Knöl på halsen-Tumör?

Migo

Trådstartare
När jag visiterade mitt varmblod idag efter en tids frånvaro(bortrest)noterade jag en liten knöl på hans hals, ca 15 cm nedanför ganachen. Jag klämde lite på den och konstaterar att den är hård och seg, inte formbar men man kan känna runt den, som att den går att röra litet på därinne. Samtidigt känns det tydligt att den sitter fast i vävnaden på ett av "rören" i halsen...
Den är stor som en golfboll och har vuxit ut på mindre än en vecka (det var då jag själv visiterade honom sist).

Eftersom jag har haft sällskapsråttor i många år har jag lärt mig känna igen känslan av en tumör. Paniken stiger i mig när jag inser att det känns precis så.

Har ni någon erfarenhet av liknande? Tips på vad jag ska göra?
Skall självklart ringa vet. det första jag gör imorrn, skriver mest för att få lite terapi just nu...

/Migo
Det blir inte bättre av att min kompis fick ta bort sin PRE för ett par veckor sedan pga just cancer.*lagom överorolig*
 
Sv: Knöl på halsen-Tumör?

har precis pratat med två olika veterinärer. Nr 1 lyssnar länge och frågar mycket, säger sen:
"låter inte alls bra. Jag tycker att du ska ta ut NN(hans kollega) och kolla upp det omedelbart."

ringde så NN, som knappt lyssnar alls, och sedan säger: "det är nog en lymfkörtel"(förra vet. uteslöt det pga. placeringen). "Kolla på den och om den växer mer kan du ringa. Onödigt att ta ut vet. bara för att titta på en knöl! Om han inte visar några tecken på obehag..."
varpå jag svarar: "jo, han står och fipplar med tungan, ser ut som om han petar sig i halsen, och sen är han i allmänt dålig kondition, klåda som vi inte blir av med, tappat hull senaste veckan..."
vet. svarar då "Men det har ju inget med det här att göra, eller hur!"

*suckar*
vet inte vem jag ska lyssna på.
ingen som ar någon att säga?
 
Sv: Knöl på halsen-Tumör?

Ring en tredje veterinär! Eller säg till NN att h*n får betalt för att komma ut och ska bara göra det om du är orolig för din häst. Är hästen allvarligt sjuk kanske vet orsakar onödigt lidande för hästen... Jag skulle tjatat eller ringt en annan vet, det är inte alltid de har rätt bara för att de låter överlägsna och nedlåtande när man pratar med dem :devil:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp