi om vi är förkylda eller så) men då borde han vara snorig/hostig/ha feber eller så kan man tycka... hur länge har han haft den?

Min pojke fick det förra året, kändes som ett ägg man kunde rulla runt... :crazy: Han var också pigg annars. Vet att veterinären var ut och kollade (tror hon var ut för amdra hästen men fick ika på hans knöl också) men hon sa att det nog inte var någon fara eftersom han var pigg annars och efter ett tag gick det bort. Men det bästa är väl att veterinären kommer och kikar om det inte går bort snart eller om det blir större?

Hur är det med tänderna? Det kan säkert oxå ställa till nått sånt... eller som du redan sagt, av proteinet. ;)

han har haft den ett par dagar bara... vet inte hur hans tänder ser ut. hon drog ner lucerngivan nu i alla fall. får de om det var proteinet...

Jaa, det är ju som sagt inte omöjligt att det är det.
Hoppas iafl att knölen går bort och inte kommer tillbaka! :)

Min häst har också knölar fast på vänster sida. Jag är orolig för att det ska vara cancer för de växer hela tiden. Min veterinär däremot är inte ett dugg orolig, han säger att det är körtlarna som växt och att en del hästar har så. Speciellt om de inte dricker tillräckligt utan körteln blir tvungen att överproducera saliv, vilket kan tänkas om man fodrar med stråfoder. Jag frågade om de kunde opereras bort, och han tyckte att så länge inte hästen har ont av det och kan röra sig som den ska i nacken bör man inte operera då det är en väldigt riskfylld operation pga placeringen... Men jag tror att jag ska höra med honom igen angående cancer, kan inte tänka mig att det fortfarande skulle växa om det bara var körteln... å andra sidan brukar väl cancer vara smärtsamt? eller?

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 684
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 899
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama