Knöl i magen

T

Tititu

Jag märkte i början av året att min gamla katt hade en knöl i magen, just under revbenen finns en oliv-vindruvsstor knöl. Det känns som om den sitter fast i nåt, ev upp mot revbenen till. Samtidigt började den magra. I samma veva hade vi skaffat hund. Jag trodde det berodde på stress och hundrädsla först men sen upptäckte jag knölen.

Jag frågade veterinären vad han trodde om katten i samma veva som jag vaccinerade hunden. Katten var inte med, men jag berättade om vikten och knölen. Då jag sa att katten är ca 17 år så sa han att det nog inte är någon vits att undersöka och diagnosticera en så gammal krake. Han rekommenderade avlivning.

Eftersom katten inte såg ut att ha ont så tänkte jag avvakta.

Har hört att gamla katter ofta får cancer i mage eller tarmar. Månne dethär är ca? Vindruvan är nu hårdare, eller så är det katten som är magrare. Nu bajsar han ofta sånt som ser ut som olivkärnor, små hårda saker. Och sen diarre ibland... Han dricker vatten, kissar 2-3 ggr per dag. Massor. Han måste ju dricka massor då också, men jag har inte helt koll på vem som tömmer vattenskålen.

Numera sover han ofta, men säj den katt som inte gör det. Sen luktar han illa, speciellt huvudet har en konstant lukt av urin! Aptiten är det inget fel på. Han meddelar när han är hungrig, äter burkmat med god aptit, men vill helst bli serverad i sovrummet numera, för att få äta ifred.

Vad kan det vara för fel på gubben?

Och när ska man leka gud och hjälpa liemannen?

Sv: Knöl i magen

Det låter ju inte som att kattens allmänntillstånd är sådär jättebra. Ring en annan vet och boka tid för seniorkoll. Min äldsta kisse magrade av och började dricka mer än vanligt, det var njurarna som hade gett upp så han avlivades i februari så han fick må hyfsat sista tiden, han behövde aldrig lida.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 696
Senast: mackan
·
Katthälsa Den röda galenpannan som flyttat in här sedan en månad tillbaka är alldeles för lös i magen tycker jag. Dessutom fiser han illa och...
Svar
5
· Visningar
4 697
Senast: Darkie
·
Katthälsa För drygt två månader sedan tog jag över en väns katt. Katten är från början mammans, hon har flyttat utomlands, döttrarna kunde i ha...
Svar
16
· Visningar
2 697
Senast: Hipphopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama