Knöl på 'käkbenet'?

Alexandra_W

Trådstartare
Man har aldrig tråkigt (eller om det var lugn och ro?) med en Kele i stallet. Igår kom hon in med en stor knöl under på käkbenet (eller vad heter det? Under huvudet så går ju två 'benkammar', parallellt med varandra på hela undersidan av huvudet).

Jag tänkte först att det var en böld/svullnad och både kvarka (fast det sitter för långt ner), ormbett och getingbett han föresväva mig innan jag känt på det. Men det är BENHÅRT, faktum är att det känns precis som ben. Sitter ganska långt ner, om ni tänker er nedre remmen på grimman och cirka 3 cm upp, där sitter den.

Vad kan det vara? Hon är varm lokalt kring knölen, men inte öm alls när man trycker på den, och själva knölen är inte mjuk alls utan hur hårt men än klämmer så känns den stenhård, som ben som sagt.

Sålänge hon inte får problem att äta eller blir öm tänkte jag inte göra mer med den än hålla koll tills på torsdag då vi har kliniktid iaf, eller vänta, det är en tid fem i stängningsdags så kanske ska höra med dem om de har tid med den med förresten.

Men vad kan det vara? Kan det vara ben som det känns som, och vad i så fall (dvs hur får du plötsligt en benprocess sådär pang poff?) Vad kan det annars vara? Finns ingen svullnad/vätskeansamling/något runtomkring utan bara den där hårda knölen och värme kring den. Den är i storlek som en större vindruva.

Sv: Knöl på 'käkbenet'?

Det låter nästan som kvarka.....men om det inte är det så kanske h*n har fått någon infammation i någon tand ??

Gissar hej vilt då det är lite svårt när man inte har sett knölen .

Hoppas att oturen vänder snart för dig och dina hästar.

Vad har hästen för ålder???

Och vad är stort? Som en tennisboll? eller som en ärta? :confused:

Det skulle kunna vara tandanlagen som "spökar"..
Inflamerande tandrötter...

Proteinutslag...

Men ofta har hårda,knutaorna under ganashen med haästen ständer att göra...

Om den inte har feber/är snorig kan du avvakta några dagar och se om det ger med sig, annars ring en veterinär.

Kan ju vara tillväxtzon också, fast då borde det ju rimligtvis vara likadant på båda sidorna.

Tror också att det kan vara i munnen/tänderna.

En gång kom mitt sto in med en liknande knöl. Jag fick panik och ringde ut vet, som kunde sticka in handen och ta ut matrester som packat sig, långt upp/neråt vid tandroten.

Kaniner :eek: kan ju få såna stenhårda varknölar mitt under hakan/käken och det är nästan alltid inflammation under en tand då.

Min troligaste gissning är att hon fått ett överben fast inte på benet.
Kanske drullat runt i hagen eller fått en känga av hagkompis osv.

Precis som på hästens skena är ju skelettet ganska bart och utan muskler just här..

Har sett en ponny med överben på ganachen, han hade fått en känga under "hakan! av en hagkompis.

Givetvis kan det vara tänder som spökar också, men ska gon fälla nu? Har dålig kolla på hur gamal dina pållar är. (Kan knappt hålla reda på mina ;) )

Sitter det tillväxtzoner på ganacherna?
Eller tänker vi inte på samma placering?

Det låter som om det är tänder på gång. Sådana knölar (om jag förstår din beskrivning rätt) brukar dyka upp med jämna mellanrum fram till 5 1/2 års ålder, när tandfällningen är klar. Det kan finnas på överkäken också, alltså i ansiktet, men där syns det inte lika tydligt. Det kan vara klokt att ta detta som en signal till att inte använda bett på ett tag, då det är aktivitet i munnen. Självklart får du ju hålla koll, så att det inte utvecklas till något annat.
Vid tandfällning kan de faktiskt också få diarrè och feber, vilket lätt kan göra en nervös, tills man inser att det är tandfällning på g. De flesta hästar jag har varit med om har dock inte haft några sådana problem.

Kompisen har två st 3 åringar, och hon sa precis att de båda fått såna knölar precis.

Det är tänderna, kan uppstå när en ny tand kommit utan att den andra släppt ännu, vissa unghästar får sådana ofta andra aldrig. Avvakta ett tag och se om det löser sig av sig själv, annars får du plocka ut vet som drar ut den gamla som inte släpper som den skall så att där blir plats för den nya att komma upp, där har du säkert också delvis förklaringen på din knepiga feber, många unghästar framförallt när det blir sådan här problem får feber som ligger och lurar fram och tillbaka precis som småbarn kan få.

aha. sånt fick min också o har fortfarande men det har gått ner!
det har väl med att dom växer o göra på huvudet bla....

Stilett visade en bild på sin bararb med likadan knöl, på samma ställe. och det låter som om det är tänderna eller någon form av tillväxt, dvs inget att oroa sig för. Damen är 2 år och 1½ månad, så det är liite tidigt för tandfällning (jag öppnade faktiskt munnen och kollade det första jag gjorde, men jag kollade framtänderna, brukar ju fälla de först).

Och där kan säkert vara en förklaring till febern kanske ja?

Nåja, så länge hon äter obehindrat och inte verkar ha några större obehag så avvaktar jag då lugnt tills på torsdag då, så får vet kolla det då när vi ändå är där =)

Tack för alla svar. Jag har ju haft unghästar förr men ingen som fått dessa knölar så jag var helt lost och kunde bara komma på spark och överben som förklaring, men sådär en dag från annan och såpass oöm stämde liksom inte.

Ska de som jag kan känna lite inne i munnen ikväll, får ni konstigt (konstigare än normalt alltså) stavade inlägg från mig framöver vet ni vad det beror på (X fingrar mindre *s*)

Storleken är som en stor vindruva, som jags krev i mmitt ursprungsinlägg, sista meningen i det =)

Men, OM febern är (enbart) pga det, så borde det finnas en inflammation där? =/ Eftersom febern hållit på såpass länge? fast febern har 'överlevt' två antibiotikakurer med.. SÅ jag vet inte jag.

Men, är det inte lite tidigt att växla tänder DÄR såpass 'ungt'? Hmm, ska försöka kolla i munnen som sagt, kan ju fått en inflammation utan att det har med tandväxling att göra kanske?

ev inflammation skulle ju kunna bero på matrester som fastnat där tand och tandkött möts....som popcorn envisas med du vet ;)

älgen skrev:
ev inflammation skulle ju kunna bero på matrester som fastnat där tand och tandkött möts....som popcorn envisas med du vet ;)

Jo, finns ju många orsaker.

Ska försöka kolla nogrannare 'inifrån' ikväll, och så får jag nog slå kliniken en pling på måndag och höra om det övht är möjligt att få en längre tid änd en jag har på torsdag för sårkoll. hade en jättefin, lång tid först mend en blev ombokad, till en en halvtimme innan stängningsdags *sucka*

Det är ett skede i tillväxten..skallen växer "själv" och för att hästen inte skall ha ett lika litet huvud hela libvet så sker denna tillväxten nere i käken...dom behöver inte var liksidiga och en del kan se rent groteska ut....en fullvuxen häst får aldrig såna,...jag kan nästan garantera att det är såna knölar.....dels för åldern och för årstiden....helt naturligt alltså....

Martha - vad har årstiden med det att göra? *nyfiken*

Jag ser gärna att det är det (och det eller tandtrassel tycks ju vara de mest troliga alternativen, och hellre det än tandtrassel, tandtrassel är dyrt *s*)

martha skrev:
Vår/sommar....tillväxten är stor..

Ah, du tänkte så. Damen står rätt still än dock, men däremot så växer hon ju lite hela tiden, men 'rycket' lär dröja till betessläpp (som är försenat i år, ingen värme = inget gräs som växer). Men huvudet har ju sakta men säkert växt, grimman har behövat spännas ut, och nu har hon blivit stor tjej och kan nu ha (liiten) cobgrimma med, parallellt med ponny plus grimman som snart har slut på hål.

Hmm, kan ingen komma med ett idiotsäkert sätt att själv avgöra om det är huvudet växer eller tandtrassel? ;)

Den där mystiska febern ligger ju fortfarande och gnager i bakhuvdet. Och att kraken ätit sämre sista tiden (mindre), å andra sidan finns det världens naturligaste förklaring till det - det spirar gröna strån i hagen. Men hon har senaste dagarna börjar rata mat inne med. Och om man då VILL vara hippokondrisk kan man ju undra på om det är 'besvärligare' att tugga hösilage än noppa gräs t ex. Får provmata henne med torra pelletsar ikväll och se vad hon säger :devil:

SKämt åsido, vore trevligt att kunna avgöra på hemmaplan vad som är vad?

Min lillkille som är sen med sina tänder (sett till framtänderna) tappade 4 kindtänder vid 2½ års ålder) eller rättare sagt då hans tänder lossnar dåligt när vi plockade ut de 4 lösa framtänderna som inte ville ramla ut själv utan satt och vickade fram och tillbaka länge så att han knappt kunde äta så drog vet med raspen över kindtänderna och då ploppade de ut en efter en, stackaren blev helt tannalös 8 tänder på en gång.
Ibland vill inte tandrötterna riktigt tillbakabilda sig som de skall och då är det ofta bara en liten spets som sitter kvar och håller tänderna, det som då händer är också att i och med att tänderna är delvis lösa så gör det dels ont när de tuggar dels kan de lyfta så att det samlas foder under. Kan som sagt ibland räcka med att man drar raspen över eller att man med en munstege på rickar loss tanden, så det behöver inte bli dyrt alls som tur är.

Jag kan nästan säga till 100% att det är tillväxt....nu kommer jag inte ihåg om huvudet växer "först" eller "efter" ...men detta "fenonmen" ser man på alla hästar nångång under tillväxten.....hoppas Peter kommer in snart ifall du inte litar på mig :angel: :D

Tänder växer ju som bekant inte neråt :D ( i underkäken)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 991
Senast: Luff
·
Hästvård Idag upptäckte jag att min hästs ena "knöl" under magen(där sadelgjorden sitter typ) var svullnare än på andra sidan. hon var även öm...
Svar
11
· Visningar
9 284
Senast: Legolaz
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 875
H
Utrustning Har skrivit en liknande tråd på hästvård, men jag tänkte att det kanske finns folk här som också kan ha teorier, eftersom problemet...
Svar
16
· Visningar
5 231
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama