Knep och knåp?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Syrsa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 256
S

Syrsa

Hejhej alla smarta bukemänniskor! (Och hundar)

Igår var en lite jobbig dag, några timmar hos veterinären och så hem med beskedet:

Strikt vila i tre veckor. STRIKT VILA? i TRE VECKOR?? För en liten parvel som Keo?

Han får i princip bara gå ut för att göra behoven för att sedan gå hem och lägga sig igen.

Eftersom det är nacken som är skadad (efter lek med annan hund) så utgår många hjärngympagrejjer. Han ska ju helst inte röra på nacken, vilket i stort sett allt liv innebär att man gör...

Så, nu undrar jag: Har ni några knep och knåp på lager där nacken inte behöver röra sig så mycket? Toarulle, tuggpinne, och många trix inbegriper ju nackrörelse (vid tugg-grejjer till och med med belastning) så tänk till och hjälp mig hålla femmånadersvalpen så lycklig som möjligt. Även spåra, som han gillar, blir mycket nackjobb. Han ska helst inte ha nosen i marken, får tex inte äta från skål på marken.

F*n, nacken är ju med överallt!!!

/Syrsa, lite smått hjälplös.

Sv: Knep och knåp?

Nä hä?

Jag puttar till tråden lite och hoppas att någon kanske har ett förslag?

Keo är moloken men rastlös. Vi hoppas på att det är musklerna och inte skelettet, veterinären kunde inte säga.

*suck*

/Syrsa

Oj vad svårt.

Innan jag läst ordentligt tänkte jag * men det är ju super lätt *

Men det var ju lite värre ..

Får återkomma :)

Oj, stackars valp!
Det här var inte lätt, men om han får använda kroppen kan du kanske lära honom high five, trampa på en target, stå fint, vinka, slalom mellan benen tex. Jättesvårt att komma på :confused::o

Ja, just nu gör vi "High five" och "Tryck" (Target) på olika sätt, försöker variera. Så länge han testar och testar så tror jag inte att han blir förvirrad...några konstanter finns det i verje "omgång".

(Tryck= "sätt tassen på det som ligger framför dig". Han kan upp till tre punkter nu! Och Ja, vi har tränat på detta innan skadan, så det går inte fort fram alls. Just nu trycker han på båda mina händer och en fot.)

Tack för tipset! Skönt att höra att någon tänkte på samma trix som vi!

/Syrsa

Usch! Jag lider med dig. En annan har två hundar med kennelhosta, dessa ska jag försöka hålla stilla och lugna i 2-3 veckor. Det kan inte stämma frågade jag veterinären. Men så var det visst, när jag sa att jag har en Malinois så skrattade hon och sa att jag skulle fylla upp frysen med märgben :crazy:

Ojojoj!

Ja, vi får hjälpa varandra med smarta saker för de stackarna att sysselsätta sig med!

Jag har funderingar på en slags "klossbana", där han ska förflytta en grej i en bana med "hinder" till en bestämd "ruta". Typ som när man försökte rulla en kula från start till mål på ett gungande bräde när man var liten. Och så fanns det "fallgropar" längs vägen. Fast denna gång utan fallgropar, bara med klossar i vägen.

Äsch, svårt att förklara, men en slags Skinnerlåda, med förflyttningsmoment. Kan ju vara så enkelt att jag lägger några böcker på golvet och sedan får han skjuta en penna eller nåt mellan dem...

/Syrsa

tycker det förslaget låter som en bra ide, jag hade en hund för ett tag sen med helt uppslicad tass/ben, fick inte göra nått, skulle helst bara stå och kissasen ligga ner, ska tillägga att jag har setter :smirk:

Mycket småövningar inne, vacker tass, just flytta föremål i "bana" som du beskriver, lånade hem flera hundaktiveringsleksaker. Många märgben, klämde in leverpastej i diverse knepiga grejer, så han fick och pilla med... uscha, jag avundas dig inte..

Tack för tips!

Som ni kan se i tråden "Tunga dagar" har det blivit ännu klurigare med magproblem i bilden. Hehe...som ett brev på posten!

/Syrsa

Liknande trådar

Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 208
Senast: Speedway
·
S
Övr. Hund Jahaja. Det började med en rolig lekstund i rasthagen. Den andra hunden var lite tyngre och äldre, men det har gått jättebra förr...
Svar
12
· Visningar
1 146
Senast: Syrsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka