Knepig häst

Sv: Knepig häst

Hennes tänder är kollade nu i början på somras! Jag misstänkte oxå tänderna men de var helt ok. Lite vassa här och där men inget som vetten trodde kunde orsaka hennes problem. Det blev tyvärr ingen skillnad på henne efter kollen och fixningen.

Har nog bestämt mig för att lämna ut henne på foder. Jag känner att vi inte har så roligt och jag har tappat förtroendet för henne. Hon visade ingen skillnad när hon fick Finadynet och skor utan var väl snarare mer aggressiv av sig. Hon jagade och bet barn i hagen, de får inte vara där iofs men hade "lurat" sig in, hon försökte hoppa på mig och hon gick till "attack" mot stallägaren under denna tiden. Det går säkert att få bukt på henne med mycket tålamod osv, men jag känner att jag inte orkar! Jag älskar henne väldigt mycket, men förtroendet är förstört och det känns inte rätt. :cry:

/ Maris

Sv: Knepig häst

Maris_ skrev:
Hjälp! Jag börjar allt mer tappa sugen och orken med min häst tror jag!

Jag köpte henne förra sommaren, har haft henne i lite mer än ett år nu. Det är en shettis född 96. Sto.

Från början var hon trevlig. Sen blev hon jättejättegrinig i hagen och även i stallet vid hantering. Jag tömkörde henne och allt gick bra. Körde även med vagn några tillfällen. Barn red på henne, eller snarare "åkte" på henne när någon ledde henne. Hon har alltid varit grinig mot barn och i vissa fall jagat ur dem ur hagen.

I våras började hon stegra vid tömkörning. Jag förstår fortfarande inte varför. Det var nästan så att hon stod mer på två ben än gick på alla fyra. Efter myycket tålamod och en stunds vila då hon var lite snorig så blev hon bättre. Vi har inte kommit igång fullt igen, men hon stegrar sig inte så ofta nu. Har kört henne några gånger under sommaren och det har gått bra. Häromdagen skulle ett barn rida lite, som han gjort under sommaren. Hon har visat mer och mer ovilja när han ska rida. Nu sist så stegrade hon, bockade och sparkade bakut. Barnet blev rädd och en annan liten flicka i stallet red, och efter ett varv på ridbanan så skötte hon sig ovilligt..

Hästen har blivit trevligare i hanteringen, hon är inte glad av sig direkt, men inte aggressiv heller som hon var förra hösten och vintern.

Jag känner nu att jag bara väntar på nästa sak. Som för tillfället verkar vara ridningen. Tänker att jaha, när hon sköter sig där, vad kommer hon då att hitta på? Vid varje halt är det nästan så illa att mina fingrar skakar för att jag bara väntar på att hon ska börja stegra och hålla på. (det var i samband med halter hon stegrade oftast, tror jag)

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag var ute efter en läromästare i körning, men så föll det sig så att jag tog hem den här hästen hastigt och lustigt. Körningen har ju hittills fungerat bra, men jag bara väntar på nästa "hyss" hon har för sig. Vad gör man? Ska man ge upp och gå vidare? Säljer henne gör jag inte, utan i såfall lämnas hon ut på foder. Vill inte att hon ska bli en vandringspokal för att hon är knepig. Eller ska jag helt enkelt acceptera att hon har sina dagar? Eller vad ska jag göra? Just nu känner jag att jag så gärna vill ha en okomplicerad häst som jag kan ha roligt med. Samtidigt är hon så underbar när hon vill sammarbeta.

Vad skulle ni ha gjort?

/ Maris

Jag tycker du ska ta ut en equiatriker till henne och även åka till klinik och rönka/kolla upp henne. Någonting är det ju annars skulle hon inte göra som hon gör det är jag helt övertygad om. Undvik ridningen och barn då hon verkligen visar att hon inte tycker om det, det blir ju bara en otrevlig upplevelse för både henne och er som sitter i längre fram när ni ska göra något. Kanske bara promenader fram tills dess att ni vet vad som är "fel". Lycka till! Nu vet ju inte jag vart ni bor men behöver ni ha en equiatriker i närheten av sthlm så kan jag tipsa om en superbra! Bara att maila mig så får du hennes nr, gavazzenijessica@hotmail.com

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 405
Senast: Cs218
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 687
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama