Knöl på halsen!??

M

MadeleineS

Min gammla kisse på 15 snart 16 år har en stor knöl på halsen. Den är brun och har blivit större de senaste månaderna (tror jag). Han får däremot inte ont eller klagar när man klämmer lite lätt på den.

Har hört att hundar kan få sånna med åldern, är det samma med katter?
Egentligen vore ju det allra bästa att kolla upp det men katten har funnits med i familjen under en vääääldigt lång tid och vi vågar liksom inte riktigt göra det om det skulle vara något jätte allvarligt och han skulle behöva avlivas... Å andra sidan är ju det själviskt också att vi bara inte vill förlora honom men han har ju inte ont av den....?
Tacksam för svar!!!

Sv: Knöl på halsen!??

Ta honom till veterinär och kolla om du är orolig. Så länge katten mår bra finns väl inget skäl att avliva, bara för en knöl. Jätteallvarligt är det ju inte förrän katten faktiskt synbart mår dåligt och då är det klart att man får börja fundera på avlivning.

aa det är nog det enda rätta man kan göra! hans mage är också jätte uppblåst, kan det vara något speciellt då? har får samma mat som han alltid har fått och han har också hela sitt liv haft problem med magen. Men kan det vara något annat(förstår ni vad jag menar?)? bortsett från knölen alltså.

Det kan ju vara något annat som felas, men uppblåst mage kan ha med förändrad ämnesomsättning att göra också. Äldre katter har svårare att ta upp näring ur maten och behöver näringsrik mat med hög smältbarhet. Seniorfoder innehåller paradoxalt nog oftast mindre fett och protein samt mer fibrer än andra foder dvs. mindre näringsrika. Vad äter han idag?

Purina ONE heter det. Adult/Senior... borde det ändras?

Lite magert kan jag tycka, men håller han bra hull med den fetthalten är det väl helt OK. Verkar han uppblåst i magen kan du ju försöka byta till Sensitive-varianten och se om det hjälper.

aa han har provat det också men det har inte blivit att vi bara har köpt det åt honom, tror vi får införa lite mer sensitive mat!

Jag har varit till vetten o fått en knöl bortopererad på min katt. Den satt på högra sidan av halsen. En lymfknöl var det. Ofarlig, men den växte så jag blev orolig. Ring vetten o beställ en tid, så kan du ta upp matproblemet oxå. :)

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 375
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama