Knatteskutt eller F&S Familjejympa?

Hyacinth

Trådstartare
Valet och kvalet har drabbat mig.
Någon som har erfarenheter av Knatteskutt? Är det kul, eller bara effektiv marknadsföring och en ful t-shirt?

Som alternativ har jag hittat Friskis och Svettis Famljejympa, där man deltar aktivt som förälder.

Eftersom jag alltid avskytt dylikt, vill jag ta chansen att ge vår fyraåring en positiv start vad gäller jympa och motion.

Jag har årskort på F&S, så den jympan kostar inget extra.

Sv: Knatteskutt eller F&S Familjejympa?

Vi går på ngt som heter Bamsegympa :)
Det verkar rätt likt knatteskutt av vad jag läst i reklamen.

Nu i låg ålder varierad lekgympa, mkt motorik o balans o mkt lek. Lite boll ibland!
Mkt uppskattat :D

Har bekanta om gillar F o s familjegympa dock! Verkar mkt populärt!

Min 5-åring har precis börjat på Knatteskutt så det är svårt att säga något. Annat än att han tyckte att första gången var superkul. Jag tror att det hänger rätt mycket på vilka ledare gruppen får. Det prat jag har hört från andra föräldrar verkar dock indikera att barnen tycker att det är roligt, iaf här.

Nu har jag ju bara erfarenheten från andra hållet, efter att ha jobbat som knatteskuttsledare. Barnen i min grupp tyckte att det var roligt, och det tog inte så lång tid innan de blev självständiga och tyckte att de klarade sig utmärkt utan att mamma eller pappa var med hela tiden. (Vi hade iaf som princip att föräldrarna fick vänta i omklädningsrummen efter inskolningen, så att barnen skulle lära sig att vara med på aktiviteterna utan att behöva springa till mamma och pappa hela tiden). Det var en liten tjej som kanske var i yngsta laget för att vara med, och hon var väldigt blyg och vågade inte vara med på allt. Men jag upptäckte det väldigt tidigt och såg till att få bra kontakt med henne, så jag blev hennes trygghet och då vågade hon vara med om jag var i närheten och ibland höll i handen som stöd.

Vi hade olika aktiviteter till varje gång, vi följde en mall från knatteskutt där vi fick lära oss lekarna innan osv. Men i alla fall, kort sagt; barnen tyckte det var väldigt roligt.

Så var det iaf i vår barngrupp, och jag hoppas att det är liknande även i andra knatteskuttgrupper!

Min dotter går på Funky Kidz och trivs jättebra. Det är en kombination av dans, gympa och lek med mycket fokus på motorik och samspel. Min dotter är 5 och har gått sen hon var 3. Hon gick också på Uppsalaflickornas barngymnastik (förmodar att det finns likande på andra orter) men det var mer lek, hela havet stormar i en stor gympasal till musik, och rätt ostrukturerat, och jag upplever att hon får mer ut av sin Funky Kidz-dans och tycker det är roligare också. Beror kanske lite på vad man är ute efter. Jag gillar verkligen kombinationen motorik och samarbete/samspel.

Vi har bamsegympa som stora sonen går på.
Han verkligen tokälskar det :)

Jag funderde på knatteskut men de blev inte den här terminen i alla fall. Det jag var tveksam till var att det verkar som om man byter aktivitet VARJE gång (fotboll, friidrott, innebandy etc, etc, etc), det känns som om det bli splittrat och barnen knappt hinner känna om de gillar de olika sporterna. Hur upplever du det som ledare?

Om man googlar verkar det vara så osäkert vad man får på knatteskutt...minst sagt blandade omdömen.

Funky kidz är ju så satans dyyyrt!

Jag tror jag börjar med Friskis, och ser om hon gillar det.
Fördelen där är att vi kan välja pass, och inte binder upp oss. Nackdelen att det bara är på helgen.

Vet bara att det är superdyrt, då finns det andra gymnastikgrupper ifrån gymnastikföreningar som är billigare.
Tjejen går på Dansskola och ska börja skridskoskola om ett par veckor! :cool:
Funderar på till våren att låta henne ha dessa två aktiviteter kvar och lägga till åt lilla hoppetossan även gymnastik. :cool: :D

Hur många aktiviteter har ni förresten max åt era småbarn?
Det finns ju:
  • olika dansskolor skowkidz eller funkykids, jazzbalett osv
  • Simskola
  • Gymnastik
  • Skridskoskola
  • Ridlekis
  • Knatteskutt
  • Fotbollskola
  • Hockeyskola
  • Någon jag inte nämnt?
Vad har ni till era barn?

Min är fyra, max en regelbunden aktivitet tycker jag.
Kan inte se behovet för mer, och jag vill helst att det är en aktivitet vi kan utöva ihop.

Vår snart femåring har ingen aktivitet ännu, men jag tror att familjegympa skulle passa bra. Han vill inte riktigt vara utan oss föräldrar på det sättet än.
Vår 7,5-åring går på fotboll 1-2 ggr/vecka (beroende på säsong) sedan 1,5 år, och har nu dessutom börjat på judo en gång i veckan. För oss är nog två aktiviteter max!

Jo det är ju dyrt, men... bra, iallafall =) Har bara hört positiva omdömen.

Min tjej som är 5.5 år har alltså sin dansgympa, samt ridskola (hon går fjärde terminen nu, på en ridskola inriktad på små barn, med bara små ponnyer o allt i barnens egen höjd), tycker det är ganska lagom med två aktiviteter. Hon har gått sen hon var 3,5 år (när hon var 3 började vi på gympa som vi efter en termin bytte till dansen), och har inga planer på att sluta med någon av dom tror jag, även om jag kanske spontant i efterhand kan tycka att det blir lite stressigt, särskilt som Mullegruppen tillkommer varannan helg ;)

Vår snart femåring går på minisim, Skogsmulle och gympa. Tror dock vi kanske ska hoppa av gympan då de även åker i väg o har gympa med dagis, känns lite mycket med gympa tis kv o gympa m dagis ons morg. Han går bara 15 h på dagis så därför känns annars 3 aktiviteter inte för mycket. Två dagar tycke jag annars känns lagom men det är ju olika mellan barn. Vår är aktiv o sällan trött o tycker det mesta är kul bara det händer något.

Vet inte vad knatteskutt är men har varit mycket på F&S familjegympa. Vi har haft kul på det! Det är en halvtimma vilket är lagom. En stor bra grej är att efter familjegympan är det barnvaktstimme, så då har jag gympat medelpass med mina vänner medan A lekt av sig och haft extra vansinnigt roligt med borgar av mitzar, rullande pilatesbollar, balanserandes på step up brädor osv. Han tycker nog barnvaktsbiten är roligare än passet ibland.

(Jympan är i rummet bredvid och nära, någon gång har han varit trött och velat hem tidigare, då hämtar de föräldern.)

Friskis när det passar oss och så kanske vi ska börja på ridlekis ibland, treåring. Båda skulle vi inte kunna ha samma vecka iom att de ligger samma tid. Tycker inte det är någon vits med en massa aktiviteter.

Vi kör en planerad aktivitet i veckan. Tidigare var det capoeira en gång i veckan, nu provar vi Knatteskutt.

Ni vars (mindre) barn rider, hur är det upplagt? Och vad kostar det?

Båda mina pojkar tycker att det är kul att rida och brukar hänga med mig och rida på min häst ibland. Han är ju dock alldeles för stor för dem (drygt 150 cm) så de får ju mest skritta runt (stora killen travar också och har galopperat en gång). Har funderat på ridskola, men på vår närmaste är det antingen ren ponnyridning med ledare eller så börjar det med en "hästvettskurs" som endast är hästskötsel. Jag skulle vilja ha ett alternativ som innebär att de får prova på att rida mer på riktigt, på ponnyer i deras storlek.

Min dotter går på ridlekis (hon är 5 år). Det är liksom lektionerna före "riktig" ridskola. De rider på shettisar, och ungefär varannan gång rider vi ut, varannan gång på banan. Föräldrarna är med och leder hästarna - de har grimmor på sig, så barnen har inga tyglar. De lär sig stå i fältsits, sitta baklänges, styra med i kurvorna genom att vara flygplan och sånt. De gör lite balansövningar. Vi skrittar och travar. Dottern ÄLSKAR det. På somrarna brukar vi anmäla oss till små uteritter också med fika, mäkta populärt.
Nästa termin får hon börja på riktigt, så att hon får ha tyglar också :).

Det kostar någonting i stil med 1600-1800 per termin, har jag för mig.

Vi var på knatteskutt för ett år sedan, det var helt ok. Jag gillade mest inte lokalerna, och att föräldrarna envisades med att sitta med fast ledarna bad dem vänta utanför. Annars verkade dottern tycka det var kul.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka