Kniv till plastade balar?

carinaso

Trådstartare
Jag har alltid fodrat med vanligt torrhö och haft haft förmånen att under flera år ha fått en superfin förstaskörd med perfekta värden från "min" höleverantör. Men i år kom ett regnväder i vägen som sköt upp skörden ett par veckor och då sjönk proteinvärdet med en tredjedel.

Jag har därför, för första gången faktiskt, börjat med hösilage. Min höleverantör tar även flera skördar småbalshösilage och det fungerar fint. Perfekta värden (kvot 8) till mitt dräktiga sto, min ettåring och min lättfödda ponny. Lite torrt kanske (78%), har hört att det inte ska vara optimalt, men det är fräscht och luktar gott och mina kräsna kreatur äter det mer än gärna. Dessutom väger balarna bara 30 kg, så det är inga problem med förbrukningen.

Men, här kommer mitt problem (lyxproblem? :rofl:)... vad använder man för att skära upp plasten? Det är 16 lager stenhård plast att skära sig igenom. En vanlig vass morakniv fungerar bara måttligt bra. Jag får verkligen slita. Har någon ett bra tips?

Sv: Kniv till plastade balar?

En vass balsprättare brukar kunna göra underverk med den mesta hårda plasten. Dock får man givetvis skära i "omgångar".

Ok, då kommer nästa dumma fråga... Hur ser en balsprättare ut, så jag vet vad jag letar efter? :D

Jag använder en ny skarp "mora-kniv" från byggmax, tror den kostade 29 kr. Klart bästa så här långt. Jag vet inte vad en balsprättare är, men det finns en säkrare kniv än morakniven som är röd, i plast med b ara en liten bit egg. Tror den egentligen är tänkt att skära av bilbälte med vid olyckor. Hade jag haft barn i stallet hade detta nog varit mitt förstaval. Tror den fungerar bra på ensilageplast. Sämsta jag har provat är slö morakniv och nästsämsta är en billig ganska vass mjuk örtkniv.
/U

Vår har gult plastat skaft och en typ rakbladsliknande kant i ena änden. Andra änden är plast.

Jag använder en speciell kniv som egentligen är gjord för att fallskärmshoppare ska ha med den när de hoppar för att kunna skära av linorna vid trassel mm.
Den är jättevass och innesluten i plast, så att man inte kan skära sig på den.. svårt att förklara.
Men jag vet att alla dessa plastknivar nyligen har blivit utbytta på alla fallskärmsutrustningar (de får inte vara inneslutna i plast längre) så det borde ju finnas en uppsjö av sånna som ingen använder. Så om du känner nån fallskärmshoppare så kan du säkert tigga till dig dennes gamla kniv :idea:

Hittade en bild, min ser nästan likadan ut men är gjord av plats och är spetsigare fram, så det går att trycka hål på plasten i början
400x400.jpg

Åh jag kommer inte på vad dom heter.. Men man använder liknande när man sprättar upp kartonger. En liten plastgrej med en vass kniv "innuti" som du kan putta upp när du ska använda den, sen drar man tillbaka knivbladet när man inte använder den.

Förstår du vad jag menar? :D

M-oaa

Tapetserarkniv, kanske, vilket också borde vara ett utmärkt förslag.

Åh jag kommer inte på vad dom heter.. Men man använder liknande när man sprättar upp kartonger. En liten plastgrej med en vass kniv "innuti" som du kan putta upp när du ska använda den, sen drar man tillbaka knivbladet när man inte använder den.

Förstår du vad jag menar? :D

M-oaa
En mattkniv kanske? Det låter som det skulle funka bra!

Och tack för alla andra förslag också. :)

Mattkniv har jag också. Riktigt suverän! Har en rejäl som känns stadig i handen, inget plastskrammel... Skär också igenom 16 lager plast, som smör :)

Jag använder en speciell kniv som egentligen är gjord för att fallskärmshoppare ska ha med den när de hoppar för att kunna skära av linorna vid trassel mm.
Den är jättevass och innesluten i plast, så att man inte kan skära sig på den.. svårt att förklara.
Men jag vet att alla dessa plastknivar nyligen har blivit utbytta på alla fallskärmsutrustningar (de får inte vara inneslutna i plast längre) så det borde ju finnas en uppsjö av sånna som ingen använder. Så om du känner nån fallskärmshoppare så kan du säkert tigga till dig dennes gamla kniv :idea:

Hittade en bild, min ser nästan likadan ut men är gjord av plats och är spetsigare fram, så det går att trycka hål på plasten i början
..

Liknar den jag tänker på
bild finns här

/U

:eek:...vadå öppna...kan inte hästarna öppna själva:devil::rofl::rofl:
Nä skoja bara...mattkniv, tapetserarkniv, brytbladskniv...visst är det samma sorts kniv? Den är bra tycker jag:love:

Mattkniv har jag, eller brytbladskniv eller vad man vill kalla det. Plasthölje med utskjutbart knivblad i, som går att bryta av om/när det blir slött. Skär som genom smör, medan man med t ex morakniv får 'fila' sig in i balen.

Jag anväde mattkniv när jag fodrade med hösilage, eller använder det fortfarande till o sprätta upp nätet i storbalarna med torrhö

Mattkniv använder jag helst, men eftersom det är någon som hämtar dem efterhand som jag tar ut dem till stallet (i samma takt) har jag tröttnat och sliter nu med en vanlig skarp morakniv. Inte alls lika bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka