Knepigt beteende...

S

Svanhild

Köpte ett nordissto häromveckan, kanonsnäll lugnet själv MEN... vad har hon för ryck för sig?? Hon är hellugn o plötsligt laddar hon o kastar sig bak o testar vad uppbindningarna går för... så fort kastet är klart är hon lika lugn igen... varför gör hon så o har nån nått träningstips för att få bort det? :crazy:

Sv: Knepigt beteende...

Det låter inget vidare, är ju rätt många kilon som "är igång".
Jättesvårt att ge råd när man inte är med och ser hästen...

Min ena häst lade sig snabbt till med ovanan att rycka sönder sina grimmor när han tröttnade på att vara bunden men en gummistropp i kombination med en rejäl grimma löste det problemet en gång för alla. Varning dock för billighetsvarianten som kan gå sönder hur/var som helst och sen ge hästen en rejäl smäll i ansiktet. Det löser ju absolut ingenting.

Mitt råd - ta hjälp av någon mer erfaren som kan vara med.

Har henne i en kraftig uppbindning nu som hon inte lyckats pajja så i stallet är hon lugn nu men nu är det andra situationer kvar typ i o urlastning ur transport... samma beteende där. Hellugn ända tills hon plötsligt kastar sig bak som om :devil: själv var i transporten... *grubbel*

Gud vad jobbigt, har inga råd för de kilorna för tillfället.Svårt att få ngt att hålla:(

Köpte ett nordissto häromveckan, kanonsnäll lugnet själv MEN... vad har hon för ryck för sig?? Hon är hellugn o plötsligt laddar hon o kastar sig bak o testar vad uppbindningarna går för... så fort kastet är klart är hon lika lugn igen... varför gör hon så o har nån nått träningstips för att få bort det? :crazy:
Som sagt många kilo är det. Hade ett fullblodssto med samma beteende och på henne blev lösningen dubbla grimmor och dubbla EXAKT lika långa grimskaft. Hon röck 5 gånger och låg nästan ner till slut men till slut gav hon sig. Vissa kommer att säga "men då får hon ju brännsår av grimman" och visst, hon blev lite skrapad men det var det värt. Hellre det än att hon sliter sig när hon tycker det passar och avverkar grimmor på löpande band samtidigt som den som råkar befinna sig i närheten riskerar livet! Arga katter får rivet skinn!!;)

Kl

Låter som en sån där "balsnöre häst"

Sätt fast henne ordentligt så att hon inte kommer loss.

AM

Måste bara berätta att hon är helt ok att binda upp nu, hon fick stå i spilta ett tag bunden i halsrem o fundera på sina synder:o , nu rycker hon aldrig:)

En annan "skojjsig" sak vi märkt är att hon verkar vara en "karhäst" jag kan inte lasta henne, hon bara står o glor på transporten :devil: så fort sambon tar i grimskaften kliver hon på!! Jisses, vilka ideer hästar kan ha!!:angel:

Ja hästar har verkligen ideer för sig, min ena häst är otroligt lättlastad bara rakt in med kedjegrimskaftet under hakan, men prova nåt annat grimskaft, eller träns, nej då är det totalstopp.

Ja hästar har verkligen ideer för sig, min ena häst är otroligt lättlastad bara rakt in med kedjegrimskaftet under hakan, men prova nåt annat grimskaft, eller träns, nej då är det totalstopp.

Hihi, gäller bara att hitta "knapparna":crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 685
Senast: Dopy
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 848
Senast: Amk
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Hästhantering Behöver råd då jag snart tappar hoppet om min häst., köpte mitt fina halvblodssto på 11 år för snart två månader sen det gick bra i...
Svar
14
· Visningar
3 071
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama