Knickande leder?

I

Iglatjarn

Jag var och hälsade på min unghäst på betet i helgen. En 2-åring hingst som gick tillsammans med ett knippe valacker. Det var meningen ifrån början att det skulle vara ett hingstbete, men de andra ägarna har knipsat sina hästar en efter en så det är bara våran kvar nu med hedern i behåll :crazy:
out of topic,
Hans leder knickade något fruktansvärt! :eek: varje steg han tog smällde det någonstans på honom. det var bara i bakärran (såklart, framdelen mer ovanlig att höra på, även om mitt gamla halvblod en gång knickade i bogen :D )
Det är ömson knäna och ömson höften vad det går att avgöra såhär.

Jag har aldrig hört det på honom tidigare/innan jag släppte honom på bete. han har aldrig varit halt, är det inte nu heller. någon som har erfarenhet av detta? ska det försvinna av sig själv vid installning? beror det på för mycket/ för lite rörelse? Ska man ge honom något smörjande för att underlätta? Han växer ju fortfarande och jag vill inte in och störa i hans tillväxtzoner för mycket.

Man är lite småorolig för målet är avelsvärdering till hösten då han är ett ämne för det. Det är mycket som står på spel, inte minst ekonomiskt... :crazy:

Sv: Knickande leder?

Foderjäst har fungerat mycket förtjänstfullt hos en av våra hbl. med upphakningar.

det är inte patellan som är felet, utan att det låter när leden frigörs. Hästar hakar ju annars för att ledbanden oftast är för långa och låses fast över rullkammen. I detta fallet låter det hela tiden, som det kan göra på äldre lite tärda hästar som belastats mycket. Foderjäst får han iofs hela vintrarna och då låter det ju inget, men jag har svårt att se det direkta sambandet mellan dåligt med ledvätska (?) och b-vitamin.... men alla funderingar mottages tacksamt.

Mitt ena sto (nu 8 år så det har ju inte berott på tillväxt) knickar också i en led i bakbenet, ingenting syns på röntgen. Har gett henne BioGlucosamin och då försvann det helt. Nu när hon betäcktes så slutade jag med det igen och i förrgår när jag linade henne så hörde jag det igen. Så helt klart har det en koppling till ledvätskan iom att Glucosaminet ökar denna produktion. För många år sedan köpte jag en häst av en gammal uppfödare som under vetbesiktningen just knickade i alla möjliga leder, då frågade vet (även han av den äldre generationen) får den potatis, japp det fick den visade det sig, vet sa då att de hästar som får potatis (fick naturligtvis annat också) alltid är torra som öken i benen aldrig en galla och ofta detta knickande, så helt klart kan det vara foderrelaterat speciellt om det sitter i många leder. Denna häst slutade med sitt knickande när jag fick hem den och inte fodrade med potatis..... Så växer det potatis på betet så har du förklaringen där...........vaaa gör det inte det......

Angående potatis på betet har jag inte en susning!? Dom går över många hektar så möjligheten finns ju...
En annan fundering, törs man ge gluckosamin till en växande unghäst? Jag prövar gärna det...

Jag tror inte det är några problem skall ju inte vara något som är skadligt för dem hjälper ju bara till att smörja. Jag gav faktiskt min hingst det i vintras (3½ då) i och med att han gick så pass hårt inför bruksprovet så ville jag ge lite extra "skydd" till lederna i förebyggande syfte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka