Knöl bakom örat

mian1

Trådstartare
Min hund har fått en liten knöl bakom örat. Först var den pytteliten, men nu är den som en hasselnötskärna ungefär. Pälslös knöl och den är hård inuti och lite mjukmojsig ytterst. Det finns en liten sårskorpa mitt på. Det ser ut som en talgkörtelknöl och den växer inte längre utan är mer i ihopskrumpningsstadiet.

Behöver jag åka in till veterinären med hunden? Hon har inte ont, den vätskar inte eller verkar konstig på nåt sätt. Har en tid för en av katterna på måndag - ska jag be om att få ta hunden med också?

Sv: Knöl bakom örat

Jag tycker verkligen det låter som det på TS beskrivning?!

Jag hade nog låtit en veterinär kolla på det ändå..
Men hoppas det inte är nåt farligt iaf!

Sv: Knöl bakom örat

Min hund hade precis likadan som du beskriver. Den växte och minskade/nästan försvann i omgångar. Vi gick till veterinären så fort vi upptäckte den men veterinären sa att den var helt ofarlig och sålänge den inte stör hunden eller blir mycket större så fick den vara kvar. Dock gjorde vet. hål på den en gång och tömde den, det var en grusig grå lös massa som kom ut..(ush :crazy: hehe :p)sen försvann den nästan helt men kom tillbaka igen. Efter ett tag(kommer inte ihåg hur länge, men ganska så länge) så började hunden klia lite på den så vi fick en tid för att ta bort den hos veterinären, dagen innan rev han hål på den och det blödde en del och vätskade. Operationsdagen fick flyttas för veterinären ville inte operera och störa där det hade blivit en inflammation. Efter ungefär en veckas medecinering och tratt kunde han opereras och nu är han fri från knölen. :)
Kommer inte exakt ihåg vad veterinären sa, men det var en talgkörtel som samlade upp avfallsrester och annat. Ofarligt men det kan bli irriterande för hunden om den blir stor.

Så det jag kan säga mer är väl att det är nog bra att ta hunden till vet. och låta h*n kolla på knölen. Och så kan du själv hålla koll på knölen om hunden kliat på den eller om den blir större.

Han var 7 år när han fick knölen kan jag tillägga.

Hoppas att knölen är ofarlig :)
Min hund har(är) alltid varit lite av en olycksfågel och lyckas alltid hamna i lite dramatiska situationer som denna, med dagen innan operationen.. :cool::p

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 851
Hundhälsa Upptäckte härom dagen ett lite skorvigt område på ena kattens öra. Inte pälslöst men tunnare päls och som sagt lite skorvigt, som små...
Svar
14
· Visningar
1 380
Senast: Roheryn
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 216
Senast: Flixon
·
Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
10 037
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka