Kniper med knäna

M

mariannesv

Har börjat rida för en ny ridlärare nu, och det är ju intressant i och med att hon ser och påpekar andra saker än min förra.
Nu fick jag höra att jag sitter och kniper med knäna, något jag väl har misstänkt lite själv också att jag gör, men då ingen har sagt nåt har jag väl hellre fokuserat på annat... :angel:

Nu undrar jag vad man kan göra för att släppa knäna, någon som har nåt bra tips?

Sv: Kniper med knäna

För mig (som också tenderar att knipa med knäna!) funkar det att tänka L-Å-N-G-A ben, tunga fötter... Dessutom är det lättare att knipa med knäna om man sitter lite i stolsits, har du skänklarna riktigt "på plats" är det ganska svårt.

/Pernille

har också samma problem, och för mig har det hjälpt att helt enkelt verkligen tänka på mina knän hela tiden. då kommer man tillslut till en punkt där man inte längre kniper.

Lite av problemet är nog att jag rider på ridskola och dom flesta av hästarna jag rider har allroundsadlar som är mer mot hopp än dressyr. (Jag är dressyrtant) Detta gör ju att skänkeln ”puttas” framåt av sadeln och det är svårt att få dom att ligga helt rätt.

Får försöka fokusera på detta ett tag framöver nu, så blir det väl att man glömmer tänka på nåt annat... :angel:

Japp, håller med till 100% - dåliga allroundsadlar är det värsta som finns när man skall rida dressyr. Knep som jag lärde mig på en kurs och som brukar hjälpa: Lyft benen (ett i taget!) ut från saden, vrid benet "inåt" en aning helt uppe i höfte, släpp in benet på plats. Helt okej att ta hjälp av händer/armar, ganska svårt utan hjälp! Resultatet är att du får den "platta" insidan av låret mot sadeln, bättre balans + skänklarna på plats. (Kolla själv - titta ner mot tårna före & efter så bör du se skillnad på var du har din underskänkel).

/Pernille

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 973
Senast: super
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
658
Senast: Whoever
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar